Några hybridfrågor. (gaffel, däck, handtag mm)

Engman

Ny medlem
Har en Giant X-Sport 2 som har dämpgaffel på (SR Suntour NEX 4610 V2 hydrolic lockout)

Om jag nu skulle vilja byta den till en vanlig fast gaffel, vad bör jag tänka på då?
Är det någon som har ett bra råd på passande framgaffel till den cykeln åt mig?

Sitter nu "Kenda 700*35mm cross"-däck på men jag har noterat en svulst (utbuktning) på sidan på det främre däcket. Jag är inte road av tanken på att få punktering så jag tänkte köpa nya däck av bättre kvalitet till cykeln.
Har själv sett att Continental, Schwalbe mm nämns som bra hybrid/touringmärken men jag vill få råd på bra däck till 90% asfalt/trottoar-pendling.
Vill inte ha smalare däck eftersom jag varit van att i många år rulla omkring på 26x2,2 innan den nya cykeln införskaffades.

Vill även veta var jag kan få tag på tjockare skumhandtag. Haft just sådana i 15 års tid och tycker att de tunna gummihandtagen är för hårda och jobbiga att hålla i längden.

Var beställer jag de cykelkomponenter jag vill ha via nätet? Finns det några råd på bra nätbutiker?

Tackar på förhand. :-)

Oj, hoppsan vilket snabbt svar. Man tackar. :-)

Med detta har jag både förslag på delar, länk till dem och i och med det även idé på nätbutik att handla ifrån.

Däcksfrågan då?

Någon med erfarenhet av att rulla omkring på 32-40 mm breda 28'or från förslagsvis Continental, Schwalbe, Michelin mm?

Jag vill ha bra gatdäck med lågt rullmotstånd och schyssta miltal, typ.

Kojak-däcket ser ju riktigt fint ut på de bilder jag hittat.

zvenzzon, var köpte du dina däck?
Skall man ha dessa med eller utan kanttråd?

Såvida jag inte missförstått det hela så finns de i bägge varianterna.
Skall jag beställa dem via nätet så känns det ju bättre med ett stycke ihopvikt gummi i kartong istället för ett cykeldäck i full storlek.

Jag köpte dem via CRC, men det var för ca ett år sedan.

Jag vet inte var man kan köpa dem idag. De verkar inte finnas hos CRC iaf.

Här finns åtminstone de vikbara i 28"-version: http://www.bike-components.de/advanced_search_result.php?x=0&y=0&keywords=kojak

Skiljer 10€/däck mellan vikbara och kanttråd i de storlekar där båda finns, så 20€ per par. Som du är inne på blir det ju en viss skillnad i paketstorlek, så skillnaden blir nog i pratiken ganska liten, om ens någon. Hos butiken jag länkade till kostar "Sperrgut" precis 20€ extra i frakt, så där blir det ingen skillnad alls i pris, vilket talar till de vikbara däckens fördel.

Annars är väl Schwalbe Marathon i olika varianter populära bland touring-folk om jag förstått det rätt. Vilken av de många olika sorterna man ska ha har jag däremot ingen aning om, det skiljer väldigt mycket i pris mellan dem.

Tillbaka
Topp