Nån som kan nexus-8?

wrodnik

Medlem
Nån som kan nexus-8?
Fan, de få gångerna jag skriver inlägg är det bara tråkiga mek-frågor. Nåväl, här kommer en till..

Efter att ha satt tillbaka bakhjulet efter en punka driver baknavet (nexus 8 växlar) vid frigång, dvs när jag inte trampar. Jag står tämligen rådlös inför problemet och skulle synnerligen uppskatta om någon nexus-gud skulle kunna förklara vad som kan vara felet och om det finns någon lösning på detta.

Nån som kan nexus-8?
Ja, vajern ligger som den ska. Vid närmare eftertanke är jag inte 100% på att problemet inte fanns där innan jag plockade bort hjulet. Kan det möjligen vara något inne i navet? I så fall vore det ju ett garantiärende; skaffade cyklen i våras.

Nån som kan nexus-8?
Skulle inte tro det är något garantiärende. Kolla så att allt sitter enligt bruxen. Så att du har rätt antirotationsmuttrar mm. Brux kan laddas hem på Shimano europes hemsida, om du inte har någon. Jag satte ihop en cykel med Nexus 8 för några månader sedan. Det är ju en del att tänka på som man inte är van vid från kedjeväxlade cyklar.

Mange

Nån som kan nexus-8?
Hej Wrodnik,

jag har en cykel med Nexus-8 nav, fast jag skulle inte kalla mig Nexus-gud. Jag upplever precis samma "problem" som du, ibland roterar pedalerna med när man leder cykeln, ibland inte. Men jag tror inte att det är ett problem egentligen. Det är nog bara konstruktionen. Fungerar hjulet i övrigt skulle jag inte bry mig om det.

Fast om cykeln är ny skulle jag inte dra mig för att rådfråga butiken där hojen är köpt. Innanmätet i mitt baknav fick bytas efter ett år, bakhjulet lät som ett tröskverk. Funktionsmässigt fungerade hjulet och växlarna problemfritt både innan och efter bytet. Värt att hålla koll på.

/Mikael

Nån som kan nexus-8?
Alla yttre delar sitter enligt min mening i enlighet med shimanos anvisningar, inkl. antirotationsbrickorna. Det märkliga är att fenomenet i viss mån kommer å går,som Mikva beskriver det. Jag tror du har rätt i att inte lägga alltför mycket krut på felsökning; att själv öppna upp navet känns som att be om bekymmer. Det är bara ovetskapen vad det faktiska problemet är som är frustrerande. Svänger förbi inköpsstället vid tillfälle, samt konstatera att det nog blir utanpåliggande växlar till nästa pendlare.

Tack för hjälpen!

Nån som kan nexus-8?
så 8:an har samma skit-problem som 7:an
tack, då skall jag låta bli att upprepa misstaget med den

Nån som kan nexus-8?
kanske bara att byta geggiga fettet de har i navet mot nån seg olja? för det låter ju bara som att det är frihjulet som bråkar? men va vet jag.. har bara bara grymm koll på rohloff som kör med olja..

fins fö en superbra beskrivning på hur man servar navet totalt på tyska generalagentens sida. har den nånstans på datorn om du inte hittar och vill ha.

r* stavar ibland(oftast) värre än mig själv hm.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp