Någon som testat Bob Ibex?

joergen

Ny medlem
Mors.

Jag funderar lite på att köpa en Bob Ibex cykelkärra inför en cykeltur på ca. 100 mil asfalt. Är det någon vänlig själ som kan dela med sig av sina erfarenheter om att cykla med Ibex?

Den kostar ju i runda slängar fyra å fem och det är ju förbannat dyrt om det skulle visa sig att den är... skit.

Mycket tacksam för hjälp!

/Jörgen, Östersund

bob, b.o.b., ibex, kärra, cykelkärra, packning

Senast redigerad av en moderator:
Bror har en sådan och är helnöjd (Och det säger inte lite)
Har kollat på den och den ser mycket bra ut.
Mvh:Robert

Jag testat en, men mest på grusväg och bredare stig. Funkade alldeles utmärkt och det gick t o m att låta den sladda ut riktigt kontrollerat och fint på grus.

Fast jag tyckte väl inte det var så stor skillnad med och utan fjädring utom på riktigt knölig terräng. Vagnen viftar ju ändå omkring där bak som den vill. Om grejerna på vagnen är ömtåliga så är säkert fjädringen bra.

Jag snackade med en tysk cyklist med en BOB Yak här i somras, och han tyckte den var för känslig för hög tyngdpunkt. Han hade riktig mycket grejer med sig och hade lastat dubbelt så högt som sargen, och då är den där vagnen nog inte helt optimal. Lite felanvändning imho.

Fast fjädring lockar. Jag har under vintern ritat på en torsionsfjädrad friktionsdämpad tvåhjulig vagn. Det är mycket svårt att få ner vikten tillräckligt på annat sätt.

Tjenare,
Jag har kört lillebrorsan (Yak:en) i ett par hundra mil på blandat underlag, i kombination med en Kona Sutra (95% asfalt). Min YAK var dock överlastad med extra rygsäck och två flugfiskespön. Träffade då även på folk som körde bl.a Ibexen (http://www.ohne-grenzen.at/, bl.a), och vi är eniga:

+Lastar sådant som inte får plats i cykelväskor (stora ryggsäckar/gitarrer(!) m.m)
+Går fint. "Trailar" bakom cykeln mycket snyggt
+The looks! Mycket folk som ville komma och prata skit för att ekipaget såg "tufft" ut
+Enkel packning. Allt finns i samma (vattentäta) säck.

-Parkeringsproblem. Man får planera lite innan man ställer ekipaget. Det tar plats, och måste ha stöd
-Fartproblem. Över, säg 35 Km/h vobblar det ganska otäckt
-Lod-effekt. Tyngdpunkten flyttas, vilket gör att backar lir lite jobbigare än vad som behövs

Så, någon slags sammnfattning:
Jag är i stort sätt nöjd med YAK:n, men kommer köra nästa tur med väskor då jag inte behöver lastutrymmet. Det är mer en fråga om att välja väskor eller trailer. OM man väljer trailer så kommer B.O.B:n funka kanon. Sedan finns det inte stor anledning att köra Ibex istället för Yak på asfalt.
IMG_3557_copy.jpg ht=240

Sutra skrev:
-------------------------------------------------------

> -Parkeringsproblem. Man får planera lite innan
> man ställer ekipaget. Det tar plats, och måste
> ha stöd

— ???

De har inbyggt stöd. Man backar den bara lite, så står den stadigt, så här:

hwy1.jpg

> -Fartproblem. Över, säg 35 Km/h vobblar det
> ganska otäckt

Det beror på hur man lastar skulle jag tro. Vi har varit uppe i 60/h. Men för all del det känns inte säkert över 45.

> -Lod-effekt. Tyngdpunkten flyttas, vilket gör att
> backar lir lite jobbigare än vad som behövs

Det där känner jag inte riktigt igen. Vi har hojat upp till ca 3700 ö h

Rmnp2.jpg

och uppfattar det inte som tungt. Snarare upplever vi det som lättare än att hoja med packväskor, eftersom man inte har någon vikt på ramen. Cykelkänslan blir bättre, tycker jag. Det yttrar sig t ex i att man lätt kan göra ett trackstand med en BOB, vilket är svårt eller näst intill omöjligt med allt bagaget på ramen.

> Sedan finns det inte
> stor anledning att köra Ibex istället för Yak
> på asfalt.

Instämmer. Det finns ingen som helst anledning att ha dämpning. Tvärtom det väger och är en extra sak som kan gå sönder.

joergen skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag beställde härom dagen en BOB Yak på
> Cyclecomponents. Återkommer med synpunkter
> senare.

Trevligt. Ser fram mot fler synpunkter.

:)

Tillbaka
Topp