Någon som har erfarenhet av cykelköp via nätet?

jnyborjare

Ny medlem
Hej,

Nu är det dags för mig att köpa min första riktiga racercykel. Jag har gjort en ganska noga research och kommit fram till att jag vill ha minst 105-grupp i växlarna och en kolfiberram. Med det sagt så har jag börjat kolla efter sådana cyklar på nätet och hittat en jag verkligen gillar.

Men den stora frågan är. Går det bra att handla cykel på nätet? Fungerar leveransen? Hur mycket behöver man montera?
Den cykel jag har hittat till ett schysst pris finns på denna sidan: https://www.spobik.se/cykel
Är det någon som har erfarenhet av den sidan?

Tacksam för alla tips

Ja det går bra! De 2 ggr jag har gjort det har jag behövt sätta dit hjulen (i ett fall bara framhjulet) och vrida rätt styret. Ingen erfarenhet av sidan du länkade till dock.

Har noll koll på spobik.se men har köpt cykel på nätet. För det mesta behövs enbart styret vridas rätt och pedalerna monteras

Ja, just det! Pedaler. De ingår troligtvis inte i köpet så kolla upp det om du inte har pedaler liggande hemma.

Du kan ju inte köpa en Scott. Booring!
Alltså, alla och envar kör på Scott, oftast köpta i butik. Om du nu ändå ska handla på nätet kan du ju köpa nåt spännande, eller iallafall Liiite mindre Volvo. Jag tycker det verkar solitt och lagom med 105, hur mycket Toyota 1.8 det än är :-)

Men med det sagt så är det säkert ingen leveransfara med att köpa på spobik. Eller på nån av många stora utländska siter.
Massor av folk gör det hela tiden, tom när man handlar på Cykelkraft blir det ju oftast över nätet.
Man brukar behöva skruva på styret, det är ungefär det. Och så fixa sin egen bikefit. Sen så får man såklart gå igenom och kolla så att allt är påskruvat på rätt sätt, att växlarna är indexerade, att bromsarna är rätt inställda, och luftade om det är hydrauliska. (Men att göra, och kunna göra det, är vettigt även om man handlar i lbs, det är bara dumt att lämna in cykeln för minsta lilla, då får man ju aldrig se den...)

Försök få leveranstid bekräftad bara, det är tråkigt att beställa en cykel i Maj och få den i September.
Edit: pucktrea, och glömde pedalerna.

Senast ändrad:
Jag har köpt 4 cyklar från Länna. Funkar skitbra, bara vrida styret och köra. Bra priser, och så slipper man dryga LBS som ska tvinga på en det de har på lager. Plattisar ingick till MTBn, inte till racern.
Har också beställt en cykel från Cykelkraft, blev skit, fick aldrig nån leverans.
Spobik är en avhoppad Team sportia-handlare i Jönköping. Det ska nog funka.

Der Kaiser sa:
Alltså, alla och envar kör på Scott, oftast köpta i butik. Om du nu ändå ska handla på nätet kan du ju köpa nåt spännande, eller iallafall Liiite mindre Volvo. Jag tycker det verkar solitt och lagom med 105, hur mycket Toyota 1.8 det än är :-)
Fördelen med att köpa Scott eller Specialized som första cykel är att den är lätt att sälja begnad till nästa nybörjare, den dagen du vill byta. Känt märke är lättare att sälja till icke-entusiaster.

Octagon sa:
Der Kaiser sa:
Fördelen med att köpa Scott eller Specialized som första cykel är att den är lätt att sälja begnad till nästa nybörjare, den dagen du vill byta. Känt märke är lättare att sälja till icke-entusiaster.

Good point!

jnyborjare sa:
Hej,
Nu är det dags för mig att köpa min första riktiga racercykel. Jag har gjort en ganska noga research och kommit fram till att jag vill ha minst 105-grupp i växlarna och en kolfiberram. Med det sagt så har jag börjat kolla efter sådana cyklar på nätet och hittat en jag verkligen gillar.
Vilken stl/hur lång är du, och vart bor/finns du?

Har köpt på nätet tre ggr. Två från Wiggle (Colnago och Bombtrack) och så senast en RT-80 från Planet X vilket var en mycket trevlig upplevelse, inte minst för plånboken. Liter mer senast än att vrida styret rätt men inte mycket. Dessutom kul att kunna speca den själv inom vissa ramar såklart.

Handlar ALLT via nätet. Utom mat.
Cyklar har jag köpt hos Rose, Wiggle och Länna samt några privat utan att ha sett cyklarna i förväg. Cykeldelar från vad som är bäst för tillfället, mycket från England o Frankrike det senaste året.
Aldrig blivit besviken.
Se till att ha dina mått; ben, torso, armar osv och använd dig av butikens storleksangivelser. Det brukar bli bra. Eventuellt får du byta styrstam. Och glöm inte pedalerna :-)

Der Kaiser sa:
Octagon sa:
Der Kaiser sa:
Good point!
+1
Sålde min 8 år gamla Scale 900 CF för halva nypriset inom 24h.

Pfaff sa:
Cyklar har jag köpt hos Rose, Wiggle och Länna samt några privat utan att ha sett cyklarna i förväg. Cykeldelar från vad som är bäst för tillfället, mycket från England o Frankrike det senaste året.
Aldrig blivit besviken.
Se till att ha dina mått; ben, torso, armar osv och använd dig av butikens storleksangivelser. Det brukar bli bra. Eventuellt får du byta styrstam. Och glöm inte pedalerna :-)

Vilken fransk site köper du ifrån? England är dyrt, om du inte menar CRC, som är dyrare än Tyskland generellt ändå :)

KiwiQ sa:
Pfaff sa:
Aldrig blivit besviken.

Vilken fransk site köper du ifrån? England är dyrt, om du inte menar CRC, som är dyrare än Tyskland generellt ändå :)
Härifrån https://www.dulight.fr/fr/ handlade jag gärna förr. Underbar butik. Fast de konkurrerar inte med pris...

Tack för alla tips!! Tog klivet och beställde min cykel samt pedaler i söndags. Fick den levererad precis och är jättenöjd! Så kul, nu ska det cyklas!!

Tillbaka
Topp