Någon som testat Specialized Sequoia?

El Maco

Aktiv medlem
Är på jakt efter en najs pendlarhoj som ska hålla i många år och som man kan göra lite utflykter med.

Har kikat en del på Specialized Sequoia Elite. Tycker den verkar riktigt fin. Har inte testcyklat den ännu men ska nog göra det. Har någon här en sådan och vad tycker ni isf? Ska inte cykla jorden runt men den ska stå pall för 2,4 mil om dagen typ 150-200 dagar per år är planen.

Behöver inte vara en Spech för den delen heller men vill ha någon form av touringhoj med stålram. Vill absolut inte ha alu eller ram i kolfiber för detta ändamål, och inte någon fultysk eller annat skräp. Kan tänka mig att lägga kring 20k på den men inte mer. Vill ha en kvalitetshoj, har lärt mig att det lönar sig i längden :). En eventuell motsvarighet bör ha fästen för skärmar, pakethållare och lite annat skräp som försämrar aerodynamiken men ökar lastkapacitet.

Fördelen med Sequoia är att den tar feta däck, vilket kan va fint på vintern eller om man får ett skevt hjul så är det mindre risk att det drar i ramen om man inte kan rikta det för stunden. Sen har den gängat vevlager, men det kanske är standard på dessa cyklar? En kollega till mig har Specialized Awol som han är riktigt nöjd med och det ser ut att vara nästan samma ram?

Låt höra, högt och lågt!

Måste nog säga att jag älskar min. Sen är jag säkert rätt partisk då jag har hojat på Specialized rätt länge. Men det är den första hojen jag har skaffat där jag känner att jag nästan älskar den, hur man nu kan älska en hoj.

Den rullar löjligt bra, även med dryga 2bar i däcken, vilket samtidigt gör att det bara är att stå på när det är stenar och annat skit i vägen. Styret med flare ger bra stabilitet tycker jag. Sen har jag införskaffat en CG-R stolpe från början till min Elite, säkert helt onödigt mtp den enorma luftkammaren.

Men den funkar typ till allt. Allt från stigar till asfalt.

Men som du skriver så finns det säkert motsvarande hojar från andra tillverkare. Men att ha en alltiallohoj som inte tar 42mm's däck är inget alternativ för mig nu när jag har en har jag insett. Älskar den enorma luftkammaren.

Johan A sa:
Måste nog säga att jag älskar min. Sen är jag säkert rätt partisk då jag har hojat på Specialized rätt länge. Men det är den första hojen jag har skaffat där jag känner att jag nästan älskar den, hur man nu kan älska en hoj.

Den rullar löjligt bra, även med dryga 2bar i däcken, vilket samtidigt gör att det bara är att stå på när det är stenar och annat skit i vägen. Styret med flare ger bra stabilitet tycker jag. Sen har jag införskaffat en CG-R stolpe från början till min Elite, säkert helt onödigt mtp den enorma luftkammaren.

Men den funkar typ till allt. Allt från stigar till asfalt.

Men som du skriver så finns det säkert motsvarande hojar från andra tillverkare. Men att ha en alltiallohoj som inte tar 42mm's däck är inget alternativ för mig nu när jag har en har jag insett. Älskar den enorma luftkammaren.
Samma här, har blåsta av två spech på ett år så är inne i den snurran ;). Du kör på originaldäcken? Den här cykeln ska vara komfortabel, jag kommer inte försöka slå fartrekord till jobbet på strava. Hade tidigare en LVG som var hemsk att pendla med då det var stötigt, jobbigt med grusade vägar etc...

Genesis croix de fer, Salsa Vaya, Surly Straggler, Cotic Escapade och Soma Wolverine är några liknande cyklar.

Fast jag var själv sugen på Sequoia, det blev dock en lös Croix de ger ram pga. Hög med delar från tidigare bygge.

Det finns väl en hel tråd här där den lovardas av diverse medlemmar?

roskai sa:
Samma här, har blåsta av två spech på ett år så är inne i den snurran ;). Du kör på originaldäcken? Den här cykeln ska vara komfortabel, jag kommer inte försöka slå fartrekord till jobbet på strava. Hade tidigare en LVG som var hemsk att pendla med då det var stötigt, jobbigt med grusade vägar etc...

Japp, originaldäcken. Vet inte ens vad jag skulle byta till som skulle kunna ge bättre rull och komfort i ett. Jag köpte den som en gravelbike då jag hojar så mycket grus. Som asfaltsnötare finns det nog bra mycket bättre alternativ, trots att den funkar toppen där med, i med lite mer luft i däcken bara..

evirob sa:
Genesis croix de fer, Salsa Vaya, Surly Straggler, Cotic Escapade och Soma Wolverine är några liknande cyklar.

Fast jag var själv sugen på Sequoia, det blev dock en lös Croix de ger ram pga. Hög med delar från tidigare bygge.

Det finns väl en hel tråd här där den lovardas av diverse medlemmar?
Jag hittade en tråd som diskuterade var man kunde köpa den. Man pratade inte heller om alternativ. men hittar du den så länka gärna!

Johan A sa:
roskai sa:

Japp, originaldäcken. Vet inte ens vad jag skulle byta till som skulle kunna ge bättre rull och komfort i ett. Jag köpte den som en gravelbike då jag hojar så mycket grus. Som asfaltsnötare finns det nog bra mycket bättre alternativ, trots att den funkar toppen där med, i med lite mer luft i däcken bara..
Låter grymt! Ska ta och testa den. Det gör det säkert men vill ha bra punkaskydd och bra förutsättningar för att kunna köra grusade cykelbanor som aldrig blir sopade.

Rätt stor skillnad på ramarna Sequoia och Awol. Sequoia har tapered gaffel, flat mount bromsfäste, 12x142mm axel bak. Och framför allt så är den styvare och snabbare än en Awol. Kolgaffel istället för stål med.

Har kört en Expert hela vintern och helt klart nöjd, speciellt med breda däck. Har kört Ground Controlo 1,8" som mäter 48mm t.ex :)

Råkar du ha storlek 54 så finns en Elite som gått lite till salu på Specialized Concept Store i Stockholm till riktigt bra pris. Givetvis med alla garantier och sådant.

cerro sa:
Rätt stor skillnad på ramarna Sequoia och Awol. Sequoia har tapered gaffel, flat mount bromsfäste, 12x142mm axel bak. Och framför allt så är den styvare och snabbare än en Awol. Kolgaffel istället för stål med.

Har kört en Expert hela vintern och helt klart nöjd, speciellt med breda däck. Har kört Ground Controlo 1,8" som mäter 48mm t.ex :)

Råkar du ha storlek 54 så finns en Elite som gått lite till salu på Specialized Concept Store i Stockholm till riktigt bra pris. Givetvis med alla garantier och sådant.
Okej, det låter som att du har koll på dem ;). Råkar faktiskt ha 54, så den kan nog passa. Skicka gärna ett PM med pris.

Seqouian är väl lite väl mycket cykel för att bara ha som en pendlare i min mening. Jag har en och jag har kört långturer på vintern, varit med på snabba grupprundor till att jag varje vecka är ute i skogen och sprätter lera och grus med den. Om du bara ska pendla med den så, ok, visst.

CW sa:
Seqouian är väl lite väl mycket cykel för att bara ha som en pendlare i min mening. Jag har en och jag har kört långturer på vintern, varit med på snabba grupprundor till att jag varje vecka är ute i skogen och sprätter lera och grus med den. Om du bara ska pendla med den så, ok, visst.
Kanske, men lär väl bli mer än att pendla. Om jag ska använda den i ca 1,5h per dag så lär det vara en bra, hållbar produkt.

Lite konstigt att road.cc sedan utser Spez.Diverge carbon till årets äventyrshoj 16-17. Den tar väl knapp 35 mm däck?

Stumpy sa:
Finns det inget Düskt TEST, så man får veta wahrheit.

Ja verkligen.. Bra fråga. Misstänker dock att Canyon och Rose kommer ligga bäst till där så det kanske är lika bra att TS kollar på dessa märken på stubben..

Annars håller jag med om att kolla in ettettsex. Erik har bra hojar, en trevlig butik och ett glatt lynne...

Jag har kört min Sequoia i en månad nu. Använder dne för pendling och grusvägsdistans. Älskar de feta hjulen och den är ju sjukt snygg med. Lite tung kanske men det ger starka ben.

Tog några bilder på min när den var ny, som sagt.. sjukt snygg hoj.

DSC_7259.jpg

AX3L sa:
http://road.cc/content/review/215358-specialized-sequoia-expert

Road.cc var inte nådiga i sin kritik.

En sån cykel, utan att veta egentligen, tycker jag andas Surly.

Saken är att de inte riktigt vetat vart de skulle placera hojen och hur de skulle testa den. 1X versionerna av Sequoia är kanske inte de bästa att ta med sig och stöka runt ute i skogen med. Däremot funkar de perfa för gravel grinding och landsväg. Det är ju, i min mening, lite löjligt att de två mer kostsamma modellerna inte har två klingor fram och istället bara en. Jag har den svarta modellen och spenderar mer tid i skogen än ute på vanliga vägar, och jag har aldrig känt att jag aldrig haft för lite växlar. Men har man råd med den dyraste modellen (som de testade) så har man nog råd att köpa sig lite fler växlar.

Och "roskai", Diverge är en äventyrshoj enligt Specialized. Du tänker kanske på Roubaix?

CW sa:
AX3L sa:

Road.cc var inte nådiga i sin kritik.

En sån cykel, utan att veta egentligen, tycker jag andas Surly.

Saken är att de inte riktigt vetat vart de skulle placera hojen och hur de skulle testa den. 1X versionerna av Sequoia är kanske inte de bästa att ta med sig och stöka runt ute i skogen med. Däremot funkar de perfa för gravel grinding och landsväg. Det är ju, i min mening, lite löjligt att de två mer kostsamma modellerna inte har två klingor fram och istället bara en. Jag har den svarta modellen och spenderar mer tid i skogen än ute på vanliga vägar, och jag har aldrig känt att jag aldrig haft för lite växlar. Men har man råd med den dyraste modellen (som de testade) så har man nog råd att köpa sig lite fler växlar.

Och "roskai", Diverge är en äventyrshoj enligt Specialized. Du tänker kanske på Roubaix?
Nää roubaix är ju deras komfortracer. Tänker på diverge.

Men singelklingan klarar man sig långt med i skogen. Jag har kört en hel del stig och MTB leder med min Sequoia. Tycker snarare vikten är det största hindret i skogen.

roskai sa:
cerro sa:

Okej, det låter som att du har koll på dem ;). Råkar faktiskt ha 54, så den kan nog passa. Skicka gärna ett PM med pris.

Var visst inte till salu längre, så bara nya tillgängliga.

Sequoia med enkelklinga fungerar finfint i skogen provade jag idag :) Men sen beror det på vad man ska ha den till med, 2 klingor kan vara smidigare rent generellt.

Jag har kört enklaste modellen (den svarta) i några veckor nu och jag är sjukt nöjd. Den kommer att gå mest till pendling, men även till en del touring med lowrider; det var därför jag ville ha stålgaffel. Däcken är oerhört sköna, men som pendlare vill jag ju ha ordentliga skärmar på och det gäller att välja riktigt breda rackare för att däcken ska få plats innanför. De jag köpte är 53 mm breda, vilket är bra, men först vid montering insåg jag att fästena för stagen var smalare än själva skärmarna, men med lite manuell justering gick det att få plats. Med millimeterpassning, vilket är aningens mindre tolerans än jag hade önskat mig, men jag får väl uppgradera skärmarna framöver...
Återstår också att se hur sadel och styre känns i längden, för textilstrukturen känns ovan och jag undrar hur de kommer att tåla att behöva leva under bar himmel åtta månader om året.

Heinrock sa:
Återstår också att se hur sadel och styre känns i längden, för textilstrukturen känns ovan och jag undrar hur de kommer att tåla att behöva leva under bar himmel åtta månader om året.

Styrlindan och speciellt sadeln är lol, obekväm samt suger åt sig vatten som en svamp, fattar inte riktigt hur dom tänkte där när det ska föreställa en äventyrshoj.

Lol Tolhurst sa:
Heinrock sa:

Styrlindan och speciellt sadeln är lol, obekväm samt suger åt sig vatten som en svamp, fattar inte riktigt hur dom tänkte där när det ska föreställa en äventyrshoj.

Jag upplever sadeln som riktigt skön men den är kass när det regnar.

MTBiker sa:
Lol Tolhurst sa:
Heinrock sa:

Jag upplever sadeln som riktigt skön men den är kass när det regnar.

+1 och cyklar när det regnar gör man ju ändå inte. Varför skulle man liksom??

Så här i november kan konstateras att försöket att ge originalsadeln en chans gick i stöpet. Regnar det som det faktiskt gör en svensk höst så blir den konstant fuktig — ett regnskydd över sadeln gör bara att fukten stannar kvar... Nu är den bytt till en bättre sits!

Däremot är styrlindan fascinerande ofuktig att hålla i, trots att hojen bor utomhus. Så jag låter den sitta kvar även nu under senhösten, så får vi se hur länge det håller.

Tillbaka
Topp