När börjar man räkna VR-träningen?

Johan1978

Aktiv medlem
"Hur många mil har du i benen då?" Är en vanlig fråga man får innan man ska starta Vätternrundan. Det beror på vilket datum man börjar räkna från brukar jag svara då. Finns det någon oskriven regel som säger att t.ex fr.o.m 1:a januari får du tillgodoräkna dina mil i benen. Eller är det kanske fr.o.m 1:a mars?

PiPPiW skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man tränar regelbundet, varför inte räkna
> från målgång av föregående VR?

Träningen nollställs av julmaten. Livet är cykliskt.

Om någon frågar dig hur många mil du har i benen så frågar du helt enkelt sedan när?

Sen är det väl kvalité som är grejen. Så folk med lite självrespekt räknar bara tid på tröskel eller över.

Mvh
Magnus

tropfrog skrev:
> Om någon frågar dig hur många mil du har i
> benen så frågar du helt enkelt sedan när?
>
> Sen är det väl kvalité som är grejen. Så folk
> med lite självrespekt räknar bara tid på
> tröskel eller över.

Intressant då det väl generellt inom konditionsidrotter är s.a. de i världseliten har en ganska stor mängdbas som är tämligen lågintensiv. Men, de har kanske ingen självrespekt!?

Bengt-re skrev:
> Nä. De försöker vinna tävlingar. Inte respekt.

+1. Vad har tävlingscyklister med detta att göra VA!?

För VR-motionären räknas milen från dag 1 på mallis. Nångång i april.

Bengt-re skrev:
> Träningen nollställs av julmaten. Livet är
> cykliskt.

Livet är cyniskt.

s-o skrev:
> Bengt-re skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Träningen nollställs av julmaten. Livet är
> > cykliskt.
>
> Livet är cyniskt.

Det också. Nu skall jag äta efterrätt så att man blir mer cyklisk till formen...

Man cyklar ju bara lvg-cykel inför VR, MTB/trainer/Spinning kan inte räknas alls. Alltså räknar man först från det att snön försvunnit och gatorna är sopade. Råkar man cykla något innan det eller med fel cykel får man skylla sig själv. De milen är helt bortkastade!

Frågan är bara relevant för den ganska stora andel VR-deltagare som cyklar för första gången sen barndomen månaderna innan VR.

Jag är nog inne på geologens linje. Många som cyklar runt pölen är kanske inte kategorin "första gången på cykel sen barn" men tar cykeluppehåll under vintern och även om man konditionstränar så är det inte cykelmil.

I mitt förra inlägg fanns en hel del ironi, men samtidigt en smula alvar. Jag tror nämligen de flesta som pratar i termer av "100 mil" tränar dessa mil på en lvg-cykel och jag tror då att de oftast börjar med det just när gatorna är fria från snö och sand. Alltså börjar man räkna då.

Edarion skrev:
> I mitt förra inlägg fanns en hel del ironi, men
> samtidigt en smula alvar. Jag tror nämligen de
> flesta som pratar i termer av "100 mil" tränar
> dessa mil på en lvg-cykel och jag tror då att de
> oftast börjar med det just när gatorna är fria
> från snö och sand. Alltså börjar man räkna
> då.

Fast det där med 100 mil är nog bara en sorts efterkonstruktion så att gemene man kan ha något att förhålla sig till. Vi människor gillar ju jämna siffror. Allt handlar naturligtvis om vilket mål man har. Ska man bara klara av den så behövs det bara pannben. Jag cyklade min första 200k den 11/4 i år, då hade jag cyklat 83 mil, bara korta distanser. Här i Skåne är det både snö- och grusfritt. Får jag börja räkna nu då eller? :p

Visst är det så, 100 mil var det jag själv jagade inför min första VR... Men då var det TRÄNING PÅ CYKEL i 100 mil, inte bara att rulla dem. Det jag fick höra var att 100 var en bra nivå för att kunna ha roligt runt pölen.

GoranS skrev:
> Det korrekta svaret är förstås från 1/1 1970.

+1

Tillbaka
Topp