underscore skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Förstår inte varför man öht skall ge en kund
> onda ögat för att han inte köper allt hos en.
> Köper han inte cykeln hos er så har ni antingen
> fel utbud eller så är ni inte
> konkurrenskraftiga. Ifall man som LBS resonerar
> att det är bättre att konka än att styra upp
> sin verksamhet så är det ju självklart ett bra
> val om man vill se till att kunniga (?) fackmän
> tvingas byta yrke eller leva som parasiter på
> samhället.
Tjena!
OK.. För att tala klarspråk. JAG SKOJADE! Lär dig läsa mellan raderna.
Det har hänt, när jag känner kunden eller får en tydlig känsla av att kunden kan ta det, att jag fällt en bitsk men humoristisk kommentar när dom kommit in med nätköpt eller från en annan butik. Är det en ny kund skulle jag självklart inte göra det.
För att kunna driva en butik som går runt så måste man ha en viss vinst på varorna. Denna vinsten skall täcka personal, hyror, lagerkostnader m.m.
De flesta som köper på nätet köper där pga priset. Normala cykelbutiker kan inte konkurrera med priserna för vi har klart större fasta kostnader än nätbutiker.
Ta t.ex. Zipphjul, Cyclecomponents säljer ett par 404 för några hundralappar över inköpspris. Hur fasiken ska jag kunna konkurrera med det tycker du? Ska jag sälja dom med en hundralapp i vinst? Det täcker inte tiden det tar att beställa, plocka upp, kontrollera dom m.m. Dvs. jag går back på affären om jag ska priskriga med nätet. Däremot kan jag konkurrera genom att erbjuda montering av däck på hjulen och sen montera hjulen på cykeln. Det gör inte CC, om du inte är i Karlstad, då kanske dom hjälper till jag har inte koll på det.
När det gäller sortiment så kan vi inte heller hålla samma nivå som nätbutikerna pga utrymme, kundunderlag m.m.
Vi försöker dock så gott vi kan, har vi inte saker hemma så beställer vi gärna utan extra kostnad.
Vi försöker konkurrera medelst riktigt bra produkter, service, kunskap och gott (nymalet och nybryggt) kaffe. Inte med pris på produkter..