Någon som pratar Campagnolo? Byte av klingor m.m.

AndreasVH

Aktiv medlem
Köpte precis en fin stålhoj som jag säkert lägger upp bild på vilket år som helst... :)

Det sitter en Athenagrupp på och detta kommer bli min första erfarenhet av Campa förutom en dag på hyrcykel i Nice för sisådär 10 år sedan.

Jag vet inte hur gamla delarna är, men hojen ska enligt uppgift ha kommit runt 2018.

1. Vevarna är 110bcd och har 52/36-klingor. Jag känner att jag absolut vill ha 50/34.
Det verkar vara lögn i helvete att få tag på originaldelar (och dyrt!), så har kollat på Miche, TA och andra.
Funkar det att smälla på vilken 110bcd-klinga som helst? Har sett kommentarer om att saker inte passar, men inte fattat vad det beror på. Något om att innerklingan är gängad, eller vad det nu var?

2. Hur vet jag vad bakväxeln klarar av?
Just nu sitter en 11-28 på (inte Campa va?), men hade på sikt inte haft något emot -29 eller -30.

Lägger in några hastigt tagna bilder.

IMG_9864.webp IMG_9865.webp

Det ser ut som "nya" Athena som kom ut runt 2015.
Klingorna till Campas vevpartier som är 110 bcd har ett annat mått på hålet för den gömda bulten bakom vevarmen. Så det är Campa specifika klingor som gäller. Har själv bytt till Stronglight på ett par egna vevpartier.
De har iofs 135 bcd men antar att det finns även till CT vevpartier.

Grattis till fin cykel. Det kliade i fingrarna när jag såg den annonsen. =)

Jag är ganska säker på att jag bytte till en TA eller Stronglight 50-klinga på en 11 vx Chorus jag engång hade.
Största krans original bak är 29 för 11 vx Athena/Chorus om man köper Campa men det vore väl konstigt om inte växeln klarade av nån kugg eller två till? Miche har iaf kassetter för Campa.

Jag är ganska säker på att jag bytte till en TA eller Stronglight 50-klinga på en 11 vx Chorus jag engång hade.
Största krans original bak är 29 för 11 vx Athena/Chorus om man köper Campa men det vore väl konstigt om inte växeln klarade av nån kugg eller två till? Miche har iaf kassetter för Campa.
Exakt, short cage-varianten klarar 29T ”på papperet” och jag har kört 30T utan problem.

Det ser ut som "nya" Athena som kom ut runt 2015.
Klingorna till Campas vevpartier som är 110 bcd har ett annat mått på hålet för den gömda bulten bakom vevarmen. Så det är Campa specifika klingor som gäller. Har själv bytt till Stronglight på ett par egna vevpartier.
De har iofs 135 bcd men antar att det finns även till CT vevpartier.

Grattis till fin cykel. Det kliade i fingrarna när jag såg den annonsen. =)
Ja tack, snacka om att jag villhövde ha den hojen! Gjorde ju inget att det satt kolfiberhjul på också… :)

Här är en Stronglightklinga där det står ”Campagnolo 2011-2014”. Innebär det att jag är rökt med min senare variant? Nedanför kan man läsa att en arg fransman har köpt, gett en stjärna i betyg och kommenterat ”…the fixing holes are 8mm!”. Funkade inte för honom med andra ord…

Tjusigt!

Kolla bara innan om det är Campa eller Shimano/sram hub på hjulen.
Miche har till både och. Har du inte Campa hub så öppnar ju möjligheterna upp sig.
Det är Edco multisys som ska gå att använda till både Shimano och Campa. Kan vara så att det då behövs lite spacers och diverse tillbehör som jag inte har, men det verkar sitta en Edcokassett på och då är det samma som Shimano tror jag.
Vore smutt med en 11-34, men då räcker nog inte bakväxeln till. Vågar man testa en Roadlink? :cool:
Edit: Finns Edcokassetter till Campabodys också…

Det är Edco multisys som ska gå att använda till både Shimano och Campa. Kan vara så att det då behövs lite spacers och diverse tillbehör som jag inte har, men det verkar sitta en Edcokassett på och då är det samma som Shimano tror jag.
Vore smutt med en 11-34, men då räcker nog inte bakväxeln till. Vågar man testa en Roadlink? :cool:
Edit: Finns Edcokassetter till Campabodys också…
Lyxiga hjul. Då kan du ju sätta på vilken 30 kassett du vill då ju. 34 låter mycket.

Tillbaka
Topp