När är en eker skadad?

some0neelse

Ny medlem
När är en eker skadad?
Hej på er!
Jag har en rätt basic fråga, men jag är nyfiken på om mina tankar stämmer överens med vad som är rätt i verkligheten...

Jag lämnade in ett skadat hjul för riktning och byte av ett par ekrar.
Förutom att hjulet såg ut som ett G och en eker var helt av så fanns där ekrar som inte var av utan böjda.

Nu har jag hämtat ut hjulet, och det är rakt och ser helt OK ut på håll ;).
MEN, de ekrar som var lite böjda sitter kvar, de är alltså inte bytt utan bara spända vid riktningen.
Det är inget man ser på håll, de är alltså inte helt krokiga ekrar vi snackar om utan det är ekrar med en liten antydan till böj, knappast riktigt raka..
Rör sig om typ fyra stycken..

Ska jag lugna ner mig och acceptera att jag har fått ett hjul riktat av en riktigt bra och billig butik, eller ska jag gå dit och slå näven i bordet och undra vad i h... de pysslar med?

Bilagor

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    9.6 KB · Besök: 25
När är en eker skadad?
Skulle vara mer orolig för jack i ekrarna än att de är lite böjda. Har också kört med lite böjda ekrar utan problem.

När är en eker skadad?
Det går ganska bra att köra även när det saknas ekrar..

=)

Är hjulet rakt så skall du vara nöjd om det var billigt!

Annars är det bara att köpa en ekernyckel och rikta själv, superenkelt!
Ekrar kostar 5:-st och är lätta att byta, kanske läge för lite hemmamek?

//K

När är en eker skadad?
när man trär i ekrar utan att ekra om hela hjulet kan man oftast behöva böja ekrarna för att kunna trä dit de. det påverkar givetvis inte hjulets hållbarhet alls eftersom det inte är en åverkan på ekerns svaga punkter, böjen, och sedan gängan.

har du bett om att få ekrar bytta och betalat för att få ekrar bytt och detta har framgått när du lämnade in hjulet så ska väl så ha skett. men det är lite onödigt. cyklar man mycket i snårig skog och får in lite pinnar och krafs i hjulet så har man snart rätt många böjda ekrar. ett helt normalt använt hjul mao.

Senast redigerad av en moderator:
När är en eker skadad?
Äh, jag gav upp..
Ringde en bra cykelhandlare och snackade nya hjul nu.
Så nu blir det till att byta ut rubb och stubb hos någon som har koll istället för hos ett ställe där jag har tveksamheter.
Jag frågade om byte av fälg till mitt bakhjul här i Malmö, men eftersom de inte visste vad ett Rohloff-nav är för något så åker jag till GBG istället för att göra modiga försök här i Malmö.

Just att det ligger 100kg i fälgen gör inte saken bättre när där är en böj.
Böjen borde betyda att 100kg försvinner om det börjar räta sig.

Kanske någon som har idé om en bra cykelhandlare här i Malmö?

När är en eker skadad?
some0neelse skrev:
-------------------------------------------------------
> Äh, jag gav upp..
> Ringde en bra cykelhandlare och snackade nya hjul

>
> Just att det ligger 100kg i fälgen gör inte
> saken bättre när där är en böj.
> Böjen borde betyda att 100kg försvinner om det
> börjar räta sig.

du har ju fått hjulet riktat, eller hur. böjen kommer inte räta ut sig. läste du nåt av det jag skrev?

Tillbaka
Topp