Någon som har köpt cykel via Ebay? Erfarenheter?

ruslan

Ny medlem
Det finns som bekant en hel del godis på andra sidan Atlanten men hur stor är risken för att bli blåst? Betalningstjänster, som www.escrow.com, verkar garantera att köparen får inspektera och godkänna objektet innan pengarna skickas till säljaren. Är köparen inte nöjd kan denne returnera objektet och få pengarna tillbaka. Det låter alldeles förträffligt, kan det vara så bra?

Frågetecken nummer två handlar om säljarens strategi: i flera fall har objektet avlägsnats från Ebay innan auktionen avslutats. Vid kontakt säger säljaren att jag får köpa cykeln utanför Ebay, dvs via Escrow, till ett helt ok pris. Jag antar att det beror på att säljaren då slipper betala avgifter till Ebay men finns det risk för att bli lurad?

Säljaren menar också att det finns flera olika modeller och färger, är det då en butik som säljer, och hur kan priserna vara så låga?

Så, någon som har erfarenhet av spelet bakom kulisserna eller trampar runt på en Ebayköpt hoj får gärna kommentera..

Är du osäker avstå. Är det jättebilligt för nått som borde vara jättedyrt så avstå. Det är så många (700.000.000 medlemar har jag hört...) som lurkar på ebay nuförtiden att pangdealarna är få och långt emmelan. Den enda escrow som bör användas heter www.escrow.com. Gott om hemsnickrade escrowsidor nuförtiden. Escrow.com är bra men en aning omständigt, man måste faxa legitimation och kort till dem. Jag kanske låter lite neg men det är inte meningen, har köpt över 30 cykelrelaterade grejjor på ebay, fyra av mina sex cyklar är köpta helt eller delvis på ebay. Mitt största bekymmer hittils har varit fel färg på en styrlinda. Tummregeln uppfattar jag som ungefär ebaypris = ca halva butikspriset för nya grejjor men givetvis då utan garatier.

Några tipps (fyll gärna på med mer ni andra ebayrävar):
1. Fråga om frakten innan du bjuder.
2. Klicka inte på länkar i mail, gå till sidan ifråga (paypal, Escrow, ebay) och logga in manuellt istället.
3. Köp inget från kina (just nu ialf).
4. Komunisera inte med säljaren på annat sätt än via ebays "ask seller a question".
5. Kolla feedback, inte bara att den är bra utan även relevant. Säljer man en fin cykel eller liknande så har man förmodligen sålt/köpt en del cykelgrejjor också.
6. Fråga om sånt du inte vet men även om sånt du vet och kolla att du får vettiga svar.
7. Generelt sett kan man lita på "Power sellers".
8. står det "Email us before you bid at xxx@hotmail.com" med stora bokstäver så är det förmodligen en bluff...
9. Räkna ut vad tull och moms blir innan vid köp utanför EU. (pris+frakt)*1.047*1.25 för delar och (pris+frakt)*1.16*1.25 för hela cyklar. Plus expititionsavgift och moms på expiditionsavgift...
10. "Gift" gäller bara upp till ca 500:- (ljuga om belopet är ett brott...)
11. Nyttja sunt förnuft så går det säkert bra.

Lycka till i ebayträsket!
//Erik

har annonsen tagits bort från ebay, KÖP INTE. har ebay tagit bort annonsen och du erbjuds att köpa vid sidan av ebay o genom escrow, det är ett väldigt vanligt tecken på att det är en scamare, alltså en som tänker lura dig på pengar. ebay är ett seriöst företag, som när de upptäcker bluffar tar bort annonsen. händer att seriösa säljares konton stjäls, o det är i sånna fall som ebay stänger just den annonsen.

kolla alltid feedback. den ska vara bra. och helst från många. kolla även vad han sålt tidigare (står i feedback).

lillebrorsans punkter stämmer annars bra. men tullen tar allt som är märkt under motsvarande 300 kr, oavsett om det står gift eller inte på paketet (vanligt att först skriva gift på paketet, o sen skriva försäkringsvärdet på paketet högre, gissa vad tullen går på).

o som lillebrorsan säger, klicka allrdig på länkar i mail. gå till de riktiga sidorna istället. escrow är rätt populär att göra sidor som ser ut som escrow för att lura folk.

Ok, tack för bra och utförliga svar. En fråga kvarstår: Går det att bli lurad om riktiga Escrow används?

Upplägget känns hyfsat vattentätt: ta emot varan, godkänn den, pengarna överförs. Var ligger risken, bortsett från att tvingas skicka tillbaka eventuellt felaktig vara?

jo, om det verkligen är riktiga escrow så är det väll hyffsat säkert. men glöm inte svensk tull o moms. MEN jag skulle fortfarande vara tveksam över en säljare som fått sin annons raderad på ebay. oavsett hur säkert escrow är. hans annons har blivit raderad av en anledning och jag tror knappast det var av en positiv anledning. jag personligen skulle leta en annan säljare, en mer seriös säljare.

Japp, det låter som en bra plan. Jag läste igenom första mailet från säljaren och händelsevis hänvisade han till en site som påstods vara "powered by Escrow". En varningsklocka så god som någon...

En grej att tänka på om du har en escrow-tjänst som mellanhand är att du sannolikt har väldigt svårt att få tillbaka moms/tull även om du returnerar varan.

Det viktiga är att ha lite känsla för vilka som bluffar och vilka som är ärliga. Ibland kan man nysta upp snygga som "nätverk" av ett gäng användare som "köpt och sålt" småsaker av varandra för att bygga upp sin feedback. Antagligen helt fiktiva affärer.

I vissa annonser står det i klartext "maila mig istället för att kontakta mig via ebay", det är som sagt ett typiskt scam-tecken också, detsamma när "buy it now"-priset är osannolikt skitbilligt.

ruslan skrev:
-------------------------------------------------------
> Japp, det låter som en bra plan. Jag läste
> igenom första mailet från säljaren och
> händelsevis hänvisade han till en site som
> påstods vara "powered by Escrow". En
> varningsklocka så god som någon...

då bör det lysa WARNING med STOOOOORRR text över hela skärmen :D

o som jomper säger, det ser inte så bra ut i feedbacken om det typ är 10 st köpare, som köpt allt. ska ju helst vara massa olika personer :D
likaså när buy it now priserna är helt osannolikt lågt, precis som jomper skriver

Jag tänkte låna denna tråden lite....

Hur är det med begagnade delar/cyklar?
Är det tull på dem oxå? jag har för mig att jag har hört(... jaja) att det inte är tull på begagnade grejor, och det skall var lägre tull på delar kontra komplett cykel.

Är det någon som kan råda klarhet i dessa frågor?

Det är tull/moms även på beg prylar. Det är lägre tull på delar än på komplett cykel. (4.x resp 12.x%).

tveksamt, priset var otroligt bra
Cyklar ska man ha väldigt mycket på fötterna innan man köper
Jag har däremot köpt delar från usa som gick hur smidigt som helst(levtid mellan 7-14dar)
ingen tull eller extra avgift heller, jag har iofs bara köpt grejer som kan skickas i brev(stolpe,stam,bakvxl)

Levi skrev:
-------------------------------------------------------
> Verkar detta seriöst och pålitligt?

"PLEASE DO NOT USE Ask Seller A Question OPTION BECAUSE OUR eBay EMAIL ADDRESS IS OVER QUOTA AND WE DON'T RECEIVE YOUR QUESTION"

"Please do not bid on the auction!!!"

"We accept escrow for transaction."

Översättning: Nä. Nix. Nej.

en annan sak som gör att varningsklockorna klämtar för den där är ju att han varit helt inaktiv i nästan 6 månader. du kan inte se vad han sålt tidigare, o ska sanningen fram, så har han ju inte sålt så mycket, utan det mesta har han ju inte sålt, utan köpt. man kan heller inte de vad. kan ju vara allt från vykort till begagnade strumpor :D

att man heller inte ska bjuda i auktionen, utan kontakta dem utanför ebay, det är extremt vanligt sätt för sådanna som lurar folk.

jag hade inte köpt från den där snubben. inte för fem öre

Tillbaka
Topp