Naprapat kiropraktor massör...???

jockepocke

Aktiv medlem
Vem ska man satsa på att boka tid hos om man en gång för alla vill få ordning på sin ländrygg?
Har i alla år haft återkommande problem med ländrygg, lång o smal i kroppen, men håller det under kontroll med gym/stretching/cykel/massage.
MEN det finns iaf "nåt" där i perioder, nån liten låsning eller stela muskler.

Så vem ska man egentligen investera sina slantar hos för att få en mer permanent lösning?

Olika erfarenheter samt tips mottages tacksamt :)

Är också lång och smal och får låsningar från och till, blir "sned" i höften eller stel i nacken. Har fått bra hjälp av både naprapater och kiropraktorer genom åren, skillnaden mellan dem har mest varit att naprapaterna använt uppmjukning av musklerna före korrigeringen, med el eller nålar. Massage är skönt, men kommer inte hjälpa ett dugg.

/Kalle

KalleA sa:
Är också lång och smal och får låsningar från och till, blir "sned" i höften eller stel i nacken. Har fått bra hjälp av både naprapater och kiropraktorer genom åren, skillnaden mellan dem har mest varit att naprapaterna använt uppmjukning av musklerna före korrigeringen, med el eller nålar. Massage är skönt, men kommer inte hjälpa ett dugg.

/Kalle

Ok tack Kalle! Är nog faktiskt lite inne på naprapaten då ja håller med dig i din beskrivning av skillnaden dom båda emellan!
Massage är skönt ja men som du säger biter inte tillräckligt bra.

Naprapat är allt från proffsiga sjukgymnaster till medium som använder akupunktur och känner på din aura....

I vilken del av landet söker du hjälp?
Leta upp någon som du blir rekommenderad, av någon som inte tror på homeopati.

Jag har själv gått hos naprapat för mina ryggproblem och är grymt nöjd med hjälpen jag fått! Sen kan det säkerligen vara en jävla skillnad från en naprapat till en annan så kolla upp alternativen på din ort, googla lite på dem och försök få fram lite omdömen. Skulle det vara så att du befinner dig i Uppsala kan jag varmt rekommendera John på Aktivera kliniken

Gå till kiropraktorn/naprapat för att åtgärda problemen och en sjukgymnast för att förebygga att problemen kommer tillbaka, för det gör dom.

Arsozath sa:
Gå till kiropraktorn/naprapat för att åtgärda problemen och en sjukgymnast för att förebygga att problemen kommer tillbaka, för det gör dom.

+1.
Jag har hunnit prova ganska många eftersom jag med min kufos (en slags skolios) började tidigt. Skillnaden mellan individer är större än mellan naprapat- osteopat- kiropraktor.

Är också lång (195cm) med problem med ryggen av och till. Jag håller det i shack med att stärka upp magmusklerna och ryggmusklerna. Dessutom går jag till en idrottsmassör minst en gång i månaden. Det gäller att hitta rätt, så man inte kommer till vad någon här beskiver som "ryggkliare". Han jag går hos är allt annat än det.

Har under ca 2 år gått regelbundet till kiropraktor. Iom jobbbyte där man blev stillasittande under dagarna så tog nacke och skuldror stryck vilket resulterade i att muskulaturen/kotor anpassade till det negativa. Iom mina besök så har målet varit att vänja tillbaka kroppen till en normal hållning. Det kändes initialt som jävligt sura pengar att spendera regelbundet, men nu efter två år är besöken färre och min kropp mår mycket bättre. Så mitt tips är att inte bara besöka en gång utan gå tills det känns bra. Det tar tyvärr tid oftast.

För naprapati och idrottsmassage kan jag rekommendera accessrehab vid Norrtull. Om man går till naprapat får man även med sig ett antal rekommenderade övningar för att stärka upp/stretcha så man förbättrar det som är lite knas. Numera går jag någorlunda regelbundet för idrottsmassage - kanske var 5:e vecka eller så. Finns avtal med jobbet och Benify som är en vettig förmån

Börja med en duktig sjukgymnast som kan idrottsskador. Har samma bekymmer och jobbar för att bygga upp styrka och rörlighet i vissa muskelgrupper vilket är orsaken till mina bekymmer. Massage och dylikt löser inte mina problem i nuläget, även om det temporärt minskar mina symtom.

På grund av min bristande rörlighet och styrka i dessa kompenserar jag med andra och bränner snabbt slut på energin i de små vilket gör att jag får ont i ryggen.

En stor orsak är även stöttigheten har mindre bekymmer på en FS gent imot en HT.

Jag ska här näst kontakta naprapat med då det finns på min vårdcentral. För att behandla symtomen något.

jockepocke sa:
Vem ska man satsa på att boka tid hos om man en gång för alla vill få ordning på sin ländrygg?
Har i alla år haft återkommande problem med ländrygg, lång o smal i kroppen, men håller det under kontroll med gym/stretching/cykel/massage.

Så vem ska man egentligen investera sina slantar hos för att få en mer permanent lösning?

Senast ändrad:
Dotsson sa:
Har under ca 2 år gått regelbundet till kiropraktor. Iom jobbbyte där man blev stillasittande under dagarna så tog nacke och skuldror stryck vilket resulterade i att muskulaturen/kotor anpassade till det negativa. Iom mina besök så har målet varit att vänja tillbaka kroppen till en normal hållning. Det kändes initialt som jävligt sura pengar att spendera regelbundet, men nu efter två år är besöken färre och min kropp mår mycket bättre. Så mitt tips är att inte bara besöka en gång utan gå tills det känns bra. Det tar tyvärr tid oftast.

Kan tillägga att jag gått till Kenneth Andersson i Upplands väsby.
http://www.kiroklinik.se/

Kan rekommendera.

Vi talar alltså forfarande om värsta sortens alternativmedicin som inget medicinskt fakultet vill ens ta i med tång. Är det rätt uppfattat?

Senast ändrad:

En naprapat och en Kiroprakor jobbar i de flesta fall väldigt likt. Iaf de svenskutbildade med 4-5 års utbildning. Vi har både naprapater, Kiroprakorer och massageterapeuter [reklam raderad]
Som du skriver håller du din rygg i schack med träning. Även om du får behandling kommer du behöva ta eget ansvar att träna men den där ”känslan” att något sitter kvar ändå kan vi nog få bort rätt snabbt.

Tillbaka
Topp