Några frågor

KIRE

Ny medlem
Några frågor
Hej!
Mitt första inlägg.

Har en Kona caldera som jag gillar men tyvärr har den blivit lite sämre sedan jag lämnat in den på en verkstad. Problemet var att när jag fick hojen som ny så var det lite glapp i et gaffelben. Lämnade in hojen på garantin och när jag fick tillbaka den var glappet borta men frambromsen tog skitkass samt gaffeln funkar inte alls likabra som innan.
Visade sig att frambromsen var full med olja som cykelmeken spillt över skiva/belägg. Det är normalt sa han och lovade att bromsen skulle bli bra efter ett tag. Sen så har gaffeln ingen returdämpning längre. Vad kan de bero på? Fel mängd olja/luft? Kommer frambromsen bli bra eller? Den är fortfarande sämre än innan jag lämnade in hojen.
Kan tillägga att vevlagret började klicka efter ca 2 timmars cykling. Lämnade in på samma ställe och fick tillbaka det uppsmort. Men nu klickar det igen. Borde jag vara förbannad på cykelaffären? Är dom grundligt inkompetenta? Kan tillägga att jag köpte cykeln ny på det aktuella stället i oktober.

Några frågor
Vad gäller oljan på bromsarna - det är absolut inte normalt men rätt lätt hänt.

Skivan går att göra rent med t.ex. sprit men beläggen brukar man få kassera.

Ibland kan det gå att värma upp den t.ex. på spisen så att oljan kokar bort men det fungerar långt från alltid.

Vad som hänt med gaffeln vet jag inte men det låter helt klart inte normalt.

Klick och knak runt vevpartiet kan vara klurigt att bli av med ibland. Så länge lagret känns bra är det säkert bara fett som behövs någonstans i de trakterna. Kan t.ex. vara en klingbult det knäpper i om det inte är i själva vevlagret.

Jonas

Några frågor
Kommer säkert mycket bättre svar snart, men jag kan ju försöka lite så länge. Om du fått olja på skivbromsarna kan du prova att tvätta skivan med T-röd eller något avfettningsmedel. Du kan också försöka att "bränna" beläggen genom att lägga dem på en spisplatta med full effekt några minuter. Det borde fixa bromsarna.
Vad är det för gaffel? Returdämpningen skall ju såklart funka. Det borde du ju bara kunna gå och klaga på!
Vevlagret kan vara svårt att få att sluta knaka. Är du säker på att det är vevlagret först och främst? Om du är det, vad är det för vevlager. Shimano splined? fyrkant? ISIS?

Vet inte om jag är mycket till hjälp, men det kommer nog fler bättre svar senare (på måndag när folk börjar jobba och läsa på happy igen! ;) ).

f

Några frågor
Nej nej nej. Du skall inte göra någonting!

Det är inte normalt att det kommer olja på skivan och beläggen! Det tyder på en klant till mekaniker som dessutom blåser dig när han ljuger och säger att det kommer att bli bra. Troligen kommer du bli tvugen att kassera bromsklossarna, och skivan måste tvättas. Det är absolut inget som du skall stå för.

Sedan skall du inte acceptera att gaffeln blivit sämre efter reparation.

Gå tillbaka till butiken och kräv att dom ställer allt till rätta igen! Nu med det samma! Eller ja, vänta tills dom öppnar :)

Vad gäller klickandet i vevpartiet så är det knepigare. Det kan bero på väldigt mycket, allt från att pedalgängorna behöver smörjas/dras åt till nästan vad som helst. Men det är samma sak där. Du har rätt att kräva att dom avhjälper felet.

En broms skall gå att bromsa med. En dämpad gaffel skall dämpa. Cykeln skall inte klicka. Eftersom butiken beter sig så illa skulle jag bli riktigt irriterad och gå tillbaka och skälla ut dom. Kräv att dom rättar till felen. Kan/vill dom inte göra det har du konsumentköplagen på din sida och har rätt till ersättning/hävning av köpet.

Stå på dig!

/Mattias

Några frågor
Tack för svaren. Misstänkte väl att beläggen var förstörda eftersom skivan är helt ren från olja numera. Gaffeln är en bomber exr. Vet inte om jag vill gå tillbaka med den till inköpsstället för dom är ju ganska okompetenta
på att meka cyklar. Ska nog lämna in den någonannanstans och försöka kräva att butiken jag köpte den i betalar. Jag menar felen uppträdde ju efter ca 3v på en helt ny cykel. Är det någon som vet hur mkt luft man ska ha i min gaffel? Hur ändrar man lufttrycket? Kan ju vara så enkelt att det är för lite luft i den.

Vad det är för vevlager vet jag inte men det är orginal.
Riktigt störande med klickandet hela tiden.

Cykeln är en Kona Caldera-03 och butiken Sportson i Växjö.

Några frågor
Du ska defenitivt gå tillbaka till inköpsstället och inte ge dig förrän du är nöjd. Sportson kanske inte är de mest kompetenta cykelmekarna? Hursomhelst accepterar dom nog inte att betala för någon annan mekaniker.

Finns det nån kul cykling i Växjö då? (Undrar jag eftersom jag inte bor så lång därifrån - Vetlanda)

Några frågor
Hehe, nej av detta ärende att dömma så är dom ju ganska katastrofalt kass på den biten. Dåligt att ljuga om beläggen oxå. Jag menar mekanikern borde ju veta att dom blir förstörda om dom dränks i olja. Problemet är att
dom lägger ned i Växjö och satsar på Jönköpingsbutiken istället. Så jag antar att dom skiter i om dom sista kundera i Växjö blir nöjda eller inte.
Ska prata med dom igen iallafall.

Cyklingen i Växjö är helt ok. Finns massa kul ställen faktiskt =)
Hur är Vetlanda då? Jag brukar vara där och klättra förresten.

Några frågor
Marzocchi gafflarna behöver slitas in ibland har jag märkt, och då skaver det innuti så det blir metallspån i oljan. Det märker man om oljan är grå.
Byt olja och hoppas att inget metallspån finns i något viktigt ställe som hindrar oljeflödet.

Några frågor
Jodå, det finns en hel del trevlig cykling här. Det är ju trots allt småländska höglandet vi pratar om.
Rankullaberget har jag tillbringat många timmar i. Mycket trevligt ställe. Nu för tiden är det dock dåligt med klättring då familj + arbete gjort att jag lagt prioriteringen på mtb.

För att inte vara helt offtopic så tycker jag i alla fall att du ska gå tillbaka till Sportson och försöka få ordning på dom. Ring konsumentvägledaren först och ta reda på vad som gäller och låt dom få veta att du pratat med henne/honom.

Några frågor
Håller med Mattias L i allt, förutom att jag tycker att du ska gå dit och försöka prata förstånd med dom innan du surnar till! Alla kan göra misstag och en god relation till sin LBS är alltid bra, tex inför framtida nödlägen!

Några frågor
Just den gaffeln behöver några veckors inkörning, men du borde ha fått en manual med cykeln. Där står hur mycket luft du ska ha i, beräknat på din kroppsvikt. Jag kan titta i kväll.

Några frågor
Akta dig för att gå iväg någon annanstans och kräva ersättning i efterhand. Butiken kan lätt vägra att ge dig ersättning och hävda att du borde ha kollat med dom först. ARN har i flera fall dömt till butikens fördel när man tagit extern service utan att prata med inköpsstället först.

Pratat med dom (kommunikation är bästa sättet att lösa problem), men ta samtidigt upp att dom verkar totalt inkompetenta och fråga om dom vill att du skall lämna in cykeln någon annanstans (mot att dom tar servicekostnaden).

/Mattias

Några frågor
Tyvärr verkar det som man själv måste vara expert på att greja, när man har en mtb.
Som tur är finns Happy med bred kunskap till hands om man undrar något.

Några frågor
Tycker inte du ska lägga mer krut på lbs.en utan Du ska kontakta generalagenten och där prata med den som handhar reklamationer och garantier ingen annan. Förklara vad som hänt, referera till dem datum då olika saker hänt och vem du pratat med hos lbs.en (sånt ger ett seriösare intryck och underlättar för dig), sen låter du GA ta kontakten med lbs.en och ordna det hela. Som jag ser det finns det 3 alternativ på lösningar,

Alt 1 reparation av din nuvarande cykel, utan vare sig kostnader eller besvär för din del så klart.

Alt 2 utbyte till en ny cykel av samma modell/likvärdig om den utgått, också det utan några kostnader för dig, samt återbetalning för de misslyckade sk reparationerna.

Alt 3 Hävning av köpet pengarna tillbaka även det du betalat för rep.

För alla dessa alternativ har du stöd i konsumentköplagen, om GA inte vill göra nåt så fråga med vänlig ton om han/hon är bekant med konsumentköplagens första paragraf (den säger allt, och dem är skyldiga att känna till den), vilket av ovanstående alt. du föredrar och kan acceptera är upp till dig.

Snacka om att det här känns hemtamt för mig 15 år som butikssäljare varav 6 med huvudansvar för just reklamationer och garantier, jag lider med dig ska du veta.

Butiksräven Bosse

Några frågor
Sverige är ett av de länder i världen som har bäst konsumentskydd. Det är tur för handlarna att de flesta svenskar är så flata att det inte vågar/vill stå på sig och hävda sin rätt.

/Mattias

Några frågor
Jag fick en del knirkande och klickande i vevlager på en GT efter
en månads trampande...

Lämnade in den eftersom jag hade garantin kvar och de sa att ibland
måste man dra åt den i efterhand eftersom den kan ge sig lite
från det att den fabriksmonteras.

Har inte haft problem sedan dess..

Tillbaka
Topp