När kommer våren?

bruse

Aktiv medlem
När kommer våren?
Konstig fråga när man tittar ut å ser på termometern: -14.
Men jag undrar för på måndag nästa vecka, går mitt SL kort ut. Å jag tänkte inte köpa nytt, utan börja cykelpendla.

Men får man ryggskott av kylan som jansson99, vet jag inte om det är så bra?

Vad säger statistiken, när kommer våren?

När kommer våren?
Ja man undrar faktiskt, jag hade börjat få lite vårkänslor men dem försvann i helgen :-(

Nu har vi ca 3dm vitt elände och inatt var det -29,5 grader i Uppsala (kallaste i hela svealand) men vi går ju in i mars idag så det borde närma sig ;-)

Bosse

När kommer våren?
Börja fyll i den här redan nu bruse och skicka in till Tyresö Nationalpark, då borde ju våren vara här? :)

http://www.tyreso.snf.se/fenologi.htm

Annars ser SMHI's svar på frågan ut såhär för olika delar av landet:

Fråga: När kommer våren?

Svar: Meteorologiskt är det vår när dygnsmedeltemperaturen är stigande och ligger
mellan 0 och 10 grader. Här är några exempel på  när våren normalt brukar inträffa:

Kiruna             Östersund
1 maj              11 apr

Stockholm          Malmö
16 mar             22 feb

Svaret på följdfrågan om när du får sommar bruse, är 13 maj! :)

http://www.smhi.se/kund_t/arstider.htm

Senast ändrad:
När kommer våren?
Bruse. Jag cykelpendlade hela förra vintern och kan bara säga att kylan inte är ett så stort problem. De ställen där man känner av kylan mest är fötter, ansikte och händer men det kan man fixa med bra kläder. Resten av kroppen värms upp automatiskt av ansträngningen.

/Hutch

När kommer våren?
Angående SL-kortet så är det väl bättre att lägga pengarna på ett rånarluva, ett par bra handskar, sköna sockor osv. så att du kan cykelpendla istället för att åka u-bahn? Du får ju ändå avnjuta julbordet där! :)

Goggles med nässkydd, nåt som täcker munnen, ett par vettiga handskar och varma yllesockor, knävärmare och varma kläder i övrigt räcker i alla fall för mig i ett par timmar när temperaturen kryper nedåt -10°C om det blåser lite (som här på prärien).

Hur långt har du till jobbet bruse?

När kommer våren?
16 mars? Då är klonen ett vårbarn!

Kylan är inget problem, var ute hela helgen, så kläder har jag.

Det är mest av praktiska skäl jag har SL kort. För det blir inte både och, SL och cykel, utan antingen eller. Å börjar jag cykla dagligen, så blir det nog inte emr spinning. Det blir nog för mycket. Men det tidsbesparande att cykla, då är jag uppvärmd å klar när jag ska lyfta skrot på gymmet. Bara in med rugga å hjälm i skåpet.

Sen får jag lösa helgerna när klonen kommer, om jag är kortlös. Ska båda hämta å lämna honom vid Cityterminalen på fredag respektive söndag. Det är minst 12 kuponger bara där! Fast det finns ju 3-dagarskort hos SL för 180 kr, men det är 1/3 av ett 30-dagars. Det är DETTA som är problemet.... Om jag cyklar till jobbet fredag morgon, lämnar cykeln där, å tar tuben fredag em hem med klonen. Åså omvänt söndag, å cyklar hem efter avlämnandet till fjärrbussen... Svår nöt å knäcka, itne praktiskt, utan ekonomiskt. han kan iofs ta tuben själv hem, men har han åkte expressbuss i 4 timmar, vill han nog gärna åka med pappa. Eller hur?

Det är 8,5 km till jobbet, tar ca 22 min pga Götgatan. Får man grön våg, tar det 18 min.

När kommer våren?
Förrut hade SL ett helgkort som gällde alla helger en kalendermånad för ~250 spänn. Jag tror inte att det är kvar, det var nog för populärt.

/rikard

När kommer våren?
rikard Skrev:
-------------------------------------------------------
> Förrut hade SL ett helgkort som gällde alla helger
> en kalendermånad för ~250 spänn. Jag tror inte att
> det är kvar, det var nog för populärt.

Ja usch, folk kan ju börja ställa bilen å åka med SL? Hur ska det gå, om SL får fler kunder? Då ökar utgifterna, fler kunder > mer tåg > mer personal > ökade utgifter > mer skattesubventioner (som är ca 50%). Mao, vill landstinget, SL:s ägare, få färre resenärer, så det blir mer pengar till det svarta håler sjukvården. Min konspiratiosnteori jag har haft i flera år, som blir bekräftad nästan dagligen!

När kommer våren?
I mitt fall var det nog en kombination av kylan, mer träning än normalt (30 mil/10 pass utspritt över 2 veckor) och dåligt skött (eller obefintlig) stretching. Det var dessutom fruktansvärt tungcyklat i går.

Med voltaren, lite rödvin och vila igår samt ett besök hos naprapaten nu på morgonen är jag med på banan igen. Har dock fått träningsförbud veckan ut.

När kommer våren?
Haha jag har vår i en vecka, eller inte:

DSCF0032s_1109111254.jpg

Bilden är från första vårdagen, 22feb

När kommer våren?
Årstiderna har ju förskjutit sig med ett par månader på några decennier. Numera är det höst fram till jul, vinter fram till påsk och däremellan är det vår med inslag av sommar ibland. ;-)

/Leo

När kommer våren?
Är nere i södra Frankrike och hit har våren redan kommit! 12c och sol idag. Underbart! ;-) Det bästa är att jag får uppleva våren två gånger då jag ämnar åka hem i april då våren kommer där hemma... Ha det bra och kämpa på där hemma i kylan - Sara

www.saradanielson.com

När kommer våren?
Sara Danielson Skrev:
> Är nere i södra Frankrike och hit har våren redan
> kommit! 12c och sol idag. Underbart! ;-) Det bästa
> är att jag får uppleva våren två gånger då jag
> ämnar åka hem i april då våren kommer där hemma...
> Ha det bra och kämpa på där hemma i kylan - Sara
>
> www.saradanielson.com

det där va fan lägre än glocalnets priser!! taskigt!!

När kommer våren?
Det här kanske är året då det inte blir någon vår? Snön ligger kvar, och det regnar inte , utan all nederbörd faller ner som snö, som inte smälter utan det blir högre och högre snötäcke. Det kanske tinar lite under sommaren, men inte tillräckligt, bara för att snön ska sjunka ihop och bli hård när det fryser på senare. Och så kommer vintern då det faller mer snö. Och mer. Och mer.

(vill bara påpeka att 1867 så låg isen kvar i Sundsvalls hamn fram till midsommar)

När kommer våren?
*imponerad över Markus iskunskaper*

Annars är jag mest djupt sårad över Saras hemska beteende. Hon och Mattias gottar sig säkert i värmen på balkongen sippande varsin Maxim drink. *aarghhh*

När kommer våren?
bruse Skrev:
> Konstig fråga när man tittar ut å ser på
> termometern: -14.

- 19.5 i Uppsala, hade tänkt oss lite skidlöpning på elljusspåret i stadsskogen, men det kändes så kallat att vi stannar inne i stugvärmen. Annars är det väl bara ta skeden i vacker hand å njuta av snön. Det var länge sedan vi hade så bra skidföre.

Per

När kommer våren?
Jag var hemma i London för två veckor sedan. Våren hade redan kommit. Men nu har de snö och omkring 0.

Fy va kallt det va här i morse, -22,5 enligt bilen.

:-(

Phil

När kommer våren?
Friskis Skrev:
> Bruse!
> Köp et sl-kort och då kan du komma på min spinning
> ;)

600 kr + ? kr för Friskis & Svettis? det blir dyrt de... har ju kort på SATS.

> /Jag har köpt sl-kort som gäller t.o.m påsk! Då
> blir det vår!/

Nänä, du läst väl? Den 16:e.

När kommer våren?
Dagens två slag under bältet

Malina: Hej, jag är ute och cyklar i solen för jag "jobbar hemma" idag medans ni sitter på kontoret och längtar ut. http://happymtb.org/forum/read.php/1/151251

Sara: Hej, jasså har ni minus10 hemma i Sverige, här i Frankrike är det vår.

Tjejer kan var så elaka ibland.
Kan ingen fixa ett filter så man slipper läsa sådana inlägg, det gör ju ont i hela kroppen.

När kommer våren?
Börjar med ett citat från the_TNT (från den här tråden http://happymtb.org/forum/read.php/1/134451/134451)

>Postat av: the_TnT
>Skriven: 26:e januari
>
>MatsE Skrev:
> Fredrik, ser fram emot liknande filmer från Oslo
> nu. :-)
>
> Nej för bövelen! Inte ännu mer norgeinspiration!

Kontrar med att här i Oslo är det typ 2 cm snö och stigarna är helt fantastiska.

Vettakollen (Oslo i bakgrunden) för två veckor sedan:
Vettakollen.jpg

Maridalsvannet:
Maridalsvannet.jpg

Maridalsvannet nu i helgen (200-300 fallhöjd ner till Sjön...):
Maridalsvannet2.jpg

Stigkors i Nordmarka:
skylt.jpg

Från det jag har hunnit hoja hittils här i Oslo kan jag konstatera att det finns mängder av fina tekniska stigar typ Lunsen/Hellas. Lägg dessutom till 300-400 fallhöjdsmeter så får man en hyffsad bild av cykling här.

Hade kul hemma i snön...

Fredrik (Nyligen utvandrad Uppsalabo)

När kommer våren?
Fredrik L Skrev:

Norsk MTB verkar intressant, kanske läge för ett norgebesök för oss framöver.

> Hade kul hemma i snön...

Tackar, vi har cirkus 35 cm fluff, njuter faktiskt av att kunna åka längdskidor, har varit så många år när det inte gått alls eller på sin höjd några dagar.

Per

När kommer våren?
Hmmm, garanterat i helgen. För då startar formel 1:en. Jag som trodde det var i slutet av mars:)

Finns det tydligare vårtecken?,....hehe, jaja, jag vet:)

När kommer våren?
Våren kommer väl när det börjar visas cykling på Eurosport. Först ut är Paris-Nice, 6-13 mars. På söndag är våren här alltså!

Markus F Skrev:
> (vill bara påpeka att 1867 så låg isen kvar i
> Sundsvalls hamn fram till midsommar)
>
> Mighty Lion Rocker
>

Tänk, när man ser dig kan man inte tro att du är så gammal. 55-60 hade jag gissat, men inte mer! ;-)

När kommer våren?
Det var många olika bud: här kommer de sammanställt:

bigmollo: Strax innan sommaren..

Tomaten: Våren kommer efter Vasaloppet.

cal: Fråga: När kommer våren? Svar: Meteorologiskt är det vår när dygnsmedeltemperaturen är stigande och ligger
mellan 0 och 10 grader. Här är några exempel på när våren normalt brukar inträffa:
Kiruna Östersund
1 maj 11 apr

Stockholm Malmö
16 mar 22 feb

Calle F: 1 maj

Leo: Numera är det höst fram till jul, vinter fram till påsk och däremellan är det vår med inslag av sommar ibland.

Obed: Läste i GP att våren kommer på måndag, ja faktiskt. Då börjar plusgraderna.

Ville: Hmmm, garanterat i helgen. För då startar formel 1:en. Jag som trodde det var i slutet av mars:)

Pelle Hå: Våren kommer väl när det börjar visas cykling på Eurosport. Först ut är Paris-Nice, 6-13 mars. På söndag är våren här alltså!

När kommer våren?
Obed Skrev:
> Nu borde bruse ta ett genomsnitt på det minst sagt
> spretiga materialet och få fram ett resultat.

Det blir svårt, då alla uttalat sig från sin horisont. Våren kommer väl 1-2 månader sneare i norr än i söder. Så genomsnitten blir 1 mars-1 juni beroende på var man bor?

När kommer våren?
Enligt tidningarna är det ju vår ungefär hela vintern för det är ju alltid nån som lyckas hitta en genstörd snödroppe nånstans och därför tvärsäker utropar vårens ankomst....

När kommer våren?
Ett säkert vårtecken brukar annars vara när spårvagnarna börjar rulla i ordinarie trafik på Djurgårdslinjen. I år börjar trafiken den 25 mars. Men innan dess ska spåren röjas från bös, banan inspekteras osv. Så verkfordon färdas på spåren någon vecka eller två innan trafikstarten. Vilket gör 11-18 mars!

När kommer våren?
Nej nej. Våren kommer efter det att Keps Cup är avklarad. Jag tänkte passa på att klippa mig under den perioden, och de senaste 5 åren har det alltid blivit snöstorm inom 5 dagar från det att jag klippt mig (under _våren_).

Så min väderprognos är att det kommer töa bort lite snö innan Kepsen, sedan klipper jag mig och det blir snöstorm. När Kepsen är klar blir det vår.

När kommer våren?
BRUSE: hur blev det nu, ska du eller inte köpa Sl-kort på måndag?
(Ska vi cykla lite i helgen?)

Leo: hur gör du dom klickbara små bilderna????

Tillbaka
Topp