Miss Lycka 2.0
Aktiv medlem
Nån mer som har problem med migrän?
Jag har inte använt det oavsett hur det känns.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Farligt och farligt.... På populationsnivå blir det många hjärtinfarkter, magsår och njurskador (för njurskador krävs nog minst maxdos), för just dig som individ är sannolikheten förstås liten.Manurhin2 sa:Är diklofenakk farligt även i rekommenderad dos på förpackningarna ?
Dom doser jag ätit genom åren för ryggen är iaf dubbelt upp och löpande i månader rekommenderat av läkare .
M
Lejon sa:Farligt och farligt.... På populationsnivå blir det många hjärtinfarkter, magsår och njurskador (för njurskador krävs nog minst maxdos), för just dig som individ är sannolikheten förstås liten.Manurhin2 sa:Är diklofenakk farligt även i rekommenderad dos på förpackningarna ?
Dom doser jag ätit genom åren för ryggen är iaf dubbelt upp och löpande i månader rekommenderat av läkare .
M
För någon som tränar och vill bli bättre kan det också vara bra att känna till att NSAID försämrar träningseffekten. Numera får man noga anse att det är bevisat utom rimligt tvivel. Detta är inte särskilt känt i läkarkåren.
Edit: jag anser absolut inte att man aldrig ska använda NSAID, men man ska akta sig för att slentriananvända dem. Det finns tillfällen då de har sin plats - tex om du vet att de just hos dig kan hindra ett migränanfall.
Gano sa:Tänkte igenom vad som kan ha startat. Hade en jobbig vecka med månd+tisd i Jönköping som kursledare för en nystartad kurs där jag fick lägga rätt många kvällstimmar på att jobba fram material och förbereda. Tisdag kväll i bilen till Stockholm, onsdag jobbade som revisor i ett nytt område för mig. Onsdag kväll i bil ner till Jönköping igen, torsdag+fredag samma visa igen, kursledare med mycket förarbete. Hemma sent fredag kväll. Upp tidigt lördag och ut och cykla lopp.
Fyller 52 i år, och visst har migränen blivit lindrigare. I mitt fall har den värsta huvudvärken och krampanfallen försvunnit, men synbortfallen plus en oändlig trötthetskänsla finns kvar. Jag blir oförmögen till ansträngning.
Jag kör Diklofenak. Tar jag det tidigt och undviker ljus så brukar det ge sig. Men i ett sånt här läge så var det bara att ge upp.
Ljus kan också trigga. Det var otroligt ljust dagen jag cyklade.
Bengt-re sa:Gano sa:Tänkte igenom vad som kan ha startat. Hade en jobbig vecka med månd+tisd i Jönköping som kursledare för en nystartad kurs där jag fick lägga rätt många kvällstimmar på att jobba fram material och förbereda. Tisdag kväll i bilen till Stockholm, onsdag jobbade som revisor i ett nytt område för mig. Onsdag kväll i bil ner till Jönköping igen, torsdag+fredag samma visa igen, kursledare med mycket förarbete. Hemma sent fredag kväll. Upp tidigt lördag och ut och cykla lopp.
Fyller 52 i år, och visst har migränen blivit lindrigare. I mitt fall har den värsta huvudvärken och krampanfallen försvunnit, men synbortfallen plus en oändlig trötthetskänsla finns kvar. Jag blir oförmögen till ansträngning.
Jag kör Diklofenak. Tar jag det tidigt och undviker ljus så brukar det ge sig. Men i ett sånt här läge så var det bara att ge upp.
Ljus kan också trigga. Det var otroligt ljust dagen jag cyklade.
Fotokromatiska cykelglasögon kanske vore något för att hålla tillbaka den triggern?
Tommi87 sa:Har under tonnåren och upp till 24 års åldern haft problem med migrän. Började alltid med flimmer i synfältet som växte från kanterna tills jag inte såg något. Följdes snabbt av rejäl huvudvärk och kräkningar, domningar i händerna, delar av ansikte och mun.
Min mor gick till läkaren med mig när jag var ca 13. Då sa dem att det bara var migrän.
Hade det rätt frekvent från och till tills jag var i slutet av 24 års ålder...
Sen small det till ordentligt...
En stroke senare och jag har aldrig haft migrän igen.
Är nu 32.
Gick bra för mig men vägen tillbaks var en utmaning.
Säger som en tidigare talare.
Gå till en läkare och få det undersökt ordentligt!
Ojojojdå. Jag har kollat upp med släkten och sambandet mellan stroke och migrän verkar finnas i varje fall. Jag har tagit det lite piano på jobbet de sista 2 åren, man har ändå passerat 50 och då får man direkt en dödskalle i sina jobbansökningar, så det är "kört" ändå.Migrän med aura är inget man ska ta lättvindigt på. Har själv haft det från och till i ca tio år och för en vecka sedan, efter flera auraepisoder (utan huvudvärk) under flera dagar på raken så small det till och jag fick en propp i en grenartär till ena ögat. Cirkulationsblockering i näthinnan --> syncellerna dör på typ en timme. Nu har någon dragit ner en gardin en bit ner i höger öga som aldrig kommer åka upp. Garanterat stressrelaterat. Tydligen finns begreppet migräninfarkt...
Tråkigt - speciellt eftersom det är så väldigt allvarliga konsekvenser av något många uppfattar som ofarligt eftersom det är receptfritt. Självklart har även farliga mediciner en plats, men det känns som risken inte framförs tydligt nog. Har man otur så kan man faktiskt dö av diklofenak trots att man är frisk.
Migrän med aura är inget man ska ta lättvindigt på. Har själv haft det från och till i ca tio år och för en vecka sedan, efter flera auraepisoder (utan huvudvärk) under flera dagar på raken så small det till och jag fick en propp i en grenartär till ena ögat. Cirkulationsblockering i näthinnan --> syncellerna dör på typ en timme. Nu har någon dragit ner en gardin en bit ner i höger öga som aldrig kommer åka upp. Garanterat stressrelaterat. Tydligen finns begreppet migräninfarkt...
Det är samma för mig, har jag sovit dåligt och är lite stressad kan det komma (dock inte alltid). Men jag har bara lättare ”anfall”, flimmer i synfältet som först ökar och sedan går tillbaka (oftast över på en halvtimme) och sedan ev lite ont i huvudet.Jag har migrän ibland men inte så ofta. Det korrelerar nästan alltid med ifall jag sovit dåligt ett par nätter i rad.
Brukar inte ha så farligt ont på morgonen, men har en speciell känsla och då vet jag att det kommer komma under dagen.
Jag är ganska anti alla sorters värktabletter pga biverkningarna så om det är möjligt försöker jag ta det ganska lugnt under dagen och "härda ut" tills jag får komma hem och vila.
Något som brukar kunna förhindra, eller åtminstone skjuta upp symptomen är att dricka Coca Cola (med socker). Ingen aning om varför, men det fungerar för mig ?.
Min mor har däremot kan ligga däckad i 2-3 dagar när hon får ett anfall (och hon får det ganska ofta). Hon använder något som heter "Sumatriptan" då vanliga värktabletter tydligen inte fungerar för henne.
Det är samma för mig, har jag sovit dåligt och är lite stressad kan det komma (dock inte alltid). Men jag har bara lättare ”anfall”, flimmer i synfältet som först ökar och sedan går tillbaka (oftast över på en halvtimme) och sedan ev lite ont i huvudet.
Kan det vara koffeinet i colan som skjuter upp det för dig?
brukade också få huvudvärk, kramp och illamående, samt verk i hela kroppen. Men så började blanda i sådant här i vattnet som jag har med mig: https://www.fruugo.se/hog-5-zero-el...MIn_zmtdK-7wIVg6SyCh3bOAHeEAQYCyABEgIRqvD_BwE som löste mitt problem. Vad jag vet har jag också fått rådet att börja dricka mer vatten än vanligt ett par dagar innan långlopp som också hjälpte mig. Kanske hjälper även detta dig? Slutade att dricka kaffe helt då det är vätskeutdrivande, kan påverka synfältet negativt samt bidra till just huvudvärk enligt doktorn(om man som jag drack 7-8 koppar om dagen =)). Jag har inte haft huvudvärk sedan dess.
Sedan jag skrev inlägget 2019-05-28 har jag inte haft något anfall. Undviker allt som kan ha koffein tex Te Cola Trocadero osv.Jag har också flimmer och huvudvärk, ofta så illa att jag blir sjukskriven ett par dagar.
Efter att helt slutat med koffein för två och ett halvt år sedan så har anfallen minskat med ca 90%.
Om det är placeboeffekt eller inte vet jag inte men det har blivit mycket bättre.
//Ulf
Dags igen. Det händer nåt med den där aggressiva vårsolen, trots mörka glasögon. Kom ut ca 2 mil, sen var det kört. Flimmer/blixtmönster. Som tur är hade jag lite Dikolfenakkalium liggande, det får man inte tag i numera, receptbelagt. Måste till läkaren för att få recept.
Nätterna?, Att lägga sig i tid och stiga upp på mogonen är en sund vana.t ex ökar risken om man är uppe på nätterna.... :)
Ja! Det kan få riktigt snett om du tex tar hjälp av Doktor Alban eller Doktor Bombay, för att få hjälp med migrän problem, mest troligt får det motsatt effekt ?Är det inte bättre att gå till en läkare? Det finns väldigt många doktorer som inte har ett uns medicinsk kunskap...
Ja, där ser man.Ta hjälp av dr Alban är inte så tokigt som det verkar. Han är utbildad tandläkare och att t ex gnissla tänder nattetid med spänningar i käkpartiet som följd kan vara en bidragande orsak till migrän.