När räknas man som elitcyklist?

I de flesta fall hade man ju sagt att man kan leva på sin sport. Dock rimmar det dåligt med Sverige och cykling. Men jag hade nog sagt att man måste köra internationella tävlingar för att kalla sig elit.

Jag skulle säga att man är det när man regelbundet placerar sig i den bästa tredjedelen i lopp i elitklassen.

Som redan påpekats så har det inget med proffs att göra.

landen skrev:
-------------------------------------------------------
> På min licens står det att jag är elit, är jag
> inte det då!?

Jo, det är ju också ett sätt att se det. Jag skulle kunna skaffa en elitlicens och starta i elit, men jag hör inte hemma där prestationsmässigt. Visst skulle man kunna kalla sig för det enbart efter licenstyp, men det är lite för otydligt, anser jag.

Pfaff skrev:
> När man stannar för rött?

När man slipper stanna för rött?

Finns det bara motion och elit-licens?
Vissa tävlingar verkar ha olika startfållor där man seedas, detta är inget som cykelförbundet reglerar?

Inom rally tex har är det olika förarklasser där man måste vinna vinna/placera sig i visst antal tävlingar för att klättra på stegen, regleras både nationellt och internationellt.

Öh, du är väl elitcyklist om du tar ut en elitlicens och tävlar i elitklass. Varken mer eller mindre. Jag tycker att frågan är felaktig om den går ut på att sålla efter prestation. I såfall är det nog bättre att fråga om "när räknas man som de bästa i Sverige?" och då få svar som "när du placerar dig i topp i elitklass tävling efter tävling".

Men ok, det här med titlar kanske är viktigt för de unga som tycker att de har något att bevisa ;-)

Raggamuffin skrev:
> Det är ett felaktigt användande av ordet elit i
> elitlicens om det nu är någon alla kan skaffa.

Jo den stora skillnaden är väl en försäkring man får och att man tjongar in stålar till förbundet? Försäkringslicens kanske skulle vara ett bättre namn?

Överlag är det svenska licenssystemet inte prestationsbundet ö.h.t. Men det är ju modernt numera i det rödgröna samhället. Någon annan betalar och alla ska med.

Hade varit mycket bättre med ett system med kategorier där man får kvala för att uppgraderas, så som övriga världen har.

Senast ändrad:
Skillnad att vara sverigeelit och världselit kan många gånger variera beroende på sport. Att vara sverigeelit på cykel innebär inte per automatik att du är elit i världen medan i innebandy så tillhör du toppskiktet i världen om du är elit i Sverige. Jag anser alltså att man kan klassificera en elit också, precis som allt annat.

I mindre sporter bör man tillhöra toppskiktet för att klassas som elit medan i sporter som är väldigt stora kanske du inte ens behöver tillhöra de 1000 bästa för att klassas som elit.

Med tanke på att elit enligt SAOB är synonymt med "de(t) bästa" så verkar det knasigt att kalla en cyklist för elitcyklist bara för att hen löst en elitlicens och ställer upp i elitklass. Jag skulle nog vilja säga att man kunna placera sig i toppen i elitklass för att kunna kallas elitcyklist. Hur stort urvalet "de bästa" utgör kan man förstås diskutera. Angående namnet elitklass så kan man väl tolka det som "den klass där det avgörs vilka som är elitcyklister" snarare än "den klass där de som ställer upp är elitcyklister".

I Sverige så är man eller kvinna elitcyklist när man betalat och fått sin elitlicens. Oavsett egna preferenser.

Man bör komma ihåg att om man är cyklist och inte längre junior men inte heller inne på året man fyller 30, så kan man inte ha annat än elitlicens. På herrsidan finns senior och sport som alternativ. På damsidan enbart sport. Så ska det verkligen vara licensen som avgör? En stor del har ju inget val i frågan.

Nej, minimum måste vara den klass man faktiskt startar och tävlar i huvudsakligen, inte licenstyp. För min egen del tycker jag inte att det räcker, för man bör också "höra hemma" i klassen för att räknas dit.

Om man hade kallat klassen och licensen för "super" eller nåt annat än just "elit", så hade vi inte haft diskussionen.

Jag tycker att man kan ha samma licens för alla, och inte skilja dem åt. Det är ju ändå i tävlingsklasserna uppdelningen sker.

Nu kommer jag väl bli dödad men jag säger att det var bättre förr!
"Förr" kunde du, som vuxen, kvittera ut din Senior-licens /då hette Senior B-klassen/ utan meriter, efter att ha tagit tillräckligt med poäng baserat på placering/antal startande i B-klassen kunde du stolt ansöka om licens till A-klassen = nuv, det jag kallar för, Elit.

GurraG skrev:
> Nu kommer jag väl bli dödad men jag säger att
> det var bättre förr!
> "Förr" kunde du, som vuxen, kvittera ut din
> Senior-licens /då hette Senior B-klassen/ utan
> meriter, efter att ha tagit tillräckligt med
> poäng baserat på placering/antal startande i
> B-klassen kunde du stolt ansöka om licens till
> A-klassen = nuv, det jag kallar för, Elit.

Jag håller med. Jag har i många år förespråkat ett poängbaserat klassystem, utan möjlighet att själv välja klass. Fyra nivåer kan vara rimligt. De kan ju få nummer eller bokstav. A, B, C och D, tycker jag.

geologen skrev:
> De kan ju få nummer eller bokstav. A, B, C och D, tycker jag.

Nummer känns bättre. Gärna hexadecimalt.

JT skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > De kan ju få nummer eller bokstav. A, B, C och
> D, tycker jag.
>
> Nummer känns bättre. Gärna hexadecimalt.

1, 2, 3 och 4 då?

Senast ändrad:
geologen skrev:
> GurraG skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu kommer jag väl bli dödad men jag säger
> att
> > det var bättre förr!
> > "Förr" kunde du, som vuxen, kvittera ut din
> > Senior-licens /då hette Senior B-klassen/ utan
> > meriter, efter att ha tagit tillräckligt med
> > poäng baserat på placering/antal startande i
> > B-klassen kunde du stolt ansöka om licens till
> > A-klassen = nuv, det jag kallar för, Elit.
>
> Jag håller med. Jag har i många år
> förespråkat ett poängbaserat klassystem, utan
> möjlighet att själv välja klass. Fyra nivåer
> kan vara rimligt. De kan ju få nummer eller
> bokstav. A, B, C och D, tycker jag.

+1

Poäng kunde delas ut enligt följande modell.

Dagens poängskala för cuperna används:

Placering - Poäng
1 - 30
2 - 27
3 - 24
4 - 22
5 - 20
6 - 18
7 - 16
8 - 15
9 - 14
10 - 13
11 - 12
12 - 11
13 - 10
14 - 9
15 - 8
16 - 7
17 - 6
18 - 5
19 - 4
20 - 3
21 - 2
22 - 1

Ovanstående gäller enbart om 22 eller fler startar (DNF:er räknas, men där delas inga poäng ut).
Om bara t ex 12 personer startar, ser det i stället ut så här:

1 - 12
2 - 11
3 - 10
4 - 9
5 - 8
6 - 7
7 - 6
8 - 5
9 - 4
10 - 3
11 - 2
12 - 1

Om bara tre startar, ser det ut så här:

1 - 3
2 - 2
3 - 1

Hur uppflyttningen ska se ut får man fundera på, men man behöver nog väga in antalet starter också.

Låt säga att man inte kan flyttas upp förrän man startat i minst sex lopp, utöver poängantalet som krävs. Antingen väljer man ett fast antal poäng, eller ett relativt (t ex bästa tre i tabellen).

Det finns så klart en rad andra lösningar på det, men nåt åt det här hållet vore nog bra. Man bör också tillåta självvalda flytter till högre klass, förutsatt att man har uppnått vissa minimikrav. Detta för att inte splittra lag som vill köra ihop. Däremot får man aldrig gå ner i klass, utan att särskilt ansöka om det och hänvisa till sjukdom eller liknande, alternativt vänta till nästa säsong där man kan få ett steg "gratis" nergradering från föregående säsong.

Jag har tävlat på hyfsat hög nivå i några sporter innan jag började cykla och har inte förr stött på denna fixering av ordet elit. Är man fotbollsspelare räcker det att säga att man spelar i allsvenskan så fattar folk att man är elit, men inom cykel så känner inte en själ utanför cykelsporten till tävlingarna så då är det viktigt att ha en defintion av elit så folk förstår...?

Tillbaka
Topp