Når knappt ner till marken. Vad kan man göra?

implor

Aktiv medlem
Har haft ett problem sedan jag började cykla med min Radon Slide 130 att jag knappt når ner till marken när jag är optimal sitthöjd för att trampa bekvämt. Har ben mått på 81cm.

Då jag alltid har en ganska rejäl väska med så måste jag ofta sänka droppern för att en komma på cykeln när man är i skogen. Står jag framför sadeln hugger den fast i ryggsäcken.

Är riktigt störigt då jag i princip måste kliva av cykeln. Av ren reflex kliver jag nästan alltid av till höger. Byta grepp på styret så höger hand trycker in dropper reglaget (som är till vänster) och vänster hand trycker ner droppern. Sedan kliva på och försöka komma igång igen.

Låter som en bagatell men när man gör det 10-20ggr på en tur blir det snabbt irriterande.

Droppern är i botten (150mm) så går inte sänka mera.

Frågan är lite om detta är normalt? Alltså att man knappt når ner och det bara blivit ett problem då jag inte kan starta framför sadeln?

Finns det något man kan justera för att förbättra läget?

Har varit lur ett tag om ramen är för stor för mig egentligen. 18” och jag är 175cm.

Luta cykeln kanske? Byt till mindre väska?

Optimal sadelhöjd har väl alltid varit så man kan ha hälarna på pedaler och veva runt utan att vicka på höften?

Det jag kan tänka mig är nytt är att en brantare sadelrörsvinkel gör att sadeln är längre fram på moderna stigcyklar.

Dropper post är nytt också. Gör att man kan ha optimal sadelhöjd för väg i högsta läget. Innan dropper kanske man hade några cm under optimal för väg för att funka på stig.

Luta cykeln kanske? Byt till mindre väska?

Optimal sadelhöjd har väl alltid varit så man kan ha hälarna på pedaler och veva runt utan att vicka på höften?

Det jag kan tänka mig är nytt är att en brantare sadelrörsvinkel gör att sadeln är längre fram på moderna stigcyklar.

Dropper post är nytt också. Gör att man kan ha optimal sadelhöjd för väg i högsta läget. Innan dropper kanske man hade några cm under optimal för väg för att funka på stig.

Luta hjälper inte i praktiken. Svårt att komma igång på en lutande cykel.

Väskan ska nog bytas snart. Den jag har går långt ner mot baken. Skulle ha något som sitter högre.

Komma igång? Man ställer sig på trampan och det resulterar i en framåt rörelse på hojen och en uppåt rörelse på röva.

Du får slamma sadeln och börja ståcykla helt enkelt. Eller fixa en mindre väska.
Ståcykla är ingen hit på min hoj. Framgaffeln svampar nå enormt i öppet läge. Sitta och trampa går dock väldigt fint.

Får bli en ny väska tror jag. Haft den nuvarande i över 7 år så är väll dags. Den jag vill ha kostar dock över 2k :(.

Om man vill ha någorlunda utsträckta ben när man sittrampar säger det sig själv att man inte når marken när sadeln är i trampläge, det har inte något med ramstorleken att göra. Är sadeln däremot för hög när droppern är i lägsta läget har du för stor ram.

Du kanske kan träna på att hoppa av till vänster så blir det plättlätt att få ner sadeln innan du starta igen :)

Detta är en bieffekt av att man idag har brantare sadelrörsvinkel än förr. Dvs sadeln hamnar längre fram och därför också högre upp. Dessutom kör man oftast mindre setback vilket ytterligare förstärker detta. Förr kunde man se folk med setbackstolpe och sadeln slammad bakåt. Idag är det ofta tvärt om.

Iofs vet jag inte hur din set up är..

Så jag ska springa upp för backen?

Ser ju ofta ut som något i denna stilen fast brantare.

3E966783-E62A-4E06-AB58-50E0CDFDE744.jpeg

Mer luft i gaffeln så att du kan starta (Och även klättra) ståendes i kombination med att inte ha sadeln i högsta läge när du möter en teknisk uppförsbrant. Vid vanlig uppförsslit kan du givetvis sitta och kötta med sadeln i topp, men jag skulle absolut rekommendera dig att stå när det är stökigt nog att man riskerar att behöva hoppa av cykeln.

Mer luft i gaffeln så att du kan starta (Och även klättra) ståendes
Såvida inte TS har alldeles för lågt tryck i gaffeln så ska man ju inte ställa trycket efter hur mycket det gungar. Det är väl typiskt något man använder kompressionsdämpning till, eller "lockout" om sådan finnes. Sen kan man ju även lära sig trampa ståendes utan nämnvärt gung..

Ser ju ofta ut som något i denna stilen fast brantare.

Visa bilaga 448040

Där verkar det högst lämpligt att ställa sig upp om man inte ska fastna. Om inte annat blir det enormt mycket lättare för att hela din kroppsvikt inte måste följa markens ojämnheter utan medelst armar och ben kan sväva på en jämn höjd över underlaget.

Tror inte jag varit ens i närheten av att nå ner till marken sittandes i sadeln på nån cykel. Det är helt normalt att behöva flytta fram arslet för att stiga av.

Såvida inte TS har alldeles för lågt tryck i gaffeln så ska man ju inte ställa trycket efter hur mycket det gungar. Det är väl typiskt något man använder kompressionsdämpning till, eller "lockout" om sådan finnes. Sen kan man ju även lära sig trampa ståendes utan nämnvärt gung..

Ja förståss men om den är ”för svampig” om man står upp och cyklar i tekniska uppförsbranter så känns det spontant som att det är värt att kolla över trycket, oavsett lockout eller kompression.

Ja förståss men om den är ”för svampig” om man står upp och cyklar i tekniska uppförsbranter så känns det spontant som att det är värt att kolla över trycket, oavsett lockout eller kompression.
Om sag är rimlig är det dämpningen, lågfart om man har sådan, som man ska pilla på då, snarare än tryck. Teknik spelar också in en hel del.

Där verkar det högst lämpligt att ställa sig upp om man inte ska fastna. Om inte annat blir det enormt mycket lättare för att hela din kroppsvikt inte måste följa markens ojämnheter utan medelst armar och ben kan sväva på en jämn höjd över underlaget.

Tror inte jag varit ens i närheten av att nå ner till marken sittandes i sadeln på nån cykel. Det är helt normalt att behöva flytta fram arslet för att stiga av.
Jag brukar vara ganska aktiv och sitta/stå omväxlande när det är tekniskt uppför. Stå uppför nån kant, sen sitta några tramptag osv. Gör nästan alltid detta med sadeln i topp för att få kort avstånd mellan stå och sitta så att växlingen blir smidig och bra kraft när jag sitter. Så problemet att komma på efter ett stopp skulle kvarstå, om jag hade haft det.

Sänk sadeln innan du går av cykeln så är den i bottenläge när du ska hoppa på igen, så gör jag alltid. Kommer inte heller upp på min hoj i ojämn terräng när sadeln är i topp. Glömmer jag sänka så sänker jag alltid innan jag hoppar upp.

Om du kör utan ryggsäck någon runda så kommer du märka att det är ryggsäcken som är problemet, inte cykeln. Undrar vad det finns för livsnödvändigt i ryggsäcken.

Går man av på höger sida så är det nog värt besväret att lära om att alltid gå av på vänster sida istället. Det blir lättare att trycka ned sadeln om det behövs och man slipper kontakt med kedja och drev.

Sen är det bara att luta cykeln, slänga höger ben över sadel, peka höger pedal framåt, kliva på höger pedal och dra iväg med frånskjut i backen med vänster fot.

Det där med att hoppa upp och landa på sadeln lämnar jag till folk med enuck-ambitioner. Har svårt att se det funger bra på annat än ganska slätt underlag. Får gärna förbjudas med motivationen att undvika underlivsskador och att det ser supertöntigt ut ;-)

Sänk sadeln innan du går av cykeln så är den i bottenläge när du ska hoppa på igen, så gör jag alltid. Kommer inte heller upp på min hoj i ojämn terräng när sadeln är i topp. Glömmer jag sänka så sänker jag alltid innan jag hoppar upp.

Om du kör utan ryggsäck någon runda så kommer du märka att det är ryggsäcken som är problemet, inte cykeln. Undrar vad det finns för livsnödvändigt i ryggsäcken.
Vatten? ;)

HTFU? Det kanske inte ser så elegant ut men upp kommer man väl ändå. Finns tid så sänker jag gärna stolpen också.

Tycket är rätt. Dämparen är alltid helt öppen då det saknas remote lockout och går inte att installera i efterhand. Är bra omständigt att byta läge när man cyklar så lämnar den alltid öppen.

Du skall ej nå ner till marken när du sitter korrekt med droppen helt uppe.
Lär dig använda droppern rätt, sänk den innan du stannar. Ha den alltid nersänkt så fort du inte är i situationen att sitta och trampa.
Flytta reglaget till höger sida kommer inte hjälpa dig, byt beteende istället. Lär dig också trackstand så du kan stanna utan att sätta ner fötterna!

Jag når själv inte alls ner till marken med droppen helt uppe, sänker alltid sadeln i farten innan jag stannar allternativt låter bli att sätta ner fötterna. Det är ett ickeproblem om du lägger dig till med rätt vanor.

Mer luft i gaffeln så att du kan starta (Och även klättra) ståendes i kombination med att inte ha sadeln i högsta läge när du möter en teknisk uppförsbrant. Vid vanlig uppförsslit kan du givetvis sitta och kötta med sadeln i topp, men jag skulle absolut rekommendera dig att stå när det är stökigt nog att man riskerar att behöva hoppa av cykeln.
Mer luft i gaffeln löser ej det, snarare tvärt om man ser de rent fysikaliskt

Det går att cykla rätt bra även med ganska stor ryggsäck. Mest vikten på armarna som blir ett problem till slut, särskilt länge utför. Så nej jag tror inte nödvändigtvis ryggsäcken faktiskt är grundproblemet här. Mer teknik kopplat till att ta den på sig.
IMG_20200908_120533.jpg

Det går att cykla rätt bra även med ganska stor ryggsäck. Mest vikten på armarna som blir ett problem till slut, särskilt länge utför. Så nej jag tror inte nödvändigtvis ryggsäcken faktiskt är grundproblemet här. Mer teknik kopplat till att ta den på sig.
Visa bilaga 448171

är inte storleken i sig som är problement utan att den sticker ner en bra bit mot rumpan.

DC13689E-D5BF-4E70-AAB8-D5FEDD226CEA.jpeg

Använd bromsarna när du kliver av och på cykeln så fungerar främre pedalen som ett trappsteg. Och som andra sagt, har du en dropper kan du givetvis sänka den innan du kliver av/på.

Tycket är rätt. Dämparen är alltid helt öppen då det saknas remote lockout och går inte att installera i efterhand. Är bra omständigt att byta läge när man cyklar så lämnar den alltid öppen.

Som andra nämnt så är det nog bara att öva teknik då. Både för att ståcykla utan förmycket gung Och att hoppa på och av.

Av svaren här ovan så verkar ju ”svampig” vara lite av en definitionsfråga men då förstår jag på dig att gaffeln är bra inställd iallafall. Och jag håller med dig, att pilla med lockout utan remote känns bara bökigt.

Tillbaka
Topp