Någon som testat Superstars bromsskivor?

Jag funerar på att byta ut skivorna på ena hojen och såg att Superstar hade rätt billiga skivor som såg helt ok ut och recensionerna på deras site verkade överlag positiva.

Är det någon här som testat deras skivor och har något att säga?
Bra eller anus?

Jag har ett par flytande hemma, lite för tunga, som alla flytande är för min smak. Men de ser väldigt fina och välggjorda ut. Dock inte kört nått med dem.

Jag antar att du menar 180/203(bak/fram). Låter bra, har du orginalbromsarna på den? har hört att de kan skava lite på vissa ok eftersom de är lite bredare. Har du märkt något av det?

Jag beställde de billigaste i 180/180 igår. Tyckte det var lite klent med bromsyta i de andra. Jag tror inte du vinner något förutom blingfaktor på de flytande (iofs nog så viktigt...).

Skulle jag lägga lite mer pengar på skivor hade jag nog satsat på nya xt-ICE tech, läst en del possitiva recensioner om de. Sen låter det teoretiskt hållbart med sandwichkonstruktionen :)

(Negativ blingfaktor på de dock...)

Jag monterade en av deras standardskivor på vinterpendlaren i går. Den ser ut som bromsskivor brukar. Finishen är något enklare än de tre ggr dyrare finskivorna, men jag kan inte se att det skulle påverka funktionen. De är dock lite bredare än den tidigare Avidskivan så jag fick pressa ut klossarna ordentligt för att få in dem.

Jag har bara kört till jobbet i morse med dem så de är inte inkörda, jag vågar därför inte uttala mig om prestanda.

inga problem med montering, behövde knappt justera oken. Superstar är grymt mycket pang för pengen. Kör även deras pedaler och styrare. Passa på och köp deras Iphone skal när du ändå är i farten. ;)

bild13.JPG

Jag har också kört deras flytande något år och har inget att klaga på så det är bara att köpa!

Nilsen skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad menas med flytande skivor?

Tror det menas att skivan inte är fastskruvad...utan "flyter" i själva infästningen (se på bilden) många motorcyklar har även den lösningen!

Jag har ett gäng av deras standardskivor. De ser till att bromsa cykeln, och gör det lika bra som mina mycket dyrare Avid-skivor (eller bättre, för de flesta Avid-skivor jag haft har varit skeva från fabriken)

Jag har kört Clarks flytande skivor på min XC och är supernöjd. Snygga, billiga och skriker inte förutom i enstaka fall.

yolo! skrev:
> Haha jag köte ett par beggade på blåcket!
> åktte rakt in i ett träd med huvet. Kör bara
> claks orginal nu!!

Jag tror att alla redan är överens om att något sådant måste ha skett. Men tack för klargörandet.

Luthman Photography skrev:
> yolo! skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Haha jag köte ett par beggade på blåcket!
> > åktte rakt in i ett träd med huvet. Kör bara
> > claks orginal nu!!
>
> Jag tror att alla redan är överens om att något
> sådant måste ha skett. Men tack för
> klargörandet.

Såklart. Det förklarar allt.

Jag visste inte ens att det fanns "flytande" bromsskivor, men jag kan definitivt förstå poängen med det.

När jag tittar på bilden så undrar jag vad som händer om man "backar" med cykeln och bromsar kraftigt?
Hoppar den flytande delen ur infästningen då?

Jag fattar inte poängen riktigt, i vilket led är den flytande och varför?

/Freddo
(Som fixar ihop nya hjul till kommande säsong)

fphotography skrev:
> Jag fattar inte poängen riktigt, i vilket led är
> den flytande och varför?
>
> /Freddo
> (Som fixar ihop nya hjul till kommande säsong)

Jag kan tänka mig att den är flytande i sidled (axialled).
Skivan borde då lägga sig bättre i oket istället för att flexa som en vanlig skiva.
Mindre bromsskrik också kanske?

Nej, den är flytande i radiell riktning. En inre spindel och en yttre bromsyta som kan flyta radiellt i nitarna. Tanken är att bromsytan ska kunna expandera fritt från den inre spindeln, och då kan man blanda t.ex. alu i spindeln och stål i bromsytan utan att det slår sig när man bromsar dem glödheta.

Det är coolt för att man kan ha fina färger på spindeln, och sen tickar de vackert efter hårdkörning.

marran skrev:
> Nej, den är flytande i radiell riktning. En inre
> spindel och en yttre bromsyta som kan flyta
> radiellt i nitarna. Tanken är att bromsytan ska
> kunna expandera fritt från den inre spindeln, och
> då kan man blanda t.ex. alu i spindeln och stål
> i bromsytan utan att det slår sig när man
> bromsar dem glödheta.
>
> Det är coolt för att man kan ha fina färger på
> spindeln, och sen tickar de vackert efter
> hårdkörning.

Okej så det är flytande skivor som gäller för att vara cool? :)

AddeN skrev:
> Lilaeloxerat är ju kung! :)

Jomensåatt...

Tillbaka
Topp