Någon som kan fräsa?

mochw

Ny medlem
Någon som kan fräsa?
Min Felts bakre länk har spruckit och det finns inte några reservdelar att få tag i (Har hört med huvudkontoret) så nu undrar jag om det är någon som (eller känner någon) kan svarva en ny bakre länk åt mig?

Bilagor

• 2013-07-10 19.35.16.jpg
    2013-07-10 19.35.16.jpg
    73.9 KB · Besök: 44
Senast ändrad:
Någon som kan fräsa?
Hm, det går säker att fräsa i en 5-axlig maskin, men blir nog rätt dyrt. 3d-print är nog också möjligt men kan också bli potentiellt dyrt beroende på material. Har du fler bilder så man ser helheten lite bättre?

Någon som kan fräsa?
Fantastiskt vad man kan göra. Nu är rubriken ändrad iaf.

Jo svetsning är ju säkert ett alternativ. Det är ju dock på ett väldigt utsatt och trångt ställe.

Någon som kan fräsa?
Samtidigt märkligt att inga reservdelar finns. Hur gammal är ramen? Vad för modell?
Kollat med huvudkontoret för svenska agenturen, eller Felts huvud-huvudkontor?
Kan ju finnas någon handlare som har någon i något hörn, gäller ju vara att hitta...

Ser klurigt ut att svetsa, gäller att det är någon duktigt isf som har god vana av att svetsa i aluminium, och gör det på rätt sätt.

Någon som kan fräsa?
Jag är rätt fräsig men.. Hjälper ju inte.

Kolla runt med lite plåtverkstäder, finns nog en del licenssvetsare för aluminium runt om i landet.

Någon som kan fräsa?
En kommentar från en svetsare "Det är gjutet aluminium så det kommer inte att bli bra. Kanske kan få det att funka ett tag men kommer högst troligt spricka rätt snart igen."

Någon som kan fräsa?
mochw skrev:
-------------------------------------------------------
> Min är en Compulsion 2 så jag anar att den inte
> passar. Meeen, jag kan ha fel.
> https://www.google.se/search?q=felt+compulsion+2+2
> 008

Ytterligare en snabb googling tycker jag visar att ramarna (virtue och compulsion) verkar väldigt lika varandra. Det är ju inte ovanligt att olika ramar delar vissa delar då det sänker produktionskostnaderna. Googla lite till och undersök närmre. Se om du kan hitta orginalspec för del olika ramarna.

Nu vet jag inte vad frakten kan vara, men 20€ tycker jag låter billigt för ersättningsdelar till en baksving. Jag hade själv chansat om ytterligare undersökningar visar att ramarna är likvärdiga.

Någon som kan fräsa?
Kunde låta bli och undersöka och rota lite till :)

Här finns en gammal felt-katalog från 2008 https://www.google.se/url?sa=t&rct=..._efsq2RssWnzW2dRwY0l-Qg&bvm=bv.63587204,d.bGQ (länk till pdf).

Kollar man på uppslaget 108-109 får man en ganska bra överblick. Länkagetekniken är i grunden samma på båda cyklarna, det finns en genomgående beskrivning ett antal sidor tidigare i samma katalog. Men compulsion-ramen har längre slaglängd och därav är det övre reglaget något längre på compulsion-ramen än vad det är för virtue-ramen.

Så nej, det är inte samma. Kanske skulle det gå ändå med lite offrad slaglängd som konsekvens, men det är ju även lite annorlunda utformning nedanför det övre länkaget så frågan är hur det skulle bli i praktiken...

Lite att klura på :)

Senast ändrad:
Någon som kan fräsa?
Jag tog och beställde en nu iaf. Kan vara så att för de 35 EUR att jag får offra lite slaglängd men jag vet (förutsatt att de passar) att de håller i några år till.

Så vi får se om några dagar om jag måste fortsätta jakten.

Någon som kan fräsa?
Kan tipsa om 2-3 mekaniska verstäder i avesta som är kluriga och eventuelt kan fräsa en ny halva för lite mtrlkostnad och kaffebröd. Om det är av intresse.

Tillbaka
Topp