När är en cykelbana inte en cykelbana

mart_tri

Ny medlem
Hej Happy:iter

Jag samlar lite information för en pågående diskussion med Trafikverket. Vi underbara cyklister har fått en ny cykelbana vid Hedvigslund på Ältabergsvägen mellan Älta och Tyresö. Den underbara lungna väg, det enda mellan Tyresö och Älta, som jag har tränat på i åratal har fått en ny på- och avfat till motorvägen. För att skydda oss som inte välja bilen har Trafikverket varit snällt och byggt en cykelbana. Nu får vi sladda runt på grus, dela cykelbanan med folk som går och folk som väntar för bussen, kliva av vid upp till fyra nya övergångsställe (obevakade förståss).

Jag har startat en diskussion med Trafikverket för att se om vissa saker (t.ex. cykelbanan som slutar plötsligt) kan åtgärdas. Men en sak märkte jag och jag behöver Era expertis!

Om en cykelbanan är inte skyltat och om det inte finns någonting målat på cykelbanan ska man betrakta detta som en cykelbana? Eller är det en gångväg? Vad säger lagen? Dvs har Trafikverket byggt en lösning som tvingar oss cyklister att använda vägen?

Med hänsyn till den nuvarande artikel i DN om undermåliga cykelbanor är jag lite förbannat att Trafikverket kan bygga nånting nytt (läste att slut notan var ungefär 3 milj kr) utan någon standard.

Är det någon Happy:ite som cyklar där? Vad väljer ni - vägen eller cykelbanan?

Senast ändrad:
Har funderat på samma sak. Om det inte finns en skylt eller målad markering med en cykel på så borde det inte vara någon cykelbana utan något annat. Så tänker jag i alla fall.

Som jag har förstått det så är det en cykelbana om den lokala trafikförordningen (eller vad det heter) säger att det är det. Sedan ska den egentligen vara korrekt skyltad med skylt, men till syvendes och sist så tror jag att det hänger på om du hur väl du kan belysa osäkerheten kring om det är en cykelbana eller inte inför en domstol då du fått en bot.

Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Trafikverket borde ha någon minsta standard för
> något som kallas cykelbana.

Dödsgrus, gropar, knaggelis & suicidiala gångtrafikanter.... eller efterfrågas någon annan "standard"? ;-)

Läste om den där cykelbanan i ngn annan tråd. Är den så dåligt utformad som det beskrivs kommer jag inte använda den. Punkt.

Jag började diskutera det på Fredrikshofs fb-sida. Har du sett det där eller finns det andra lika upprörde folk därute?

Finns det någon som kan förklara vad lagen säger?

Tycker det är tydligt att de flesta cyklister kommer att använda vägen. Funderar om jag ska stå där och skaffa några siffror en vackaer maj morgon när det finns flest pendlare. Fattar egentligen varför jag göra Nacka kommuns jobb åt de - de äger stället, förvaltar det, osv men orkar inte färdigställa det...

mart_tri skrev:
> Jag började diskutera det på Fredrikshofs
> fb-sida. Har du sett det där eller finns det
> andra lika upprörde folk därute?
>
> Finns det någon som kan förklara vad lagen
> säger?
>
> Tycker det är tydligt att de flesta cyklister
> kommer att använda vägen. Funderar om jag ska
> stå där och skaffa några siffror en vackaer maj
> morgon när det finns flest pendlare. Fattar
> egentligen varför jag göra Nacka kommuns jobb
> åt de - de äger stället, förvaltar det, osv
> men orkar inte färdigställa det...

Det var nog här på Happy. Kanske pendeltråden. Trist på ett helt nybyggt område. Tyvärr inte ngt undantag, finns många usla banor i Sthlm.

LilleNo skrev:
> Miss Lycka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Trafikverket borde ha någon minsta standard
> för
> > något som kallas cykelbana.
>
> Dödsgrus, gropar, knaggelis & suicidiala
> gångtrafikanter.... eller efterfrågas någon
> annan "standard"? ;-)

Haha, +1!

Jag tycker inte att vi cyklister ska finna oss i usla och ogenomtänkta trafiklösningar.
Om cykelbanan är farligare än bilvägen väljer jag självklart bilvägen.
Sedan tycker jag att sunda förnuftet ska avgöra, blir någon upprörd över detta tänker jag förklara detta på ett lugnt och pedagogiskt sätt.

vingelstyret - håller med helt.

Köper man nånting kan man reklamera och får stöd av konsumentverket. Får man feldiagnos från läkare kan man anmäla det. Hade någon sagt "du får nöja dig med en halvbra lösning för att du är bara en..." skulle man prata med diskrimineringsombudsmannen. Men får man en färdig lösning från Trafikverket som är ursel har man ingen rättigheter.

Problemet är att dessa lösningar byggs hela tiden. Cyklade på gamla södertäljevägen igår och hittade en ny cykelbana men kunde inte komma till det - fel sida, ingen påfart, osv. Suck.

Man får cykla på vägen om det finns bra anledning till att inte välja cykelbanan. Om det inte står att det är en cykelbana tycker jag det är en bra anledning.

aahlborg skrev:
> Man får cykla på vägen om det finns bra
> anledning till att inte välja cykelbanan. Om det
> inte står att det är en cykelbana tycker jag det
> är en bra anledning.

1. Det är inte du som bestämmer vad som är "bra anledning"

2. "Står det inte" att det är en cykelbana så är det ingen cykelbana.
Edit: Du måste kolla om i "Lokala trafikbestämmelser" innan du säkert vet om det är en cykelbana, oavsett om den är skyltat så eller inte.

Senast ändrad:
svpe skrev:
> Har funderat på samma sak. Om det inte finns en skylt eller målad markering med en cykel på så
> borde det inte vara någon cykelbana utan något annat. Så tänker jag i alla fall.

Om jag inte har helt fel så räcker det inte med att det sitter en "skylt". Den måste väl ligga inlagd i den lokala trafikföresriften för att den rent juridiskt ska ses som en CB.

Vilken knallkorkar som helst kan ju sätta upp skyltar lite här och var som inte gäller. Typ P-förbud mm. Eller en hastighetsbegränsning skylt. Har ju hänt mer än en gång att återkallade körkort fått återlämnas då de återkallats på felaktiga grunder.

svpe skrev:
> Har funderat på samma sak. Om det inte finns en
> skylt eller målad markering med en cykel på så
> borde det inte vara någon cykelbana utan något
> annat. Så tänker jag i alla fall.

Jag resonerar precis som du. I mina ögon är det då en gångväg och så tänker nog fotgängarna också, som definitivt inte kollat upp några lokala trafikföreskrifter.

Pebben skrev:
> Om jag inte har helt fel så räcker det inte med att det sitter en "skylt". Den måste väl ligga
> inlagd i den lokala trafikföresriften för att den rent juridiskt ska ses som en CB.

Får mig att tänka på rättshaveristen som en god vän och journalist berättade om. Haveristen brukade parkera sin bil på riksdagshusets gård när han besökte centrala huvudstaden. Naturligtvis fick han p-böter, men han kunde lagen in absurdum och överklagade saken i domstol. Han hade nämligen hittat en (!) väg att ta sig in på riksdagshusets gård där det inte fanns den skyltning om parkeringsförbud som fanns på alla andra ställen runt byggnaden. Man kunde alltså åka in där utan att någonsin ha fått informationen om att man åkte in i en p-förbudszon. Efter vunnen rättegång kom han jublande in på kompisens redaktion med domslutet i näven.

Det här går naturligtvis tillbaka på principen om lagens förutsägbarhet, dvs. att man ska kunna veta att man begår ett brott eller en trafikförseelse. Något liknande borde gälla för oss cyklister. Så länge vi inte möter en tydlig skylt om cykelförbud när vi cyklar, borde det inte vara straffbart, och cykelförbudsskyltar finns väl bara på uppfarterna till motorvägar. De blå skyltarna är påbudsskyltar, men så länge man kan (!) hävda något om att man inte såg skylten vid sidan av den väg man cyklade på, eller att man inte insåg att cykelbanan ledde åt samma håll man skulle, så borde man ha ryggen fri.

Har någon någonsin blivit fälld för att inte ha använt cykelbanan där sådan finns?

Cyklot B skrev:

> Har någon någonsin blivit fälld för att inte
> ha använt cykelbanan där sådan finns?

Andreas Grass i Lund.

Ring till kommunen (Tyresö eller/och Nacka,) och be att få komma i kontakt med någon som kan kolla trafikliggaren.
Som tidigare sagt ska lokala trafikbestämmelser finnas noterade däri. Skulle tro att även beslut ifall vägsträckor är att anse som cykelbana finns registrerade där.

Finns vägskyltar som vid anblick förefaller vara seriöst och korrekt uppsatta är jag rätt övertygad om att du kan lita på dem, exv. om du kör mot en stopplikt som mot förmodan inte finns med i trafikliggaren kan du inte bötfällas för detta, även om farbror blå iakttar ditt tilltag.
Dock kan det bli svårt att hävda motsatsen, att det såg ut som en cykelbana men det inte fanns någon skyltning/märkning om detta.

Men som sagt, ring kommunen. De sitter med besluten uppdaterade.

"Lokala trafikföreskrifter - LTF
Till skillnad från de generella reglerna finns lokala trafikföreskrifter, LTF, som bara gäller inom ett begränsat område eller på en särskild plats. Dessa beslutar kommunerna och länsstyrelserna själva om.

Från och med 2011 är samtliga föreskrifter publicerade i en rikstäckande databas (RDT)."

https://rdt.vv.se/rdt/AF06_Search.aspx

En sida som jag nyttjat mig av då jag fått t.ex. en P-bot. Bara slå och kolla vad som gäller för den aktuella vägen. Har sparat några slantar tack vara den. Förvånandsvärt många skyltningar som är felaktiga. Särskilt om parkeringsförbud och hastighetsbegränsningar.

Superclasse skrev:
> Ring till kommunen (Tyresö eller/och Nacka,) och
> be att få komma i kontakt med någon som kan
> kolla trafikliggaren.

Trafikkontoret i Nacka kommunen har jag pratat med. Fick en standardsvar - cykelbanan uppfyller minimistandard, den är färdig men kommunen behöver gå genom slutbesiktningen, och hoppsan, skylter och målning måste vi prata med Trafikverket om. Helt oseriöst. Enligt planerna, ritningar och tjänstemän är det en cykelbana.

Kanske ska göra om denna tråden till en byggtråd, förslagsvis med titel till "när blir en cykelbana en cykelbana?" ?

En egen anekdot på samma tema som, i Malmö har det byggts rätt friskt i området Västra Hamnen vilket bl.a. betytt en hel del nya vägar. Sommaren 2005 var jag ute och cyklade i detta område och hittade en nybyggd cykelbana som var både rak och hade så där underbart jämn och svart asfalt som bara nyanlagda vägar har.

Cykelbanan gick parallellt med, vad jag uppfattade som en färdigbyggd lokalgata, och med lite god medvind han jag upp i en trevlig hastighet och kunde hålla den i ett par hundra meter innan jag plötsligt insåg att cykelbanan inte alls var lika klar som vägen bredvid. Istället slutade cykelbanan tvärt (utan någon varning eller avspärrning) med en grusslänt med ca 1.5 meter "drop". Lyckligtvis hade jag välinställda bromsar. Men jag fick iaf chansen att se ett fint tvärsnitt på underlaget som en väg byggs av :-)

Nej, cykelbana definieras inte av en lokal trafikföreskrift (LTF). Förordning (2001:651) om vägtrafikdefinitioner säger "En väg eller del av en väg som är avsedd för cykeltrafik och trafik med moped klass II". Hade det krävts en LTF så hade förordningstexten lytt "...som enligt en lokal trafikföreskrift är avsedd...".

En väg som helt saknar skyltning eller målning kan alltså inte anses vara en cykelbana.

Tveksamma fall skulle kunna vara när en skyltad/målad cykelbana kommer fram till en vägkorsning och fortsätter på andra sidan, fast utan skylt eller målning. I så fall gäller i praktiken att man får titta på om det som fortsätter på andra sidan ser ut precis som den tidigare cykelbanan, eller om det är något annat. En markerad cykelöverfart i korsningen är också en ledtråd.

Observera att en gångbana eller trottoar inte behöver märkas ut, och heller inte en körbana för fordon (t.ex. motorfordon). Vad som är körbana och vad som är trottoar/gångbana styrs bara av urgammal praxis (gator och trottoarer har sett likadana ut sedan civilisationens begynnelse). Ser det ut som en trottoar, och skyltar som säger något annat saknas, så är det en trottoar.

På Cyklistbloggens kartprojekt "Cykelbane#fail" (https://maps.google.se/maps/ms?msid...67703&spn=0.105064,0.205994&z=11&source=embed ) finns en del bra exempel på väldigt otydliga miljöer, t.ex. "cykelbanan" i Gävle längs Staketgatans södra sida mellan N. Rådmansgatan och N. Centralgatan där det ibland finns skyltar, ibland saknas, ibland är vanliga betongplattor (trottoar?), ibland är asfalt (cykelbana?) och där det aldrig framgår om cykelbanan/trottoaren/whatever fortsätter runt hörnet på huset eller om det gäller andra regler där. (Det är uppenbart att det egentligen är en trottoar, med varierande utformning, som vid något tillfälle har skyltats om till cykelbana utan några åtgärder i övrigt.)

Tillbaka
Topp