När ska man inte cykla (pga sjukdom)

Arne Anka

Ny medlem
Hej

Vad har ni för förhållningsregler för er själva gällande när ni cyklar i relation till hur ni mår? Är lite snuva ok? Ont i halsen? Var drar ni gränsen för när ni INTE cyklar?

Edit av the_TnT: Om man så är döende ska man inte SKRIKA i rubriken. :P

Senast redigerad av en moderator:
Fick ryggskott för 3 veckor sedan, var tvungen att ta det lugnt i 2 veckor från cykeln'. Annars är lite snuva ok, om det inte är för kallt :)

Ont i halsen eller feber cyklar inte jag i skogen med. Kan dock tänka mig att trampa lugnt på pendelcykel då.

Ont i halsen är väl ofta i början på en förkylning och då brukar jag försöka ge mig på Kan Jang, vitlök, fruktsallad och te samt ta det lugnt för att kunna bli frisk så fort som möjligt. Har man småont i halsen flera dagar så brukar jag tröttna och träna iallafall dock. Snuva tycker jag man kan cykla med. Har man otur med en förkylning kan man ju gå och snora i flera veckor efteråt och det verkar orimligt att bry sig allt för mycket om. Ibland kan ett träningspass vara en bra punkt för en förkylning, att man helt enkelt bestämmer sätter ner foten och deklarerar att "nu är jag frisk".

Ju mer man cyklar dess mindre förkyld blir man väl?

RN skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur resonerar ni med blodgivning?

Jag kör inget annat än som mest lugn icketräning samma dag och undviker stenhård träning dagen efter. I övrigt inga begränsningar, funkar för mig.

Som tidigare nämts, svuva ok, halsont no,no, för då kan man ha baselusker i kroppen av den typen som sätter sig i hjärtmuskeln.

Jag tränar inte om jag är förkyld med halsont eller feber, blodgivning är inga problem. Spelade innebandy direkt efter blodgivning en gång och var kanske i segaste laget då :-) T

Krasslig med halsont = nono
Snuva, klar = ok
snuva, grön = nono
Feber = nono
Diarré - beror på dina preferenser :)

Lämnat blod brukar resultera i en viss "seghet" i kroppen upp till ett dygn efter, tar det lugnt under den tiden, sedan märks inget.
Lämnar mest trombocyter numera och då märker jag inget alls, fast det brukar rulla lite lugnare än då tror jag.

Enligt mig finns det olika typer av halsont. Lite ont längst upp i halsen, helt ok med ett lungt pass. Ont långt ner i halsen, möjligen en lugn promenad.

Ont från mitten av halsen och uppåt = ok att träna

Ont från mitten av halsen och nedåt = inte ok att träna

Det är ett gammalt påstående som brukar vandra runt i lite olika varianter.

Är det någon "expert" som vet om det finns någon sanning bakom detta?

/Fedde

Jag går gå på känslan i kroppen. När man uppnått en viss ålder och erfarenhet känner man om det är nåt fel i kroppen. Man behöver inte ens kolla färg på snoret eller mäta var på halsen man har ont för att veta om kroppen är OK eller inte.

Som svar på ovanstående så fick jag för några år sedan en halsböld i gommen. Träningsstopp i 5 veckor...gommen sitter ju övre delen av halsen men det gjorde inte det mindre allvarligt.

Jag tycker det är svårt att avgöra. Åkte på hjärtmuskelinflammation förra året som jag knappt märkt någon förkylning innan av. Jag är väl en sådan lite oaktsam typ som känner efter lite för lite kanske? Numera är jag betydligt mer lyhörd. Är man osäker så är det ofta klokt att ta det vackert..... Någon missad träning är inte hela världen om man jämför med hur mycket träning man missar under konvalescenstiden för en hjärtmuskelinflammation.....

Sen behöver man ju inte sitta stilla och glo på tv för att man inte är helt frisk, även om man mår rätt illa klarar kroppen att man sticker ut och "rullar benen" lugnt en timma. Hellre röra lite på sig och bibehålla muskler än att sitta helt och hållet. Men med feber ska man noga vila helt, träna lugnt funkar bara om man är mer krasslig än sjuk om man säger så... :-/ T

Tillbaka
Topp