När kommer nästa Stora mtbfilm?

Plennart

Ny medlem
Det kommer 100tals nya klipp varje dag från världen över, frågan är vilka nya full längds filmer har släppts nu senaste tiden eller är på gång?

4 personliga favoriter
Life cycles : 2010
Strength in Numbers : 2011
Where the Trail Ends : 2012
Won’t Back Down: The Steve Peat Story : 2014

I ärlighetens namn borde väl världen vara lika jäkla trött på den typen (jag har visserligen inte sett steve peat-rullen) av filmer som jag är? En kvart filmmaterial inspelat i 1000fps så att det kan dras ut över 1,5 timme. Lite samplad elektronisk musik med någon form av stämning. Timelapse på solupp/nedgångar, high fives, damm-moln, amerikaner som är sjukt "stoked" osv osv osv.

Jag vill se 30 minuter kul story och lidande, lite äventyr på riktigt. Hellre dassigt filmat och med lite "på riktigt" än fotat från kranbil och filmat på någons bakgård.

Dan Milners trailninja-avsnitt från Kazakstan är ett ypperligt exempel, även om det är kortare.

Samma sak med skid/snowboardfilmer.

För mig räcker det med gamla new world disorder och earthedserierna. Vem som helst kan filma med coola vinklar nu när drönare är tillgängliga, innan dess fick man samla upp en budget för att hyra helikopter. 2005 och bakåt för min del, håller med Luthman om att alla dagens filmer och klipp är slow-mofester med dubstep och färgskaleändringar,

Moderna cykelfilmer är ju lite som porr utan dialog och story. Alla som suktar efter rejäla scener och sitter och vibrerar till "loam" som yr i 1000 fps får sitt lystmäte mättat redan 3 minuter in i filmen. Men alla vi andra som vill se lite mer av livet än de där grövsta scenerna som ändå inte har någon koppling till ens egen samvaro, ja vi sitter och blir lite småsura och överväger att spela in något själva istället.

SurLuthman: Peat-rullen är bra, den borde du se. Den innehåller story, mer som en dokumentär än något annat.

Den nya tekniken med drönare och 1000fps-till-alla-kameror har gjort att folk experimenterar mer med prylarna än att faktiskt berätta något, jag tror det snart kommer blåsa över och vi kommer få se innehåll igen. Eller hoppas i alla fall.

Till TS: I höstas kom det någon jättefläskig produktion Semenuk körde något som var gjort i en tagning, tydligen episkt ballt. Sen var det någon scen där det regnade loam, det var också jättetufft tydligen. Det cyklades med vildhästar och det var så mycket lensflare och slomo att till och med Tgr var nöjda. Den kan jag rekommendera som 2015 års stora film. Det framgår nog vad jag tycker om den, men gillade man Where the trail ends tycker man nog den där är rätt ok också. Fläskig är den i alla fall

marran sa:
SurLuthman: Peat-rullen är bra, den borde du se. Den innehåller story, mer som en dokumentär än något annat.

Den nya tekniken med drönare och 1000fps-till-alla-kameror har gjort att folk experimenterar mer med prylarna än att faktiskt berätta något, jag tror det snart kommer blåsa över och vi kommer få se innehåll igen. Eller hoppas i alla fall.

Till TS: I höstas kom det någon jättefläskig produktion Semenuk körde något som var gjort i en tagning, tydligen episkt ballt. Sen var det någon scen där det regnade loam, det var också jättetufft tydligen. Det cyklades med vildhästar och det var så mycket lensflare och slomo att till och med Tgr var nöjda. Den kan jag rekommendera som 2015 års stora film. Det framgår nog vad jag tycker om den, men gillade man Where the trail ends tycker man nog den där är rätt ok också. Fläskig är den i alla fall

Då får jag välan titta på Peatrullen då.

Just ja, vi var ju på premiären av den filmen i Åre (premiär kanske det inte var, men va fan) efter att ha sett fyra minuter eller så var botten av min ölflaska intressantare.

Finns det ingenting för oss som gillar lite mer äventyr? Eller är det som marran brukar säga om skistar: skitiga cykelbums som bor i husbil på parkeringen och käkar konserver tjänar man inga pengar på?

Peaty filmen borde alla som kör mtb se!

Ett annat filmtips som är helt OT, är The art of flight. Otroligt snyggt filmat och måste ses i högsta upplösning.

theartofflightposter.jpg

Schreddan sa:
Luthman Photography sa:

Fixa Peat-filmen så bänkar vi oss alla från Vallentunas bästa i din soffa, jag kan gå ut med hunn i pisspausen.

Ja!! Men lite friare regler gällande plats för att öppna upp för fler deltagare. Dock gillade jag begränsningarna med att bara få filma sig själv och möjligheten till den stora konstnärliga friheten i skapandet/temat. ;-)

En av få vettigt cykelrelaterade produktion är väl första säsongerna av Behind The Barriers. Nerförsåka filmerna är väl rätt exakt som snowbord, skate osv. Slötittar lite Mpora så har man stillat behovet.

Nä lite mer dokumentärfilmat om baksidan och inte enbart en flashig utsida i slow-mo och någon musik.

Schreddan sa:
Luthman Photography sa:

Fixa Peat-filmen så bänkar vi oss alla från Vallentunas bästa i din soffa, jag kan gå ut med hunn i pisspausen.

Vill man ha cykelfilm av med karaktär av dokumentär så är Between the tape, 3focus och F1rst ganska sevärda. Mer eller mindre sammanfattningar av DH-säsongerna 2006, 2008 och 2009 om jag inte minns fel. Intervjuer med åkarna, de bästa åken från varje deltävling och lite inslag med lattjoåkning vid sidan av tävlingarna.

marran sa:

Kan hålla med dig till stor del. Dock tyckte jag att van Steenbergens del var ganska sevärd. Ovanligt långa sekvenser utan klippning, men tyvärr vissa inslag av slowmo.

Sedan tycker jag att trenden de senaste åren har varit att det blir färre och färre långa cykelfilmer och mer seriöst producerade 5-15min klipp som backas upp av något företag. Det är väl inte så konstigt heller när marknaden för att sälja DVD-filmer ser annorlunda ut nu än för 5-10 år sedan innan streamingtjänster och Youtube fanns.

soderblom sa:
Ja!! Men lite friare regler gällande plats för att öppna upp för fler deltagare. Dock gillade jag begränsningarna med att bara få filma sig själv och möjligheten till den stora konstnärliga friheten i skapandet/temat. ;-)

Blir det en ny tävling så tas den geografiska begränsningen bort.
Har börjat klura lite... :-)

Schreddan sa:
soderblom sa:

Blir det en ny tävling så tas den geografiska begränsningen bort.
Har börjat klura lite... :-)

Kan ju ha någon form av geografisk begränsning, men istället formulera det som; inom en 10km radie från filmskaparens bostad.

Med DH är ju också tråkigt. Det ska vara svettiga människor som bär sina cyklar uppför avlägsna berg i skitväder och pratar om hur jävla kallt det är. Sen ska de bo i dåliga tält och bli blöta. Tvingas dela stall med några yakar, sen cykla lite. Det är misären och äventyret jag vill åt!

Luthman Photography sa:
Med DH är ju också tråkigt. Det ska vara svettiga människor som bär sina cyklar uppför avlägsna berg i skitväder och pratar om hur jävla kallt det är. Sen ska de bo i dåliga tält och bli blöta. Tvingas dela stall med några yakar, sen cykla lite. Det är misären och äventyret jag vill åt!

Typ så här?

Om du skippar misären och nöjer dig med äventyr så har Yeti ganska mycket fint under Excursions på sin hemsida. Både bilder+berättelser samt filmklipp.
http://www.yeticycles.com/excursions

soderblom sa:
Luthman Photography sa:

Typ så här?

Om du skippar misären och nöjer dig med äventyr så har Yeti ganska mycket fint under Excursions på sin hemsida. Både bilder+berättelser samt filmklipp.
http://www.yeticycles.com/excursions

Jo, Bike mag har köpt in/producerat några bra. Trail to Kazbegi är också kul. Får kolla in Yetis grejer då. De sponsrar ju Dan Milner så det kan ju inte bli så fel.

Luthman: Lite beroende på vad Joe Barnes och the dudes har planerat kan det där mycket väl bli 2016 års rulle. Phil Atwill är fan garanterad underhållning, i kombination med Ratboy, Ben Cathro och de andra i en brittisk produktion dessutom kan det knappt se bättre ut på pappret. De skulle bara haft med Nico Quere också för maximal looseness.

soderblom sa:
marran sa:

Kan hålla med dig till stor del. Dock tyckte jag att van Steenbergens del var ganska sevärd. Ovanligt långa sekvenser utan klippning, men tyvärr vissa inslag av slowmo.

Sedan tycker jag att trenden de senaste åren har varit att det blir färre och färre långa cykelfilmer och mer seriöst producerade 5-15min klipp som backas upp av något företag. Det är väl inte så konstigt heller när marknaden för att sälja DVD-filmer ser annorlunda ut nu än för 5-10 år sedan innan streamingtjänster och Youtube fanns.

Kontrollerad, tight cykling på perfekt byggd stig kan jag inte låta bli att tycka är sjukt opersonligt och trist oavsett hur många nohanders över jättegaps man än gör. Instant slomo replays och drönarsvepningar hjälper inte heller. Jag får fortfarande känslan att han mest får betalt för att göra det där, men helst skulle vilja vara i någon grusgrop med polarna istället.

marran sa:
Luthman: Lite beroende på vad Joe Barnes och the dudes har planerat kan det där mycket väl bli 2016 års rulle. Phil Atwill är fan garanterad underhållning, i kombination med Ratboy, Ben Cathro och de andra i en brittisk produktion dessutom kan det knappt se bättre ut på pappret. De skulle bara haft med Nico Quere också för maximal looseness.

Bara det faktum att de har med en snubbe som heter Kenta är väl skäl nog att tro att det blir en strålande film!

Rad company är ju väldigt sevärd och passar in bland dom titlar du nämner, 45 min kvalité.
Semenuk och annat duktigt folk :)
Enjoy

"Combine Josh Bryceland, Phil Atwill, Brendan Fairclough and a bunch of other riders. Add in some wintery British slopes and you’ve got yourself a slice of lunacy, a slice of
‘what the hell just happened’, and A Slice of British Pie.

This 25 minute long nutter fest, brought to you Dirt, celebrates good times on bikes with some of the world’s biggest and most loved mountain bikers. None of that slo-mo, none of that dubstep and nobody is putting their goggles on in this film. Brought to you from the genius mind of Tom Caldwell, prepare to experience an old school insight into the epitome of winter riding in our muddy little corner of the world."

Luthman Photography sa:
celebrates good times on bikes and nobody is putting their goggles on in this film.

Fantastisk! Tok-ladd, jättehalt och folk ser på riktigt ut att ha roligt när de cyklar. Ska man gnälla kunde man önska lite mer varierade kameravinklar, men det känns som ett klart steg i rätt riktning.

Alltså, jag känner att vi måste prata om British pie. Jag ville så gärna tycka att den var skitbra, men det gick inte. Efter ett par minuter hade jag förslöats av det repetetativa monotona innehållet och stirrade mest tomt genom tv'n och funderade på vad jag skulle käka till middag. Någonstans runt elva minuter in rykte jag till för att det helt plötsligt blev en riktigt bra låt, och sekvensen med Dudesgrabbarna var kul eftersom de bjöd på ett par fina otb's.

Men den brittiska filmscenen är ju egentligen exakt samma sak som den storvulet amerikanska. Fast tvärtom, men inte tvärtom på ett helt igenom bra sätt. Visst är det skönt att slippa de extrema slowmo-scenerna och det glossiga förpackningen. Men i princip så byter man ju bara ett estetiskt grepp mot ett som är precis lika industriproducerat och likriktat.

Istället för amerikaner som brappar berms och vrålar "raaad" och "gnarly" åt varandra medan de highfive-ar är det britter som sladdar lergegga och skriker "yeah bae" stup i kvarten (och när Ratboy vrålar är det mest vokaler i olika former).

Istället för långa svepande gimbalåkningar är det snabba snärtiga handleder med fisheye vid en lerig kurva. Om och om och om igen. British pie hade kunnat vara fem minuter och de hade ändå fått med det bästa. Jag ville verkligen gilla den här filmen. Men det gick inte. Att titta på stoppsladdar i 25 minuter är inte skitkul. Att titta på enbart cykling utan kontext eller berättelse i 25 minuter är inte skitkul.

Jag tror inte att jag gillar cykelfilmer längre.

Håller med, hade uppskattat British Pie betydligt mer om den var fem minuter sådär. Det var helt klart en hel del riktigt schyssta segment, men det blev tradigt till slut.

När det gäller (mycket) blötma och (lite) smuts tycker jag Classic Shore Day (
är en ..klassiker. Föredömlig längd (3min) och passande musik dessutom.

Senast ändrad:
Jag får nog hålla med Bengt. 5 eller max 10 minuter hade varit perfekt för British pie. Konceptet att bara stapla klipp på varandra funkar inte på en längre film än så, iaf inte för mig. Men det var ändå bättre än att orka sig igenom 25 minuter med bro-brahs i linnen som gör freeride flicks i berms i slomo och solnedgångsljus blandad med timelapses och klipp på folk som tar på sig gogglar. Mycket bättre till och med.

Att kolla på MTB-filmer är verkligen otroligt tråkigt och förutsägbart (till skillnad från att cykla själv). Att läsa era recensioner av dessa är däremot guld!

marran sa:
Jag får nog hålla med Bengt. 5 eller max 10 minuter hade varit perfekt för British pie. Konceptet att bara stapla klipp på varandra funkar inte på en längre film än så, iaf inte för mig. Men det var ändå bättre än att orka sig igenom 25 minuter med bro-brahs i linnen som gör freeride flicks i berms i slomo och solnedgångsljus blandad med timelapses och klipp på folk som tar på sig gogglar. Mycket bättre till och med.

För mig var det gränsfall till att det var bättre. Visst det var lite mer glädje, skratt och slafsåkning (alltså mer realistiska underlag, inte "hearo dirt" som det alltid verkar vara i amerikat). Så det funkade som ett avbräck i det ständiga flödet av konceptualiserad bro-brah-cyklingen med goggelpåtagning i slowmo. Men ser jag en till film kommer jag att kräkas lika mycket på det brittiska konceptet som på det amerikanska storbolagsditon.

Det finns liksom ingen som helst substans i filmerna. Det är verkligen som porr där allt utom "slutskedet" är bortklippt.

Om vi nu ska jämföra med porr så var väl British pie bara som en enda lång budgetproducerad sprutkavalkad, medan övriga storfilmer kanske mer liknar en lyxproducerad orgie i solnedgång.

Jag gillar nog solnedgångsorgierna bättre.

Jag svär väl i kyrkan, men jag gillar UnReal & co. Visst, åkningen ligger oerhört långt ifrån vad iallafall undertecknad kan prestera, men jag uppskattar både bra foto och nya grepp vilket jag tycker åtminstone en del av lyx-orgie-producenterna kan prestera. I UnReal exempelvis så är segmentet med Semenuk riktigt snyggt.

British Pie däremot kroknade jag på extremt fort. Först fel sorts musik (oerhört subjektivt), men framförallt så tittar jag på filmerna just för att *inte* se leriga skogar som påminner om det vi har hemma.

Nej, fram för fler svulstiga filmer med slo-mo som man kan slötitta på och drömma lite då det är tråkväder / kväll / misär. :)

Tillbaka
Topp