nån som har?

Nicko rookie

Ny medlem
nån som har?
Tjenare tänkte kolla om det är nån som har en bakaxel liggandes/passandes en Scott scale 50? I Göteborgs trakten.
Hojen.jpg ht=320

Senast redigerad av en moderator:
nån som har?
Nicko rookie skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjenare tänkte kolla om det är nån som har en
> bakaxel liggandes/passandes en Scott scale 50? I
> Göteborgs trakten.

Om du med bakaxel menar snabbkopplare så har dessa när det gäller standard mountainbikes som din Scott samma mått oavsett modell du borde kunna köpa en sån i vilken cykelaffär som hellst.

nån som har?
Nej inte snabbkopplingen utan den gängade axeln. kollat alla butiker jag har hitta + några till under dagen, det slutade med att jag fick betsälla en, men dom vet inte när den kommer pga ev sem osv.

nån som har?
Alltså axeln man fäster snabbkopplingen på? Bör väl finnas i drivor i alla seriösa cykelaffärer?! Bikeplace eller Cykelcity på Övre Husargatan rekommenderas.

nån som har?
Vad är det för fel på din axel?

Är din quickrelease trasig är det en sak, är axeln av eller böjd en helt annan... det är en del av navet... ja ja, beskriv felet bättre så kan du nog få hjälp. Och se till att sätta en bra titel på tråden. FFS.

nån som har?
Det är snabbkoppling ja. men det är även en axel som snabbkopplingen går igenom. alltså en ett rör med 2 gängade ändar.hade bara varit snabbkopplingen så hade det inte varit några problem för det finns ju som Azog mycket riktigt skrev tidigare i alla butiker

Jo axeln har av nån anledning blivit böjd helt enkelt, rätt skumt för jag har inte gjort nåt för att det skulle kunna bli det. Men hur som helst nu är den det. och jag har då fått ett skumt lagerljud. Lite tråkigt för det är andra problemet på denna 3 veckor gamla cykel.

Senast redigerad av en moderator:
nån som har?
Det låter riktigt helskumt, det måste ju sjutton butiken stå för..

Hur går man ens till väga för att böja en axel i ett bakhjul utan att sabba fälgen osv vilket borde gå sönder först om man droppar 2m till flat eller likande. nån som vet?

nån som har?
Tro mig att jag har försökt men dom säger att jag har gjort det:( ord mot ord så det står liksom still. Axeln är urplockad och var uppsatt i en pelarborr maskin för att kunna se hur deb slog vi rotation. När man sätter tillbaka den på sin plats så för den med sig ett lageroljud. Hur fan det skall ha gått till om jag har gjort det är för mig ofattbart om den inte tål att cykla över lite rötter samt "drops" på 20cm;) men jag skall fixa detta blir det så igen så blir det att mosa skiten i en press ala Terminator

nån som har?
din cykelhandlare verkar lite sisådär... en klar reklammation, om inte annat så för att göra dig till en gog fortsatt kund för en billig peng.

nån som har?
Hur gammal är cykeln? Om den är mindre än 6 månader gammal så är det säljaren som, enligt lag, måste kunna bevisa att felet inte var "ursprungligt".

nån som har?
Cykeln är endast tre veckor gammal. Och jag har förklara mitt missnöje mer eller mindre sen första gången, Kan tycka att dom kunde varit lite eller rättare sagt ganska mycket smidigare, Jag jobbar också med garantier och vet att det kan vara riktigt meckigt att göra kunden nöjd, men hade ett antal förslag som tydligen inte passade. Skit samma dom hra mist en kund, men jag har sen idag hittat et´t annat ställe som var riktigt tillmötesgående och dom hade tom axeln som jag letat efter i 2 dar genom Mölnda,Kungsbacka Göteborg. Nu återstår bara att se om lager klarat sig? Får se i morgon. Fortsättning följer av denna hittills något trista historia.
axel.JPG ht=240

nån som har?
Ta reda på vem som är generalagent för Scott i Sverige och skicka mail till dem där du berättar den här historien för dem och talar om vilken återförsäljare det gäller, gör likadant till Scotts huvudkontor också.

nån som har?
tja!
Jag köpte en Scale 50 i juni månad. Efter ca 18 mil fick jag samma fel.
Cykelhuset i Uddevalla bytte den utan kostnad. Måste vara ett standardfel på den modellen.
ÄÅven styrlagret var kasst så det fick jag också ett nytt utan kostnad.
Det ingick i första servicen inklusive lite andra justeringar.

Klart du skall ha en ny på garanti annars är det nog ingen seriös butik!

nån som har?
Dillen skrev:
> Jag har mina aningar om i vilken butik vi snackar
> om... ;)

Jag också, tyvärr..

nån som har?
Då jag hade den inne sa jag gör nu första servicen, så dom justerade växlarna osv, men jag hade ju även problem med bromsarna som inte bllev löst. När jag sket i allt och hämtade ut den så plockade jag ner bromsarna och gjorde rent skivan samt skrapade rent klossarna från glasering. det blev bättre om inte riktigt bra, KAN ju iofs bero på den keva bakaxeln, om man bara intresserat sig lite så hade det ju gått mycket smidigare och jag hade gått dit igen.

nån som har?
Azog skrev:
> Dillen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har mina aningar om i vilken butik vi
> snackar
> > om... ;)
>
> Jag också, tyvärr..

Jag också är jag rädd.

nån som har?
cactuz skrev:
> > > Jag har mina aningar om i vilken butik vi
> > snackar
> > > om... ;)
> >
> > Jag också, tyvärr..
>
> Jag också är jag rädd.

Men SÄG vilken det är då, så jag slipper råka ut för en dålig butik!!

nån som har?
Nicko rookie, den butiken är så uthängd den redan kan bli i butiksrecensions-delen så det är bara att skvallra på. Jag hade själv glömt skriva in mitt intryck av den där så jag la precis till det.

nån som har?
personligen har jag bara bra intryck av affären. alltid trevligt bemötande och folk som snackar cykling oavsett om jag köper vantar eller köpt cykel, eller bara går och klämmer på saker, eller slickar på dom...
Men är när det strular som det går snett va?

nån som har?
Luzen skrev:
> tja!
> Jag köpte en Scale 50 i juni månad. Efter ca 18
> mil fick jag samma fel.
> Cykelhuset i Uddevalla bytte den utan kostnad.
> Måste vara ett standardfel på den modellen.
> ÄÅven styrlagret var kasst så det fick jag
> också ett nytt utan kostnad.
> Det ingick i första servicen inklusive lite andra
> justeringar.
>
> Klart du skall ha en ny på garanti annars är det
> nog ingen seriös butik!

Nu har det fan hänt mig igen!
Måste vara ett materialfel på årets modell.
Skall bli spännande att se vad min butik säger denna gång.

nån som har?
Är det fler som har en Scott Scale 50 av årets modell som har detta problem?
Vore kul att höra om det är många som drabbats...

nån som har?
om inte jag missminner mig så har jag prata med åtminsone en till med samma problem. Men sen sist så är iaf mina problem borta. Jag har iofs lite oljud när jag rullar utan belastning, inte så farligt men ändå. Hur tenderade det sig denna gången då? Kollda du bara axeln av nyfikenhet eller var det nåt som fick dig att kolla?

nån som har?
Nicko rookie skrev:
> om inte jag missminner mig så har jag prata med
> åtminsone en till med samma problem. Men sen sist
> så är iaf mina problem borta. Jag har iofs lite
> oljud när jag rullar utan belastning, inte så
> farligt men ändå. Hur tenderade det sig denna
> gången då? Kollda du bara axeln av nyfikenhet
> eller var det nåt som fick dig att kolla?

Jag hängde upp cykeln för att torka av och smörja kedjan lite.
När jag satte fart på hjulet så jag tydligt att kassetten började wobbla.

Om du fått oljud utan belastning tyder det på att bakhjulslagret fått stryk pga krokig bakaxel.
då går snart lagret sönder, så blev det för mig första gången.

nån som har?
efter jag bytt min axel så "vickade" fortfarande kasetten, men jag tänket at jag skiter i det nu funkar allt iaf, så får jag slita ut grejerna så byter jag hela barajset sen

Tillbaka
Topp