Någon som blivit nekad växeljustering på postordercykel?

fytric

Medlem
Döm om min förvåning när jag blev nekad bakväxeljustering på min cykel, med hänvisning till att den var köpt online. Någon som råkat ut för liknande sak?
Referera hela tiden till canyon och om något skulle hända så var butiken ansvarig.

"då gällande lagstiftning säger att det är den som utför monterings- eller justeringsarbetet på en omonterad cykel är ansvarig för eventuella garantier"

Detta kan väl inte rimligtvis stämma, att lagstiftningen "förbjuder" service?
Jaja skit i samma egentligen, förstår att butiken själv får bestämma om vilka cyklar de servar men då kunde de kanske bara sagt som det var. Fick växlarna justerade gratis hos en annan butik.

Fredde

Om man tror att man kan skydda sin verksamhet genom aktiviteter av protektionistisk natur så skjuter man nog sig själv i foten. När du sen behöver lite nya slangar eller något annat till din cykel, kommer du att gå till verkstad 1 eller 2?

En del tillverkare kräver auktoriserad verkstad för service för att garantin skall gälla. En inte alltför vild gissning är att Canyon inte sysslar med sånt. Men att vända på resonemanget och säga att det då är verkstaden som inte var auktoriserad och gjorde jobbet är ansvarig för din garanti är förståss strunt. Om en tillverkare har sådanna förbehåll så är det förståss så att garantiåtagandet slutar när varan lämnats in till en icke auktoriserad verkstad.

Dessutom verkar verkstad 1 ha väldigt svårt att skilja på lagar och avtal. Det finns, mig veterligen, inga lagar som justerar begränsningar för garantiåtaganden.

MVH
Magnus

Möjligtvis kan de bli ansvariga om de gör ett så dåligt jobb att det leder till att du skadar dig för att cykeln inte är trafiksäker. Jag vet inte riktigt om deras ansvar ens sträcker sig så långt. Men då spelar det knappast någon roll var den är köpt.

Den typen av butiker gallrar bort sig själva från marknaden så låt helt enkelt bli att gå dit igen och tänk inte mer på det.

bakväxeljustering är ju för fasiken bara ett vanligt serviceärende som vem som helst kan/få betala för om cykeln inte har garanti hos just den LBSn.

Jag menar, jag lämnar in min Allebike hos Henrikssons för service utan något snack. dom är bara glada att jag sponsrar dom med att dom får fixa med min cykel och tjäna pengar på mig.

En LBS som inte vill hjälpa någon annan än sina egna kunder är en LBS på väg ur branschen.

Om en butik inte inser den potentiella framtida inkomstkälla en person som inte själv kan justera växlarna utgör så är det butikens förlust.

Senast ändrad:
Jag hittade detta på en hemsida.

"VIKTIGT !

Den nya konsumentköplagen reglerar ansvaret för cyklar som inte är monterade vid köpet. I förlängningen innebär detta att en cykel i kartong säljs utan garanti på icke monterade delar.Vi är tvungna att avsäga sig oss alla monterings- och servicearbeten på externa cyklar från kartong. Gällande lagstiftning säger i princip att det är den som utför monterings- eller justeringsarbetet på en omonterad cykel som är ansvarig för eventuella garantier på cykeln. Detta kan medföra att vi blir skyldiga att stå för garantin på produkter som inte möter de krav som vi ställer på de kvalitetsprodukter som vi säljer på *****. Vi rekommenderar därför att uppsöka cykelns inköpsställe som har ansvar för din cykel."

Det kan vara detta som TS första butik refereade till.

//Ola

Är en av skånes största cykelbutiker, har väl inte varit deras största kund tidigare. Men köpt tre cyklar totalt samt gick i tanken att köpa nytt till minstingen.
Dock så står dem inte och faller på mina intäkter men i allafall.

Tror man blandar ihop det lite.
Texten som McOla flikar inte känns mer syfta på "Om jag kommer med 45 paket med delar jag köpt online och häller på deras golv och vill att de ska skruva ihop den åt mig".

Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast eftersom garantier är helt frivilliga
> åtaganden låter det helt befängt.

Som jag förstod det så, skulle kedjan hoppa och knäcka ramen på min "canyon" så var butiken skyldig eftersom de hade justerat växel? Då borde man ju isåfall ställt shimano/sram eller vilken tillverkare som tillverkat växlar eller kedja etc till svars. Funkar väl inte så direkt, sprickor eller utmattning på ram är väl sin sak, krossad av kedja får man väl ta till hemförsäkring/cykelförsäkring eller liknande.

Annars kan de ju alltid köra byggbranschtricket då man inte vill ha ett jobb: Ge ett hutlöst högt prisförslag.

Nu är ju garanti fortfarande ett frivilligt åtagande och säljaren borde kunna sätta vilka kriterier som helst, inkl. att enbart godkända verkstäder får serva den.

Däremot har du fortfarande din _reklamationsrätt_.

fytric skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fast eftersom garantier är helt frivilliga
> > åtaganden låter det helt befängt.
>
>
> Som jag förstod det så, skulle kedjan hoppa och
> knäcka ramen på min "canyon" så var butiken
> skyldig eftersom de hade justerat växel? Då
> borde man ju isåfall ställt shimano/sram eller
> vilken tillverkare som tillverkat växlar eller
> kedja etc till svars. Funkar väl inte så direkt,
> sprickor eller utmattning på ram är väl sin
> sak, krossad av kedja får man väl ta till
> hemförsäkring/cykelförsäkring eller liknande.

Det stämmer säkert om det går att visa att de utfört arbetet så dåligt att det orsakat skadan. Är det materialfel är det respektive komponenttillverkare som bör vara den man vänder sig till. Men inget av detta har något med cykelns garanti att göra, utom möjligtvis att den som faktiskt står för garantin kan neka den om det utförts undermåligt arbete på cykeln som orsakat skador.

Justering eller reparation av en befintlig cykel, oavsett var den kommer ifrån, är knappast ett problem juridiskt. Möjligtvis är det mer komplicerat om du beställer din Canyon direkt till butiken och de packar upp, monterar och justerar den. Men så uppfattar jag inte situationen.

Raggamuffin skrev:
> Tror man blandar ihop det lite.
> Texten som McOla flikar inte känns mer syfta på
> "Om jag kommer med 45 paket med delar jag köpt
> online och häller på deras golv och vill att de
> ska skruva ihop den åt mig".

Nja, snarare att kunden kommer med en cykelringen låda eller från någon stormarknad.

Nej i mitt fall är det inte ens en canyon, dels har jag cyklat på den så detta gällde endast ett rent justeringsjobb. Alltså inte lösa delar eller cykel i kartong etc. Dock raljerade han om just canyon som exempel. Rent teoretiskt kan man inte en komma ner med begagnad cykel, flyttegods utan endast cyklar som de saluför.

fytric skrev:
> Nej i mitt fall är det inte ens en canyon, dels
> har jag cyklat på den så detta gällde endast
> ett rent justeringsjobb. Alltså inte lösa delar
> eller cykel i kartong etc. Dock raljerade han om
> just canyon som exempel. Rent teoretiskt kan man
> inte en komma ner med begagnad cykel, flyttegods
> utan endast cyklar som de saluför.

Dålig service helt enkelt med andra ord. Inte ovanligt men alltid lika tragiskt.

Det finns en annan kategori av verkstäder som förstått att de tjänar pengar på service i första hand, inte på delarna, och därför faktiskt uppmanar till att se sig om efter delar på annat håll i de fall en ny del skulle bli oproportionerligt dyrt. I mitt fall var det ett navväxlat hjul till en ganska gammal cykel, slutade med ett gammalt nav här på happy som verkstaden inspekterade och sedan byggde ett nytt hjul på till mycket bra pris.

Sen blir det hela lite lustigare när ovan nämda butik även saluför egna cyklar samt även andra märke allt ifrån elcyklar till high-end racers via sin webbutik. Om jag då skulle vara spekulant på en av deras cyklar, men bo på annan ort så är affären ej möjlig för det finns ingen som kan justera växlarna, bromsar etc?

Det är bara att låta det naturliga urvalet ha sin gång. Med den attityden går de inte en ljus framtid till mötes.

En kund som behöver hjälp med en så enkel sak som justering av växlar är en potentiell guldgruva, det borde varje handlare med minsta känsla för affärer inse.

Butiken är inte nämnd ännu och det är väl lika bra det. Dock finns det två butiker som har den inklippta texten på sin hemsida. Bara en av dem ligger i Skåne. Den har ingen webbutik ännu, men planerar att öppna en inom kort.
MVH
Magnus

Butiken ifråga har absolut en webshop, men som du sa finns ingen anledning att outa vilken butik det gäller. Valde även att klippa ner texten. Vad som är ledsamt är att man under många år rekommenderat butiken, dels för att vara serviceminded samt att ha bra priser och utbud, dock gällde detta när jag köpt cykeln i butiken.

Den butiken är ganska nära mig, men just den attityden gör mig mindre sugen på att handla där. Hade jag vetat att jag kunde serva min Canyon där hade jag handlat nog köpt en ny cykel där också.

/A

Men? Har du missat HappyMTBs mekskola?
Här visar ju en av landets bästa cykelbutiker hur du fixar precis det där!

Bra va?

garfunkah skrev:
> Nu är ju garanti fortfarande ett frivilligt åtagande
> och säljaren borde kunna sätta vilka kriterier som helst,
> inkl. att enbart godkända verkstäder får serva den.

Jag betvivlar att de kan sätta ett kriterium att garantin skall övertas av parten som genomfört servicen.

katten skrev:
> Den butiken är ganska nära mig, men just den
> attityden gör mig mindre sugen på att handla
> där. Hade jag vetat att jag kunde serva min
> Canyon där hade jag handlat nog köpt en ny cykel
> där också.
>
> /A

Krävdes stort mod att erkänna att jag inte fixar en justering :-)

Skrev ett vänligt mail och undrade hur de ställde sig till att om jag köpt en av deras cyklar på nätet och ville ha service på den, vem har ansvaret om cykeln bryts i sönder om någon annan än de själva utfört service/reparationer.

Å där tror jag bestämt att en viss LBS missade en framtida kund och en annan fick en, eller?
Naturligtvis få man som butik själv välja om man vill eller inte vill utföra service på en cykel eller ej. Men om man nu inte kan/får mm. sälja en vara. varför inte dra in lite stålar på servicen, kan man undra. Man skulle ju tom kunna ta hutlöst bra betalt. Visst det löser vi. Det blir 800:- Det blir en bra timpenning det, skulle jag tro.

fytric skrev:
> Döm om min förvåning när jag blev nekad
> bakväxeljustering på min cykel, med hänvisning
> till att den var köpt online. Någon som råkat
> ut för liknande sak?
> Referera hela tiden till canyon och om något
> skulle hända så var butiken ansvarig.
>
> "då gällande lagstiftning säger att det är den
> som utför monterings- eller justeringsarbetet på
> en omonterad cykel är ansvarig för eventuella
> garantier"
>
> Detta kan väl inte rimligtvis stämma, att
> lagstiftningen "förbjuder" service?
> Jaja skit i samma egentligen, förstår att
> butiken själv får bestämma om vilka cyklar de
> servar men då kunde de kanske bara sagt som det
> var. Fick växlarna justerade gratis hos en annan
> butik.
>
>
> Fredde

Senast ändrad:
fytric skrev:

> var. Fick växlarna justerade gratis hos en annan
> butik.

Haha, underbart. Vilken butik förlorade en kund för all framtid och var kommer du handla nästa gång du behöver någon pryl, eller riktig service?

Men va f.., om gammelmormor kommer in och vill ha luft i däcken på sin storköpscykel(för hon handlar väl inte på nätet?) nekar de henne då? Växeljustering ger väl inte upphov till olyckor.

jomper skrev:
> fytric skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > var. Fick växlarna justerade gratis hos en
> annan
> > butik.
>
> Haha, underbart. Vilken butik förlorade en kund
> för all framtid och var kommer du handla nästa
> gång du behöver någon pryl, eller riktig
> service?

Tyvärr är problemet att jag nekades av största butiken medans jag fick hjälp av en liten handlare med skralt utbud av prylar samt i min tro litet kunnande inom racer segmentet.
Dock är ju det bästa i detta att jag måste lära mig själv. Prylar finns på nätet.
Ska tillägga att jag varit lite sugen på ett par mavic slr hos dem, hade bra pris men nu går ju inte det för vi kan ju inte justera växlar.
Ska sluta älta nu, hjälper inte.

Det låter ju rätt knepigt det där. Jag kan förstå butiken, om man är rädd för konsekvenserna av texten. Jag gissar att de flesta butiker inte har en avtalsjurist i butiken som kan avgöra hur dylika texter ska tolkas.

Jag har vart i samma sits då jag vart utskälld av stor-LBSen för att jag köpt onlinecykel till halva priset av vad stor-LBSen ville ha för likvärdig cykel. Han förvägrar mig service med pga "jag servar bara mina egna cyklar". Jag önskar bara att jag varit snabbtänkt nog att säga "och ingen av dem kommer någonsin vara mina" direkt....

Lill-LBSen får alla mina lokala cykelpengar nu och han blir bara glad när man kommer in. Lite dyrare, mycket trevligare.

Jag fattar inte att en del LBSer inte förstår att det är inom service de måste börja tjäna pengar. Biltema och onlineLBS'er äter upp cykelförsäljningen så det finns nästan inga pengar där att hämta längre. Blir man bitter och vägrar tänka om så blir kundbemötandet lidande, däremot om man drar på stora smilet och småtjötar lite med kunderna så får man serva cyklar.

Senast ändrad:
Håller med om att LBS i detta fallet gjort bort sig.

Vad gäller det här att garantin automatiskt skulle övergå till den som skruvar på sakerna. I så fall skulle i princip all garanti upphöra för cyklar där man själv monterar delarna, alltså alla cyklar beställda på nätet.
Att en garanti skulle "övergå" till någon som justerar något låter som ren b-shit, att någon garanti skulle upphöra är en annan sak och inte LBS problem egentligen - om det skulle vara så.

Att hänvisa till tidigare text tror jag bara är ett sista desperat försök från några en gång stora LBS att vända vinden, att få folk att sluta handla på internetz, vilket jag tror är svårt :\
Men är inte lite av problemet att cykelbranschen (LBS) av tradition inte tjänat så mycket på service/reparation utan att det varit relativt billigt och förtjänsten varit mer på cyklar/reservdelar? I så fall måste LBS höja priser för service/rep för att följa med i utvecklingen, och vi kommer att få lika mysiga priser som hos bilverkstäder.

Finns det inga dealz mellan lokala verkstäder och internetbutiker? Det borde väl vara grejen? Så kan man sälja lite småprylar som kan impulsköpas också.

Med tanke på utvecklingen i standardsegmentet så måste det väl ändå vara en guldgruva för LBS att serva cyklar de inte sålt själv? De flesta LBS säljer ju cyklar som håller, vilket man inte kan säga om konkurrensen. I det segmentet är den betydande konkuransen oftast lokal och i form av olika storköp/varuhus. Billiga service intensiva cyklar sålda från ställen som saknar verkstad.

Med vänlig hälsning,
Magnus

Snuten skrev:
> Finns det inga dealz mellan lokala verkstäder och
> internetbutiker? Det borde väl vara grejen? Så
> kan man sälja lite småprylar som kan
> impulsköpas också.

Häggs är väl servicecenter åt Radon så visst förekommer det.

Ja service, slitage- och impulsvaror borde vara ledord för LBS idag.
Ta bort de 47 scottcyklarna ur de 14m2 stora butikslokalerna och lägg upp diverse cykelrelaterade produkter lite snyggt på hyllor istället.

En ny sadel för någon med akut grenskav? Lite sliten kassett som behövs bytas? Bromskivor,klossar? Spruckna sidoväggar i däcken? Sönderramlade trampor? En uppsjö av växelöron till allehanda modeller efter skogscrashen? Kringutrustning för den prylgalne (dvs alla här)?

Om LBSerna gjorde så skulle man ha en större benägenhet att gå in och kolla utbudet lite då och då. Idag går man på sin höjd kanske in på våren och kollar årets cykelmodeller.

Svaret på mitt mail:

"Hej Fredde!

Vi gör inga växeljusteringar/service på postordercyklar eftersom vi
bara har dåliga erfarenheter av det, kunder som inte är nöjda efter
utfört jobb -problemet är oftast att kunden köpt en mindre bra produkt
(ramar som flexar, etc).

Mvh"

Svaret på mitt mail:

"Hej Fredde!

Vi gör inga växeljusteringar/service på postordercyklar eftersom vi
bara har dåliga erfarenheter av det, kunder som inte är nöjda efter
utfört jobb -problemet är oftast att kunden köpt en mindre bra produkt
(ramar som flexar, etc).

Mvh"

Jag kan köpa att man i sådana fall kör nolltolerans över hela spektrat, blir problem med vilka man ska neka. Annars får man köra friskrivningsklausul.

Hur får de ihop det? En växel modell x är väl likadan både över disk och via nätbutik.

Hur ställer de sig till service av motsvarande cyklar som de själva säljer?

fytric skrev:
> Svaret på mitt mail:
>
> "Hej Fredde!
>
> Vi gör inga växeljusteringar/service på
> postordercyklar eftersom vi
> bara har dåliga erfarenheter av det, kunder som
> inte är nöjda efter
> utfört jobb -problemet är oftast att kunden
> köpt en mindre bra produkt
> (ramar som flexar, etc).
>
> Mvh"

Var det ett svar på din fråga? Inte som jag tolkar det iaf.

Kan väl bifoga mitt mail då för att se sammanhang på svaret. Klippt bort märkena dock.
Hejsan var nere hos er och ville göra en växeljustering på en racer, men
fick till svar att ni endast utför detta på "era" cyklar.
Vill inte vara dryg eller bråkig men undrar då om jag köper en cykel av ert
märke och bor på annan ort, och då vill ha en enkel
växeljustering utförd vart vänder jag mig då?
Kan inte tänka mig att man ska frakta cykeln runt sverige för enkla
justeringar, eller att om jag hittar en butik som vill serva min cykel mot
betalning ska ta på sig garanti åtagande om cykeln skulle gå i sönder.

Fredde

Tillbaka
Topp