Någon som vill hyra ut hård cykelväska?

KrisL

Ny medlem
Jag ska ut och resa och behöver en "hardcase" cykelväska. Cykelcity har inga för uthyrning längre så jag undrar om någon vänlig själ skulle vilja hyra ut sin? (Under tiden 3-12 maj)

Jag finns i Gbg och kan iofs tänka mig att åka några mil för upphämtning.

/Kris, Göteborg

Varför inte köpa en istället, t.ex. för 149 resp. 179 Euro hos http://www.bike-discount.de/ ?
Om du inte tänker begränsa dig till att bara flyga 1-2 gånger och sedan aldrig mer så kommer du att tjäna in kostnaden ganska snabbt!

Det finns dessutom "hybrider", dvs. mjuka väskor med förstärkt botten som är ett utmärkt alternativ nom man reser med bolag som har knepiga viktgränser på cykelkollin eller inte har separata avgifter för cyklar. Det kan bli ganska dyrt med en hård väska där bara väskan väger 11-14kg...

Jag har varit inne på att köpa tyskt, har kollat på bike-discountsväskor och även Roseversand, men som det ser ut nu så blir detta en engångsgrej.

Hybriderna verkar intressanta, men man blir så försiktig när man ska flyga med pärlan...man vet ju hur väskor behandlas ibland.. Fast många flyger med kartong och det verkar ju gå utmärkt.
Vikten är ju ett problem ja. Det blir flyg inom Europa innan Atlanten, och där åker man nog på övervikt kanske.

Har du något tips på en bra hybridväska?

Så länge hela resan är bokad samtidigt så är det samma maxvikt på hela resan.

Jag har flugit med kartong mängder av gånger och aldrig haft problem. Dessutom slipper man förvara en jätteväska hemma, nog så viktigt (i alla fall för mig!).

Mycket lockande att åka med kartong, för jag vet att det oftast går bra och det är billigt och lätt, precis som du säger Jomper.

Får lite Murphyskänsla här bara, att den där slafsiga bagagekillen har en dålig dag, känner ett plötsligt agg mot kartonger och får just min flight..

Gee, jag har nog fått någon slags kartongfrossa ;-) Måste bota..

Hej,
skulle vilja hyra en Hard case från Sthlm, någon som har tips på butik / privatperson?
M v h
Anders L
070-7534545

Kolla först upp vad som gäller för just det flygbolaget som du ska flyga med.. När vi flög till frakrike så kostade det 400 extra per väg för att få cheka in en cykel och då fick kollit väga max 20kg, oas vad resten av pakningen vägde. Vikt utöver det kostade massa extra €... Just det, dom hade en max storlek på kartongen/väskan man fick använda oxå (LxBxH)
Så en hardcase väska vägandes 10-12 kg uteslöts ju rätt fort då vi skulel ha med våra överbyggda cyklar...

Sen kan man ju göra som Dick och slänga i all packning i kartongen och bara ha ett handbaggage med sig.. Cecka in det helt oförstående och helst lyfta lite i paketet när dom väger det.. fast det är en helt annan historia som han får berätta :)

Slår ett slag för Elites väska Vaison. Dyr som brännvin men håller för tanks!
//Larsa

Edit:namn

Senast ändrad:
MtbLars skrev:
-------------------------------------------------------
> Slår ett slag för Elites väska Vaison. Dyr som
> brännvin men håller för tanks!
> //Larsa
>
> Edit:namn

Dock är den tung som stryk, 16.44kg. Skall du flyga med den får du se till att ha en lätt cykel.

-Jo den är tung, men det ska vara säkert att transportera hojen. Annars är både cykelsemester och hoj paj. Dubbel olycka. Lätt värt nån extra hundring i trp-kostnad för att undvika IMHO. //L

MtbLars skrev:
> -Jo den är tung, men det ska vara säkert att
> transportera hojen. Annars är både cykelsemester
> och hoj paj. Dubbel olycka. Lätt värt nån extra
> hundring i trp-kostnad för att undvika IMHO. //L

Sant men har du annat än en racer eller väldigt lätt mtb så kommer du få problem med maxvikten på 30kg hos flygbolagen. Jag har haft cykel med mig på flyget 6 ggr varav 4 med en mjuk crc-väska och 2 ggr med evocs mjuka väska och har aldrig haft problem med att cykeln varit skadad.

Fördelen med en lättare väska är att man även kan packa med sig en del extra saker i den så som skydd, skor mm som kan vara problem med att få plats med i det normala bagaget.

Evocs väska är ju inte en vanlig mjuk väska heller. Har flugit ganska många gånger med sådana (vi har varsin hemma) och gillar dem skarpt. Lätta och skyddar bra.

Om viktgränsen är ett uppenbart problem, kan man inte banta cykeln rejält innan man packar den? Tänker främst på

Styre
Sadel/sadelstolpe
Bromsskivorna
Kassett
Kedja
Pedaler

Kanske t.o.m
Bakväxel
Framdrev
Gaffel
Styrstam

Sådant kan man ju med lite känsla klämma ner i ett handbagage. Kanske inte styret iofs...

Så förbaskat med kläder krävs ju inte utomlands :)

Nä, jag har varit med om både 25 och 32 kg också.

Med en landsvägshoj är det nog sällan ett reellt problem, men med en AM-cykel blir det lätt övervikt. Och då rör det sig ofta inte om nån hundring eller två i extra kostnad, kan vara tusenlappar eller omöjligt lika gärna.

Securityn i Geneve visste inte riktigt hur de skulle agera på Tobbe/Frosts kedja och spd-pedaler i handbagaget när vi skulle hem från fralperna, hehe.

Jag kör evoc och har flugit totalt 14 gånger med den utan problem. Surfinnen fick sin karbånghoj knäckt på första flygningen med sin Evoc. Slumpmässigt, men manglas väskan av en truck så finns det nog inte mycket som står emot.

Finns det några hårdare väskor som väger tillräckligt lite för att sluka en tung am-cykel och fortfarande väga under 30 kg? Eller är det en evoc mjukispryl man får köra på?

JLarsson skrev:
> Securityn i Geneve visste inte riktigt hur de
> skulle agera på Tobbe/Frosts kedja och
> spd-pedaler i handbagaget när vi skulle hem från
> fralperna, hehe.

De var å andra sidan skeptiska till hans jättestora cannodalekartong som inte ens gick igenom stora röntgenapparaten när vi flög hem från Österrike nått år innan :-)

> Jag kör evoc och har flugit totalt 14 gånger med
> den utan problem. Surfinnen fick sin karbånghoj
> knäckt på första flygningen med sin Evoc.

Jag räknade för inte så länge sen men med kartong eller Evoc har jag flugit 20+ gånger och aldrig haft några skador. En gång har jag flugit med hård väska och då stack ett bromsok (om jag minns rätt) ut ur väskan när den kom hem. Inga skador på cykelm och väskan gick att laga snyggt som tur var.

> Slumpmässigt, men manglas väskan av en truck så
> finns det nog inte mycket som står emot.

En riktig flightcase i alu kanske? :-)

jomper skrev:

> En gång har jag flugit
> med hård väska och då stack ett bromsok (om jag
> minns rätt) ut ur väskan när den kom hem. Inga
> skador på cykelm och väskan gick att laga snyggt
> som tur var.

Den väskan, jag gissar att det är min väska, årsmodell 2002, lever fortfarande och har varit i ett flertal världsdelar ett flertal gånger + tor Italien minst två ggr/år. Den "äter" hjul, får oftast byta minst ett efter varje resa pga ovarsam hantering av lastarna och några handtag har bytts genom åren.

En rolig story är när jag ska till Italien på min vanliga träningsresa på höstkanten. Jag hittar inte "rese-cykeln" - kollar i garage, hos sonen, i ful- o finverkstan men hittar inte hojen! Släpar fram hårdväskan ivf och då hittar jag cykeln. Jag hade inte packat upp den efter vårresan!

Senast ändrad:
jomper skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------

> > Slumpmässigt, men manglas väskan av en truck
> så
> > finns det nog inte mycket som står emot.
>
> En riktig flightcase i alu kanske? :-)

Anledningen för mig att köra Evoc var att totalvikten blev <23 kg. Svårt att matcha det med ironcrate eller alucase.

En viss nackdel med Evoc är att man kan få skriva på ett avtal att flygbolaget inte tar fullt ansvar (eller inget?) pga att det inte är en hårdskalsväska. Det fick jag göra på Emirates.

Boldtaar skrev:
> Lutar åt att det kan bli en sådan här för min
> del.
>
> http://www.polaris-apparel.co.uk/product/eva-bike-
> pod
> DIMENSIONS: Length 1200mm, Height (tallest) 907mm,
> Depth 280mm
> WEIGHT: Approx 6.7kg - one of the lightest bike
> boxes on the market

En sådan har jag, helt suverän. Går att packa alla cykelgrejorna, kläder, skor etc och ändå klara sig långt under 30 kilo.
Har flugit med den ca 20 gånger och cykeln är fortfarande hel o fin :-)

Boldtaar skrev:
> Lutar åt att det kan bli en sådan här för min
> del.
>
> http://www.polaris-apparel.co.uk/product/eva-bike-
> pod
> DIMENSIONS: Length 1200mm, Height (tallest) 907mm,
> Depth 280mm
> WEIGHT: Approx 6.7kg - one of the lightest bike
> boxes on the market

Vad får dig att välja den förutom vikten? Den verkar ju inte hålla så bra samt kostar en hel del.

2655.49kr på Chainreactioncycles är kanske inte billigt men bland de billigaste hård/halvhårda väskor jag hitta. Recensionerna jag läst har varit bra överlag. Det finns bättre men de är 1000kr dyrare, vilket är mer än vad jag är villig att lägga på en väska.
Finn en X-brand kopia som är lite billigare men verkar inte var gjord i samma material och kvalité.
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/brand-x-eva-bike-pod/rp-prod95904

Finns billigare mjuk väskor men jag känner mig säkrare med en halvhård när jag ska flyga.
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/tifosi-bike-bag-padded/rp-prod35557
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/polaris-cargo-bag/rp-prod18932

Tittade även på denna men väger nästan 30kg med cyklen vilket lär bli extra kostnad på flyget.
http://www.bike-discount.de/shop/k352/a42212/bike-case-black.html

Senast ändrad:
Johan på Uno forsberg i Örebro säljer ut 3 att han haft till uthyrning bara ringa å höra om det finns kvar nån :-)

Tillbaka
Topp