Nån mer som har problem med migrän?

• Trådstartare Trådstartare Gano
  • Start datum Start datum
Manurhin2 sa:
Är diklofenakk farligt även i rekommenderad dos på förpackningarna ?
Dom doser jag ätit genom åren för ryggen är iaf dubbelt upp och löpande i månader rekommenderat av läkare .

M
Farligt och farligt.... På populationsnivå blir det många hjärtinfarkter, magsår och njurskador (för njurskador krävs nog minst maxdos), för just dig som individ är sannolikheten förstås liten.
För någon som tränar och vill bli bättre kan det också vara bra att känna till att NSAID försämrar träningseffekten. Numera får man noga anse att det är bevisat utom rimligt tvivel. Detta är inte särskilt känt i läkarkåren.

Edit: jag anser absolut inte att man aldrig ska använda NSAID, men man ska akta sig för att slentriananvända dem. Det finns tillfällen då de har sin plats - tex om du vet att de just hos dig kan hindra ett migränanfall.

Senast ändrad:
Lejon sa:
Manurhin2 sa:
Är diklofenakk farligt även i rekommenderad dos på förpackningarna ?
Dom doser jag ätit genom åren för ryggen är iaf dubbelt upp och löpande i månader rekommenderat av läkare .

M
Farligt och farligt.... På populationsnivå blir det många hjärtinfarkter, magsår och njurskador (för njurskador krävs nog minst maxdos), för just dig som individ är sannolikheten förstås liten.
För någon som tränar och vill bli bättre kan det också vara bra att känna till att NSAID försämrar träningseffekten. Numera får man noga anse att det är bevisat utom rimligt tvivel. Detta är inte särskilt känt i läkarkåren.

Edit: jag anser absolut inte att man aldrig ska använda NSAID, men man ska akta sig för att slentriananvända dem. Det finns tillfällen då de har sin plats - tex om du vet att de just hos dig kan hindra ett migränanfall.

Ok ,inte bra alltså . Hoppas dessutom slippa det mesta i fortsättningen .
Läkaren i fråga är gammal lagläkare och känslan är väl att det har varit vanligt med medicinering .

M

Lagläkares uppgift har ju åtminstone tidigare i första hand varit att få spelare speldugliga till nästa match, inte lika mycket tänka på långsiktiga hälskonsekvenser och risker som inte är väldigt vanliga, så är man fostrad i det tänket är ofta förskrivningen av mediciner inte riktigt vad patienten utan en livsviktig match nästa dag mår bäst av...

För egen del använder jag diklofenak i princip enbart mot migrän, i övrigt nöjer jag mig med paracetamol (t.ex. för febernedsättande). Tror jag bara käkat diklofenak som kur en gång när jag hade inflammerad höftböjare, och då på rekommendation av kompis som är läkare "jag är ingen pillerläkare, men ska du äta så ska du äta ordentligt" - dubbel receptfri dos i en vecka. Det tog knäcken på inflammationen.

Tänkte igenom vad som kan ha startat. Hade en jobbig vecka med månd+tisd i Jönköping som kursledare för en nystartad kurs där jag fick lägga rätt många kvällstimmar på att jobba fram material och förbereda. Tisdag kväll i bilen till Stockholm, onsdag jobbade som revisor i ett nytt område för mig. Onsdag kväll i bil ner till Jönköping igen, torsdag+fredag samma visa igen, kursledare med mycket förarbete. Hemma sent fredag kväll. Upp tidigt lördag och ut och cykla lopp.

Fyller 52 i år, och visst har migränen blivit lindrigare. I mitt fall har den värsta huvudvärken och krampanfallen försvunnit, men synbortfallen plus en oändlig trötthetskänsla finns kvar. Jag blir oförmögen till ansträngning.

Jag kör Diklofenak. Tar jag det tidigt och undviker ljus så brukar det ge sig. Men i ett sånt här läge så var det bara att ge upp.

Ljus kan också trigga. Det var otroligt ljust dagen jag cyklade.

Gano sa:
Tänkte igenom vad som kan ha startat. Hade en jobbig vecka med månd+tisd i Jönköping som kursledare för en nystartad kurs där jag fick lägga rätt många kvällstimmar på att jobba fram material och förbereda. Tisdag kväll i bilen till Stockholm, onsdag jobbade som revisor i ett nytt område för mig. Onsdag kväll i bil ner till Jönköping igen, torsdag+fredag samma visa igen, kursledare med mycket förarbete. Hemma sent fredag kväll. Upp tidigt lördag och ut och cykla lopp.

Fyller 52 i år, och visst har migränen blivit lindrigare. I mitt fall har den värsta huvudvärken och krampanfallen försvunnit, men synbortfallen plus en oändlig trötthetskänsla finns kvar. Jag blir oförmögen till ansträngning.

Jag kör Diklofenak. Tar jag det tidigt och undviker ljus så brukar det ge sig. Men i ett sånt här läge så var det bara att ge upp.

Fotokromatiska cykelglasögon kanske vore något för att hålla tillbaka den triggern?

Bengt-re sa:
Gano sa:

Fotokromatiska cykelglasögon kanske vore något för att hålla tillbaka den triggern?

Det måste jag kolla. Tack!

det lär egentligen bara finnas tre principiella sorters mediciner mot tillfällig smärta:

paracetamol (alvedon, panodil)
som är syntetisk, men vars effekt i nervsystemet tycks likna capsaicin (chiliextrakt)

salicylprodukter (trombyl, treo, diklofenak, ipren), som är härledda från avkok på sälg.

och morfin (ocycodon, heroin) som härrör från vallmo.

alla har sidoeffekter. skummast är kanske paracetamol, som rapporterats kraftigt öka risken för astma och allergi hos barn, och är dödligt giftig för levern redan i ganska måttlig överdosering.

man kan betänka att även vatten är dödligt giftigt i doser över cirka 10 liter.

Har under tonnåren och upp till 24 års åldern haft problem med migrän. Började alltid med flimmer i synfältet som växte från kanterna tills jag inte såg något. Följdes snabbt av rejäl huvudvärk och kräkningar, domningar i händerna, delar av ansikte och mun.
Min mor gick till läkaren med mig när jag var ca 13. Då sa dem att det bara var migrän.
Hade det rätt frekvent från och till tills jag var i slutet av 24 års ålder...
Sen small det till ordentligt...
En stroke senare och jag har aldrig haft migrän igen.
Är nu 32.
Gick bra för mig men vägen tillbaks var en utmaning.

Säger som en tidigare talare.
Gå till en läkare och få det undersökt ordentligt!

Jag får migrän i samband med att jag går från stressiga perioder till lite lugnare. Triggats några gånger på jobbet, och då är det fan inte roligt att cykla 30 km hem.

Jag får den jobbiga varianten med så kraftig huvudvärk att jag kräks, och att då samtidigt vara ljud och ljuskänslig är ingen höjdare.

Motmedlet som funkar för mig är att äta salt (seltin) och sedan dricka vatten samt isolera mig i ett mörkt, tyst och gärna svalt rum. Det svåra brukar vara att inte bli störd av ungarna. Sen jag började med detta går anfallen över betydligt fortare. Eller så har de inte varit lika kraftfulla bara... Skulle dock inte trycka i mig några tabletter.

Att köra skiten ur mig på cykel har aldrig triggat migrän för mig, men huvudvärken vid vätskebrist som kan uppstå vid längre svettiga turer påminner mycket om migrän. Så jag ser alltid till att ha med mig salt på längre turer på sommarhalvåret.

Min migrän har bara blivit värre med åren. Huvudvärken är inte det värsta, enorm trötthet och tungsinne är det som sänker mig. Illamående kan också förekomma. Jag har prövat diklofenakpreparat, men de fungerade inte alls. Betablockerare i liten dos gav inte mycket mer än besvärande lågt blodtryck. Det enda som fungerar hjälpligt är Zomig nasal. Det kan jag ta när anfallet redan är ett faktum. Det tar bort värken och gör att det går att sova. Det går att köpa receptfritt, men kostar nästan en hundring styck. På apoteket känns det dyrt, men när migränen kommer är det ett lågt pris. Zomig dämpar symptomen, men anfallet finns där ändå.

Det finns ett alldeles nytt preparat som heter Aimovig och ges med spruta en gång i månaden. Det är inte primärt en smärtlindrare utan går - som jag förstår det - mot signalsubstansen som triggar migränen. Jag hoppas kunna pröva detta inom en snar framtid.

Tommi87 sa:
Har under tonnåren och upp till 24 års åldern haft problem med migrän. Började alltid med flimmer i synfältet som växte från kanterna tills jag inte såg något. Följdes snabbt av rejäl huvudvärk och kräkningar, domningar i händerna, delar av ansikte och mun.
Min mor gick till läkaren med mig när jag var ca 13. Då sa dem att det bara var migrän.
Hade det rätt frekvent från och till tills jag var i slutet av 24 års ålder...
Sen small det till ordentligt...
En stroke senare och jag har aldrig haft migrän igen.
Är nu 32.
Gick bra för mig men vägen tillbaks var en utmaning.

Säger som en tidigare talare.
Gå till en läkare och få det undersökt ordentligt!

Whoa, läskigt!

Jag har fått lära mig att varianten med enbart synflimmer kallas "tyst migrän" och det tog mig många år innan jag förstod att det ens var en form av migrän jag drabbades av. Jag har ännu inte lyckats dra några slutsatser av vad som utlöser det och i början försökte jag gissa på allt från stress och sömnbrist till näringsbrist i någon form, utan att kunna hitta något mönster.

Med åren har det blivit värre och idag får jag i sällsynta fall även "vanlig" migrän med galet stark huvudvärk och illamående. Vad som har slagit mig efter att jag har fått den typen av migrän är att symptomen - åtminstone hos mig - är exakt samma som vid vätskebrist.

edit: Nu blir det lite "snillen spekulerar" här men en av de saker som orsakar baksmälla - vilket också har liknande symptom med samma typ av huvudvärk och illamående - är just vätskebrist, och i det fallet har jag fått höra att vävnaden kring hjärnan krymper. Relaterat till det Tommi87 och andra skriver här ovan känns det inte orimligt att vätskebrist kan orsaka migrän.

Senast ändrad:
Migrän med aura är inget man ska ta lättvindigt på. Har själv haft det från och till i ca tio år och för en vecka sedan, efter flera auraepisoder (utan huvudvärk) under flera dagar på raken så small det till och jag fick en propp i en grenartär till ena ögat. Cirkulationsblockering i näthinnan --> syncellerna dör på typ en timme. Nu har någon dragit ner en gardin en bit ner i höger öga som aldrig kommer åka upp. Garanterat stressrelaterat. Tydligen finns begreppet migräninfarkt...

Migrän med aura är inget man ska ta lättvindigt på. Har själv haft det från och till i ca tio år och för en vecka sedan, efter flera auraepisoder (utan huvudvärk) under flera dagar på raken så small det till och jag fick en propp i en grenartär till ena ögat. Cirkulationsblockering i näthinnan --> syncellerna dör på typ en timme. Nu har någon dragit ner en gardin en bit ner i höger öga som aldrig kommer åka upp. Garanterat stressrelaterat. Tydligen finns begreppet migräninfarkt...
Ojojojdå. Jag har kollat upp med släkten och sambandet mellan stroke och migrän verkar finnas i varje fall. Jag har tagit det lite piano på jobbet de sista 2 åren, man har ändå passerat 50 och då får man direkt en dödskalle i sina jobbansökningar, så det är "kört" ändå.

Tråkigt - speciellt eftersom det är så väldigt allvarliga konsekvenser av något många uppfattar som ofarligt eftersom det är receptfritt. Självklart har även farliga mediciner en plats, men det känns som risken inte framförs tydligt nog. Har man otur så kan man faktiskt dö av diklofenak trots att man är frisk.

Jag hade missat det, men sedan i sommras är det receptbelagt igen. Bra där läkemedelsverket! Det kommer säkert att rädda några liv.

Usch. Tråkigt att höra. ?

Jag har migrän ibland men inte så ofta. Det korrelerar nästan alltid med ifall jag sovit dåligt ett par nätter i rad.

Brukar inte ha så farligt ont på morgonen, men har en speciell känsla och då vet jag att det kommer komma under dagen.

Jag är ganska anti alla sorters värktabletter pga biverkningarna så om det är möjligt försöker jag ta det ganska lugnt under dagen och "härda ut" tills jag får komma hem och vila.

Något som brukar kunna förhindra, eller åtminstone skjuta upp symptomen är att dricka Coca Cola (med socker). Ingen aning om varför, men det fungerar för mig ?.

Min mor har däremot kan ligga däckad i 2-3 dagar när hon får ett anfall (och hon får det ganska ofta). Hon använder något som heter "Sumatriptan" då vanliga värktabletter tydligen inte fungerar för henne.

Hm, brorsan har det och han verkar också känna på sig i förväg vartåt det barkar. Hur länge i förväg vet han nog bäst själv. Det får en ju att tänka på en utomliggande faktor: Virus, parasit, bakterie eller något annat elakt, och kanske nedsatt immunförsvar.

Jag har migrän ibland men inte så ofta. Det korrelerar nästan alltid med ifall jag sovit dåligt ett par nätter i rad.

Brukar inte ha så farligt ont på morgonen, men har en speciell känsla och då vet jag att det kommer komma under dagen.

Jag är ganska anti alla sorters värktabletter pga biverkningarna så om det är möjligt försöker jag ta det ganska lugnt under dagen och "härda ut" tills jag får komma hem och vila.

Något som brukar kunna förhindra, eller åtminstone skjuta upp symptomen är att dricka Coca Cola (med socker). Ingen aning om varför, men det fungerar för mig ?.

Min mor har däremot kan ligga däckad i 2-3 dagar när hon får ett anfall (och hon får det ganska ofta). Hon använder något som heter "Sumatriptan" då vanliga värktabletter tydligen inte fungerar för henne.
Det är samma för mig, har jag sovit dåligt och är lite stressad kan det komma (dock inte alltid). Men jag har bara lättare ”anfall”, flimmer i synfältet som först ökar och sedan går tillbaka (oftast över på en halvtimme) och sedan ev lite ont i huvudet.
Kan det vara koffeinet i colan som skjuter upp det för dig?

Det är samma för mig, har jag sovit dåligt och är lite stressad kan det komma (dock inte alltid). Men jag har bara lättare ”anfall”, flimmer i synfältet som först ökar och sedan går tillbaka (oftast över på en halvtimme) och sedan ev lite ont i huvudet.
Kan det vara koffeinet i colan som skjuter upp det för dig?

Det låter rimligt med tanke på att koffein är något kärlsammandragande.

Men det är nog inte hela sanningen eftersom varken kaffe eller sockerfri cola har samma effekt. Så koffein + socker verkar vara den vinnande kombinationen ?.

brukade också få huvudvärk, kramp och illamående, samt verk i hela kroppen. Men så började blanda i sådant här i vattnet som jag har med mig: https://www.fruugo.se/hog-5-zero-el...MIn_zmtdK-7wIVg6SyCh3bOAHeEAQYCyABEgIRqvD_BwE som löste mitt problem. Vad jag vet har jag också fått rådet att börja dricka mer vatten än vanligt ett par dagar innan långlopp som också hjälpte mig. Kanske hjälper även detta dig? Slutade att dricka kaffe helt då det är vätskeutdrivande, kan påverka synfältet negativt samt bidra till just huvudvärk enligt doktorn(om man som jag drack 7-8 koppar om dagen =)). Jag har inte haft huvudvärk sedan dess.

Vet inte om det redan nämnts, men jag misstänker starkt att koffein kan spöka till det för mig. Det brukar visserligen kunna hjälpa tillfälligt mot skallesmärta, men på sikt tror jag det funkar bäst om jag avgiftar mig helt och tar bort koffeinet ur ekvationen.

Lite som kakor och godis - hjälper tillfälligt som humör- och energihöjare, men funkar inte långsiktiktigt.

brukade också få huvudvärk, kramp och illamående, samt verk i hela kroppen. Men så började blanda i sådant här i vattnet som jag har med mig: https://www.fruugo.se/hog-5-zero-el...MIn_zmtdK-7wIVg6SyCh3bOAHeEAQYCyABEgIRqvD_BwE som löste mitt problem. Vad jag vet har jag också fått rådet att börja dricka mer vatten än vanligt ett par dagar innan långlopp som också hjälpte mig. Kanske hjälper även detta dig? Slutade att dricka kaffe helt då det är vätskeutdrivande, kan påverka synfältet negativt samt bidra till just huvudvärk enligt doktorn(om man som jag drack 7-8 koppar om dagen =)). Jag har inte haft huvudvärk sedan dess.

Ja som sagt...

kaffe hjälper mot migrän eftersom det höjer blodtrycket. brist på kaffe hos en vanedrickare kan utlösa migrän.

har man svårigheter balansera detta kan det vara en ide att skippa kaffe eller satsa på koffeinfritt.

Senast ändrad:
Jag har också flimmer och huvudvärk, ofta så illa att jag blir sjukskriven ett par dagar.
Efter att helt slutat med koffein för två och ett halvt år sedan så har anfallen minskat med ca 90%.
Om det är placeboeffekt eller inte vet jag inte men det har blivit mycket bättre.
//Ulf
Sedan jag skrev inlägget 2019-05-28 har jag inte haft något anfall. Undviker allt som kan ha koffein tex Te Cola Trocadero osv.
Det verkar funka bra på mig.
//Ulf

Dags igen. Det händer nåt med den där aggressiva vårsolen, trots mörka glasögon. Kom ut ca 2 mil, sen var det kört. Flimmer/blixtmönster. Som tur är hade jag lite Dikolfenakkalium liggande, det får man inte tag i numera, receptbelagt. Måste till läkaren för att få recept.

Dags igen. Det händer nåt med den där aggressiva vårsolen, trots mörka glasögon. Kom ut ca 2 mil, sen var det kört. Flimmer/blixtmönster. Som tur är hade jag lite Dikolfenakkalium liggande, det får man inte tag i numera, receptbelagt. Måste till läkaren för att få recept.

Borde väl gå fixa med onlineläkare? Speciellt om du har en historia med positiva behandlingsresultat med preparatet?

Nu har jag varit i kontakt med olika neurologer angående uppföljningen av min partiella synfältsförlust, som med största sannolikhet orsakades av en migräninfarkt i en oturlig artär. Enligt läkarna så går inte migrän att härleda till en enda orsak - det finns många faktorer som tillsammans orsakar migrän. Således finns det heller inte något universellt botemedel. Tänk ett glas som man fyller med en massa olika orsaker, till slut blir det fullt och då kommer ett migränanfall - med eller utan aura/huvudvärk. För min egen del är de största komponenterna genetik och stress - de är bekräftade, kan man säga. Jag har migrän i släkten, och min migrän korrelerar positivt med allmän stress och oro. Dock finns det fler mindre faktorer - i mitt fall verkar just koffein vara en sådan. Jag testade mitt under en period med migrän flera gånger i veckan att sluta att dricka två stora baljor kaffe varje morgon. Fick inte sällan efterkommande migrän kring 10-snåret, men har sedan kaffeuppehållet inte haft en enda migränepisod. Nu är ju fem veckor inget att dra för stora växlar på, jag har mått bättre och bättre stressmässigt sedan dess också - till stor del just pga. frånvaron av migrän. Men ändå - allt detta diskuterade jag som en rimlig teori med neurologen - koffeinet kan ha varit den sista droppen som påverkat mig. Och vad man kan läsa ovanför så verkar det ju finnas anekdotiskt stöd från andra för samma teori också.

Med det sagt, det är nog inte dumt att titta med stora perspektiv på sin egen situation för att hitta rätt sätt att hantera migränen - utöver läkemedel och vårdkontakt då etc.

Det är väl att svära i kyrkan, men min hypotes, att det är en elak "mikrob", möjligen i kombination med nedsatt immunförsvar, går det att falsifiera den?
Litet dum analogi, men länge trodde man att magsår hade med livssituationen att göra. Så var det inte.

Magsår har visst med livssituationen att göra. Inte enbart, men är en bidragande eller utlösande faktor i många fall.

en annan adekdot;

min egen migrän var av allt att döma avhängig av en sköldkörteltumör. den gav knappt utslag i proverna på ämnesomsättning, men orsakade högre puls och en viss ökning av blodtrycket.

efter att tumören togs bort 2017 inga nya anfall. inte för att min migrän var särskilt besvärlig eller frekvent, men borta har den varit.

sumatriptan är för övrigt bäst, och angriper själva orsaken till anfallet. att dutta med voltaren, ipren och andra smärtstillande kan man iofs göra, men effekten inte i närheten. kaffe är också ganska bra, om man kommer in tidigt.

har någon gång ibland samma problem. lite reflux av magsyra upp i matstrupen, vad jag förstått väldigt vanligt.

ett litet glas röd mjölk och det är i mitt fall borta.

Ta hjälp av dr Alban är inte så tokigt som det verkar. Han är utbildad tandläkare och att t ex gnissla tänder nattetid med spänningar i käkpartiet som följd kan vara en bidragande orsak till migrän.

Tillbaka
Topp