Har kört med Zipforce sedan maj 2020 och upptäckte den här tråden när jag letade efter annat.
Jag började med den allra första versionen av Zipforcen och har nu en uppgraderad variant av den (troligen bara ny firmware eller controller).
Jag har använt Zipforcen på en vanlig Crescent hybrid (årsmodell ca 2010) från det jag satte på Zipforcefästet tills nu.
Cykeln och Zipforcen har rullat i flera olika konstellationer:
- Full last i cykelväskor fram + bak
- Full last i cykelväskor och barn i barnstol
- Barn i cykelvagn (antingen Croozer 1 barn eller Thule 2 barn)
- Barn i cykelvagn med full last och lastade väskor på cykeln.
Så några gånger har vi varit ett riktigt tungt ekipage och jag trodde väl kanske inte från början att Zipforcen skulle rulla på så bra som den gjort.
Den har visat sig fungera utmärkt för det jag trodde den skulle kunna göra, ge mig assistans när det behövs. Och dess skavanker har jag fått anpassa mig till.
Sedan pandemins slut har den använts mer frekvent på pendlingen såväl i usla vinterförhållanden med motvinds snöblandat regn såsom varma sommardagar i medvind.
Zipforcens för- och nackdelar
För:
- Lätt att koppla loss och ta med
- Enkelt att reglera styrka
- Robustheten i konstruktionen
- Starkare än förväntat - den gör sitt jobb
- Motorljudet gör att andra cyklister/gångare hör att man kommer bakifrån
- Inget ökat däckslitage
- Motorbromsen
Nackdelar
- Ljudet från motorn
- Klen kontakt och kabel från tramp/PAS-sensorn
- Dåligt rull i svaga utförsbackar
- I vått väder får man räkna med att det stänker
- Tungt att cykla snabbare än de km/h man ställt in zipforcen på, det är mycket motstånd
Däcksval
Från början satte jag på ganska lätta snabbrullade däck, kanske lite väl breda men bytte sedan till smalare däck på mina 28 tumshjul. Förra hösten bytte jag till några vanliga standardcykeldäck, aningens förstärkta och rullar fortfarande med dem. Vid väta så blir det lite slirande och ljudet ökar markant. Lösningen blir att vrida ner styrkan och kanske skruva åt ratten lite mer mot däcket. Men desto hårdare den sitter så blir det mer motstånd i däcket, så jag försöker ha den ganska löst.
Vintertid har jag satt på ett par dubbfria Continental Top CONTACT Winter II som greppar fint. Visserligen tar det dåligt i isiga förhållanden men det har bara inträffat några gånger annars rullar den bra på packad snö och sedan är det mycket saltade gångvägar vintertid.
Övrigt
- Jag har skruvat på ett extra stänkskydd fram för att med den första versionen (såg att de ändrat det i senaste versionen) så sprutar det runt mycket vatten så man blir rätt smutsig. Med skyddet så droppar vattnet nedåt i större droppar så man slipper en del smuts. Mina väskor på framhjulen tar en del av det stänket också.
- En annan person som jag känner hade en Zipforce på bakhjulet. Där blev det stora problem med att vatten trängde in i zipforcen. På framhjulet har man inte samma problem men väl stänk på byxben.
- Finns en app där man kan ändra lite inställningar och den funkar bra. Man kan ställa styrka och hastighet i farten om man så vill. Med barnen på vagn eller barnstol ställer jag ner styrka och hastighet än när jag cyklar själv.
- Har inte sett några andra zipforcare bland stockholms elcyklister - är kanske bara sålt utanför stan eller utomlands
- Kommer ungefär 35-40 km på en laddning med 25 km/h och styrka 5 på Zipforcen. Går man ner på styrka 3 på samma hastighet kan man säkerligen addera 5-7 km till.