Någon som testat Zipforce?

• Trådstartare Trådstartare pn
  • Start datum Start datum

pn

Medlem
Jag har länge funderat på att konvertera en av mina pendlare till el. Samtidigt vet jag hur stöldbegärliga elcyklarna är...

Jag inser att det inte är lika bra som en mitt-monterad Bafang, men att snabbt kunna koppla loss både motor och batteri lockar ju...

Någon som har teorier eller praktisk erfarenhet?

Nu har jag skaffat en Zipforce Slim. Bara hunnit testa en liten sväng, och antagligen inte optimalt däckmönster (valde däck för komfort innan jag kom på tanken på zipforce..), ev ska jag testa med nåt slätare framöver. Hur som helst, den driver helt klart på, upp till 25km/h, sen är det ju bra segt, men det är det ju även med vanliga elcyklar som inte är trimmade. Ett vinande ljud också, ganska högt, så man slipper ringklocka.. Detta ska ha förbättrats på slim-versionen jämfört med original, jag har inget att jämföra med dock men kan tänka mig att mina däck förvärrar det hela en del. Får väl återkomma när/om jag testar släta däck.

Har inte testat att dra barn i vagn uppför backar än (primära anledningen till att jag skaffade den), återkommer ev. med mer reflektioner efter det.

Är det några frågor så är det väl bara att ställa dem, så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.
WhatsApp Image 2022-08-19 at 12.05.06 PM.jpeg

Däck(mönster), zipforce demonterad:
WhatsApp Image 2022-08-19 at 12.05.04 PM.jpeg

Kul att äntligen ngn testar! Har tänkt tanken om man kunde ha den som "lift" för MTB. Alltså ta av den o stoppa den i en rygga på toppen. Men att det ska funka med MTB-däck är väl förmodligen bara önsketänkande.

Kul att äntligen ngn testar! Har tänkt tanken om man kunde ha den som "lift" för MTB. Alltså ta av den o stoppa den i en rygga på toppen. Men att det ska funka med MTB-däck är väl förmodligen bara önsketänkande.
Tror det är kört ja, både pga däckmönster men även hållaren som ska monteras rätt nära däcket (för att man ska kunna spänna ner motorn/drivhjulet mot däcket), och dessutom har en infästning i gaffelröret (där det vanligtvis finns ett hål på stela gafflar). Men om man nöjer sig med stel gaffel och kör Rock razor/Ikon så kaaanske.. Om nån vill sponsra en enhet så kan tänka mig att köra lite (ev.) destruerande provning.

Tillägg: Det ska iofs funka även att montera/driva på bakhjulet. Där är det ju mer förlåtande med däck typ RR/Ikon.. och kanske även enklare att hantera infästningen.

ska bli intressant o höra en utförligare produkttestning på slim för de tidiga exemplaren av originalet klarade max 2 mil på en laddning i backig innerstadskörning

ska bli intressant o höra en utförligare produkttestning på slim för de tidiga exemplaren av originalet klarade max 2 mil på en laddning i backig innerstadskörning
Ja, detta är nog den största svagheten. För egen del behöver jag inte klara särskilt lång distans på en laddning utan tanken är främst att underlätta korta men ganska backiga resor i Göteborg med vagn / tyngre last än bara cykel. Testade idag att cykla med vagn (och barn ~15kg plus diverse bråte) från Sannaplan till Slottsskogen (Plikta) och hem igen. Detta drog 12% av batteriet. Det är nog inte mycket längre än 2-3km enkel väg, men har några sega backar. Får logga höjdprofilen nästa gång..

Hur som helst så vore det intressant om man på nåt sätt kunde få ett mått på hur väl kraftöverföringen från motor till cykelhjul funkar, man kanske kan lära sig höra om det slirar t. ex. men nån smartare person får gärna ta fram en algoritm. :-)

WhatsApp Image 2022-08-20 at 12.27.49.jpeg

Har kört med Zipforce sedan maj 2020 och upptäckte den här tråden när jag letade efter annat.

Jag började med den allra första versionen av Zipforcen och har nu en uppgraderad variant av den (troligen bara ny firmware eller controller).

tmp-1661161097206_1280x720.jpg

Jag har använt Zipforcen på en vanlig Crescent hybrid (årsmodell ca 2010) från det jag satte på Zipforcefästet tills nu.

Cykeln och Zipforcen har rullat i flera olika konstellationer:
- Full last i cykelväskor fram + bak
- Full last i cykelväskor och barn i barnstol
- Barn i cykelvagn (antingen Croozer 1 barn eller Thule 2 barn)
- Barn i cykelvagn med full last och lastade väskor på cykeln.

Så några gånger har vi varit ett riktigt tungt ekipage och jag trodde väl kanske inte från början att Zipforcen skulle rulla på så bra som den gjort.
Den har visat sig fungera utmärkt för det jag trodde den skulle kunna göra, ge mig assistans när det behövs. Och dess skavanker har jag fått anpassa mig till.

Sedan pandemins slut har den använts mer frekvent på pendlingen såväl i usla vinterförhållanden med motvinds snöblandat regn såsom varma sommardagar i medvind.

Zipforcens för- och nackdelar

För:
- Lätt att koppla loss och ta med
- Enkelt att reglera styrka
- Robustheten i konstruktionen
- Starkare än förväntat - den gör sitt jobb
- Motorljudet gör att andra cyklister/gångare hör att man kommer bakifrån
- Inget ökat däckslitage
- Motorbromsen

Nackdelar
- Ljudet från motorn
- Klen kontakt och kabel från tramp/PAS-sensorn
- Dåligt rull i svaga utförsbackar
- I vått väder får man räkna med att det stänker
- Tungt att cykla snabbare än de km/h man ställt in zipforcen på, det är mycket motstånd

Däcksval
Från början satte jag på ganska lätta snabbrullade däck, kanske lite väl breda men bytte sedan till smalare däck på mina 28 tumshjul. Förra hösten bytte jag till några vanliga standardcykeldäck, aningens förstärkta och rullar fortfarande med dem. Vid väta så blir det lite slirande och ljudet ökar markant. Lösningen blir att vrida ner styrkan och kanske skruva åt ratten lite mer mot däcket. Men desto hårdare den sitter så blir det mer motstånd i däcket, så jag försöker ha den ganska löst.
Vintertid har jag satt på ett par dubbfria Continental Top CONTACT Winter II som greppar fint. Visserligen tar det dåligt i isiga förhållanden men det har bara inträffat några gånger annars rullar den bra på packad snö och sedan är det mycket saltade gångvägar vintertid.

tmp-1661161199699_1280x720.jpg

Övrigt

- Jag har skruvat på ett extra stänkskydd fram för att med den första versionen (såg att de ändrat det i senaste versionen) så sprutar det runt mycket vatten så man blir rätt smutsig. Med skyddet så droppar vattnet nedåt i större droppar så man slipper en del smuts. Mina väskor på framhjulen tar en del av det stänket också.

- En annan person som jag känner hade en Zipforce på bakhjulet. Där blev det stora problem med att vatten trängde in i zipforcen. På framhjulet har man inte samma problem men väl stänk på byxben.

- Finns en app där man kan ändra lite inställningar och den funkar bra. Man kan ställa styrka och hastighet i farten om man så vill. Med barnen på vagn eller barnstol ställer jag ner styrka och hastighet än när jag cyklar själv.

- Har inte sett några andra zipforcare bland stockholms elcyklister - är kanske bara sålt utanför stan eller utomlands

- Kommer ungefär 35-40 km på en laddning med 25 km/h och styrka 5 på Zipforcen. Går man ner på styrka 3 på samma hastighet kan man säkerligen addera 5-7 km till.

tmp-1661177431159_1280x720.jpg

@hepe Bra info, tack för utförlig recension. Intressant att den verkar funka såpass bra i vinterväder, jag har hört att det ska slira betydligt mer när däcket är blött, men fint att det går att anpassa sig/zipforcen lite då mha skruv och inställningar.

Några frågor:
- Vilken hållare för väskor (och vilka väskor) kör du fram? Lite sugen på att kunna lasta mer än i korgen, i nuläget sitter den en pakethållare bak som tar mina Ortlieb Backroller, men då måste jag plocka bort barnstolen.

- Ang framskärm så tänkte jag montera en (något kapad) som ska sitta "bakåt" dvs från gaffelrör och under ramen, samt ev komplettera med Zipforce egna. Snålade dock ut vid beställning och tänkte att det kanske räcker med en bakåt på hojen, men det låter på dig som att zipforcen i sig kan orsaka en del stänk och att den (nya) egna skärmen rekommenderas?

Sen kan jag ju nämna att iaf minuset med trampsensorn är åtgärdad i de nya (Slim och Distance) då det är en trådlös enhet som bara är att fästa vid vevarmen med ett gummiband, dvs installeras på ca 10s.

Senast ändrad:
@hepe Bra info, tack för utförlig recension. Intressant att den verkar funka såpass bra i vinterväder, jag har hört att det ska slira betydligt mer när däcket är blött, men fint att det går att anpassa sig/zipforcen lite då mha skruv och inställningar.

Några frågor:
- Vilken hållare för väskor (och vilka väskor) kör du fram? Lite sugen på att kunna lasta mer än i korgen, i nuläget sitter den en pakethållare bak som tar mina Ortlieb Backroller, men då måste jag plocka bort barnstolen.

- Ang framskärm så tänkte jag montera en (något kapad) som ska sitta "bakåt" dvs från gaffelrör och under ramen, samt ev komplettera med Zipforce egna. Snålade dock ut vid beställning och tänkte att det kanske räcker med en bakåt på hojen, men det låter på dig som att zipforcen i sig kan orsaka en del stänk och att den (nya) egna skärmen rekommenderas?

Sen kan jag ju nämna att iaf minuset med trampsensorn är åtgärdad i de nya (Slim och Distance) då det är en trådlös enhet som bara är att fästa vid vevarmen med ett gummiband, dvs installeras på ca 10s.
När det gäller vinterväglaget så tror jag däcksvalet är mer avgörande där än på den varma årstiden. Dubbfria däcken har mjukt gummit som även dränerar helt ok. Upplever slirandet på blöta sommardäck som har hårdare gummit som högre och jobbigare. Men det kanske beror på mina öron.
Har man motorn bak slipper man mycket av ljuden tydligen.

Fram har jag en lowrider som passar på dämpade framgafflar. Det tog ett tag att hitta rätt.
Här är en webbutik som säljer den, https://www.cykelgear.se/reservdelar/pakethallare/pakethallare-lowrider-front

När det gäller skärm får man nog testa först och se hur det stänker innan man monterar något.

Hej!
@hepe, hur är det med vinterdäck på snö, bildas det ett lager snö i kontakten mellan däcket och zipforce efter ett tag eller hålls det relativt rent med Continental Winter II däcken? Jag har testat lite själv men med mina däck fastnar snön mellan däck och Zipforce och kraftöverföringen påverkas kraftigt av detta.
Tack!

Tillbaka
Topp