geologen skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Jag har aldrig drabbats av frusna vajrar. Jag vet
> inte hur folk lyckas med sånt.
ja, jag har då erfarenhet av det. Troligen extremt mycket mer erfarenhet av det än du har av hydrauliska bromsar.
>
> Att justera in belägg måste man göra på alla
> bromsar, annars tar ju bromsen längre in, och det
> är inte bra. Att det är lite skvätt i en slang
> som flyttar belägget jämfört med en vajer i ett
> hölje är irrelevant.
haha, förstår du inte att du avslöjar att du aldrig ägt en hydraulisk skivbroms? men då kan jag upplysa dig om att alla finare hydrauliska justerar det själv. du skvätter inte i nån olja, för att få beläggen närmare skivan när de slits :D man bara kör tills beläggen ä slut, trycker tillbaka kolvarna, i med nytt belägg, pumpar några gånger med bromsen och vips, som ett mirakel så självjusterar de sig :D magiskt eller hur :D
>
> Allt jag hävdar är att för landsvägscykling
> så tillför vätskebromsar inget som behövs,
> utan ger bara mer komplicerad och tidskrävande
> service/installation, och ökar risken för skador
> på golv. Mekaniska bromsar erbjuder allt man
> behöver. Det är sjumilaklivet från fälgbroms
> till skivbroms som landsvägscyklar behöver ta,
> men myrsteget från mekanisk till hydraulisk är
> totalt onödigt.
det är ju just det, skrivbromsar kräver mindre service än allt som ä vajerstyrt. du kommer få pilla mer med dina vajerstyrda växlars justering på ett år än vad du behöver röra skivbromsarna. o som sagt, mina golv är helt intakta efter 13 år med skrivbroms. om de skadats av nått så är det väll av att tagit in en blöt cykel, men det har ju inget att göra med bromsarna :D
hade du prövat hydrauliska, så hade du vetat att det inte ä nå myrsteg :D
dessutom handlade väll tråden om CX från början, o inte ren landsvägscyklar? hoppas du vet skillnaden i användningsområde o vad för underlag (läs lera) de ursäkts för.