Någon som cyklat Siljansleden?

dr-rave

Medlem
Hej.

Jag och min sambo har för avsikt att cykla siljansleden i sommar. Nu undrar jag om någon på detta underbara forum har varit och cyklat denna led som kan berätta vilken typ av väg som gäller? Är det asfalt hela vägen eller är det blandat med grus och stigar? Funkar det med LVG-hoj eller måste man ha nåt som tål mera stryk?

Tack på förhand.

/Rickard

Jag har cyklat delar av den. Det är mycket asfalt men också lite timmervägar.

Det kan vara värt att göra en avstickar upp till Fryksås(när du paserat Orsa eller Våmhus beroende på åt vilket håll du cyklar) och äta lunch på hotellet där utsikten och maten är svårslagen.

skylt_siljansleden.gif
Siljansleden på cykel består av ca 31 mil cykelled som huvudsakligen följer mindre körvägar där den slingrar sig fram i lågbygderna runt Siljan och i dalstråken utefter silurringen längs sjöarna Siljan, Oresjön, Skattungen och Orsasjön. Färden går fram genom ett stor-kuperat och mäktigt landskap.

Du väljer själv startplats: Leksand, Rättvik, Mora eller Orsa. Cykel kan du hyra genom turistbyråerna på platsen eller genom någon av sportaffärerna. Hänvisningsskyltar gör det lätt att följa leden och du får på ett nära sätt uppleva siljansbygdens sevärdheter. Rast- och lägerplatser finns anordnade på lämpliga avstånd. M/S Gustav Wasa går i reguljär trafik på Siljan. Tag gärna med cykeln ombord.

Fast jag tycker ju det här verkar mycket intressantare! ;)

skylt_vandrare.gif
Ca 34 mil vandringsled i Siljansbygden som huvudsakligen följer gamla fäbodstigar. Leden går genom ett storkuperat och mäktigt landskap med höjdskillnader på över 400 meter.

En mångfald väl bibehållna fäbodar som minner om gångna tiders fäbodliv passeras. Vandraren upplever större och mindre sjöar som ett välkommet avbrott i den dominerande skogs- och myrterrängen. Vattnen erbjuder bad- och fiskemöjligheter och ibland möten med vilda djur som sökt sig till vattnet. Rör dig då försiktigt och njut av mötet.

Hänvisningsskyltar och orangefärgad målning runt trädstammar, gör det lätt att följa leden. Rast- och lägerplatser finns anordnade på lämpliga avstånd. Vandringen går till stor del i vildvuxen terräng och för längre turer är det nödvändigt att vara väl utrustad.

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> http://www.rattvik.se/Bilder/fritid/skylt_siljansl
> eden.gifSiljansleden på cykel består av ca 31 mil
> cykelled som huvudsakligen följer mindre körvägar
> där den slingrar sig fram i lågbygderna runt
> Siljan och i dalstråken utefter silurringen längs
> sjöarna Siljan, Oresjön, Skattungen och Orsasjön.
> Färden går fram genom ett stor-kuperat och
> mäktigt landskap.
>
> Du väljer själv startplats: Leksand, Rättvik, Mora
> eller Orsa. Cykel kan du hyra genom turistbyråerna
> på platsen eller genom någon av sportaffärerna.
> Hänvisningsskyltar gör det lätt att följa leden
> och du får på ett nära sätt uppleva siljansbygdens
> sevärdheter. Rast- och lägerplatser finns
> anordnade på lämpliga avstånd. M/S Gustav Wasa går
> i reguljär trafik på Siljan. Tag gärna med cykeln
> ombord.
>
>
> Fast jag tycker ju det här verkar mycket
> intressantare! ;)
>
> http://www.rattvik.se/Bilder/fritid/skylt_vandrare
> .gifCa 34 mil vandringsled i Siljansbygden som
> huvudsakligen följer gamla fäbodstigar. Leden går
> genom ett storkuperat och mäktigt landskap med
> höjdskillnader på över 400 meter.
>
> En mångfald väl bibehållna fäbodar som minner om
> gångna tiders fäbodliv passeras. Vandraren
> upplever större och mindre sjöar som ett välkommet
> avbrott i den dominerande skogs- och myrterrängen.
> Vattnen erbjuder bad- och fiskemöjligheter och
> ibland möten med vilda djur som sökt sig till
> vattnet. Rör dig då försiktigt och njut av mötet.
>
> Hänvisningsskyltar och orangefärgad målning runt
> trädstammar, gör det lätt att följa leden. Rast-
> och lägerplatser finns anordnade på lämpliga
> avstånd. Vandringen går till stor del i vildvuxen
> terräng och för längre turer är det nödvändigt att
> vara väl utrustad.

Siljansleden (vandring) gick vi förra året så iår tänkte vi prova på nåt nytt ;).
Totalt vandrade vi i 18 dagar då, kan varmt rekommenderas.

/Rickard

Jag har cyklat delar av Siljansleden (cykelleden med min son) för ett antal år sedan. Cykelleden går mest på asfalt och oljegrus men det finns avsnitt med grusväg. Vi startade i Siljansnäs och cyklade mot Gesunda. Den biten är inte så kul mest skog. Men efter Gesunda blir det bättre Vi kampade på Solleröns kamping som ligger fin till med bad i Siljan. Sedan cyklade vi till Mora och vidare till Rättvik. Där det blev mera bad vid deras fina kamping. Vidare till Garsås där vi frikampade vi Siljansstrand. Vi avslutade turen med att kampa i Leksand och gå på Leksands Sommarland. Det finns en avstickare på Siljansleden förbi Furudal och Orsa som vi inte cyklade. Den sparde vi till ett annat år. Ett tips är att ta M/S Gustav Wasa från Leksand till Mora så slipper man den tråkiga resan över Siljansnäs.

Den Gamle skrev:
> Vi kampade ... kamping ... frikampade ... Vi avslutade turen med att kampa

Var ni mycket osams eftersom ni kämpade så mycket?

(det stavas camping, förlåt, kunde inte låta bli :)

Håller med Tnt, ta hellre vandringsleden. Ni får se mer såväl kulturmiljö som vackra vyer, dessutom är cyklingen lite roligare tekniskt sett

Men som sagt, det beror ju på vad ni tänkt er ta er fram med. Utan Mtb kan ni nog glömma vandrings-siljansleden eftersom det på vissa ställen är mycket rötter och sten. På andra ställen är den lättrullad och en cross hade funkat bättre. (vissa delar av Mörksuggejakten går på Siljansleden).

Cykelleden bör fungera med såväl touringcykel, cross, Mtb och kanske oxå racer. Här får ni ju se mer yta, kanske lite lättare att planera in boende oxå eftersom du tar dig längre varje dag.

Leden är hur som hellst mycket vacker och bra, och knappast får du några sura blickar att du cyklar på leden heller. Dalarna välkomnar turister och aktiviteter....

Önskar mer tips?

// Andreas, uppväxt i Rättvik.

Jag försöker bara att försvenska ordet Camping till Kamping. Varför ska vi använda så många utländska ord med utländsk stavning och om man tjatar tillräckligt länge så kommer de med i Svenska Akademins ordlista.

OT nu...

Den Gamle skrev:
> Varför ska vi använda så många utländska ord med utländsk stavning

Är inte de flesta ord utländska? ;)

Jag tycker vi ska sträva efter att ha engelska som världsspråk och helt sluta hitta på svenska varianter av låneorden...

the_TnT skrev:

> Hänvisningsskyltar och orangefärgad målning runt
> trädstammar, gör det lätt att följa leden. Rast-
> och lägerplatser finns anordnade på lämpliga
> avstånd. Vandringen går till stor del i vildvuxen
> terräng och för längre turer är det nödvändigt att
> vara välutrustad.

Jonah Falcon var på tv igår. Han kan nog cukla där. :o

//Skogling

Skogling skrev:
> Jonah Falcon var på tv igår. Han kan nog cukla där. :o
Jonah Falcon's penis is 9.5 inches flaccid, 13.5 inches erect. Tense your forearm. Now wrap your hand around the middle of the muscle. That is the girth of Falcon's erection. Those who have witnessed it describe it as "grotesque," "gorgeous," "hideous" and "stunning."
http://www.rollingstone.com/news/story/5938137/mr_big

Häftigt på ett väldigt pubertalt sätt...

the_TnT skrev:

> Jag tycker vi ska sträva efter att ha engelska som
> världsspråk och helt sluta hitta på svenska
> varianter av låneorden...
Vi kan ju börja med att använda engelska på forumet.

Skogling skrev:
> Allvarligt talat så är det lite lockande att cykla
> bland fäbodar i Siljan. När åker vi Tobbe ? ;o)

Det beror på hur välhängd du är Patrik... Jag har vandringsleder söder om Ludvika att utforska till sommaren. Åker jag till Moratrakten är det Gesundaberget som ska besökas i första hand.

Tillbaka
Topp