När skall man byta cykelskor

Leaving

Aktiv medlem
När det finns nyare, fräckare färger?
När det finns en ny typ av knäppning/åtdragning?
När köpsuget är som störst?
När de är utslitna (och vad är det egentligen som visar att en sko är utsliten)?
Vad tycker ni därute?

(frågar åt en kompis)

När sulorna har blivit några mm tunnare (på mtb-skor) eller hål på innersidan har blivit för stora. Och såklart när man får ont i fötterna.

Mina cykelskor har en tendens att tydligt visa att det är dags att byta ut dom genom att börja falla sönder i sina beståndsdelar. Tycker att det är något som förekommer oavsett om det är billiga instegsskor från XXL eller dyrare finskor från kända märken. Att behöva byta av trendkänslighet har i alla fall än så länge inte varit något problem.

Ett, i mitt tycke, av de sämre anledningarna till att köpa ett par nya cykelskor uppstod när jag köpte ett par begagnade Assioma Duo med Look-pedaler i höstas och mina befintliga pedaler var ett par Shimano SPD-SL. Så länge det var vinter och jag inte cyklade utomhus hade jag Assiomorna på Kickerbajken i källaren och allt var frid och fröjd. Jag satte på ett par Look-klossar på cykelskorna och trampade på.

När våren kom flyttade jag över Assiomorna till den riktiga cykeln och Shimano-pedalerna monterades på Kickerbajken. Men jag insåg då att eftersom jag fortfarande körde två till tre pass i veckan på Kickerbajken och ett till två pass på den riktiga cykeln så skulle jag bli tvungen att byta klossar på skorna ungefär tre gånger i veckan vilket jag kände att jag inte alls skulle orka med i längden. Den bästa lösningen jag då kom på var att köpa ett par nya cykelskor så att jag kunde ha ett par med Look-klossar och ett par med SPD-SL-klossar. (Här kanske någon skulle invända att det hade varit bättre att köpa ett par Look-pedaler till och sälja Shimano-pedalerna men eftersom min hustru, som också använder Kickerbajken har ett par Shimanopedaler på sin riktiga cykel hade det inte löst problemet. Det problemet har istället lösts genom att Lina lånar mina cykelskor när hon använder Kickerbajken under vinterperioden...)

Den enda uppsidan med denna lösning är att de båda paren skor borde hålla lite längre men ur ett resursperspektiv känns det inte helt optimalt. Detta är kanske inte vad TS menade med att "byta cykelskor" men rent faktiskt byter jag nu cykelskor tre gånger per vecka.

(Inlägget kan även ses som ett inlägg i frågan om det verkligen är bra för cykelkonsumenterna att cykelindustrin har flera parallella, okompatibla pedalsystem.)

Ett, i mitt tycke, av de sämre anledningarna till att köpa ett par nya cykelskor uppstod när jag köpte ett par begagnade Assioma Duo med Look-pedaler i höstas och mina befintliga pedaler var ett par Shimano SPD-SL. Så länge det var vinter och jag inte cyklade utomhus hade jag Assiomorna på Kickerbajken i källaren och allt var frid och fröjd. Jag satte på ett par Look-klossar på cykelskorna och trampade på.

När våren kom flyttade jag över Assiomorna till den riktiga cykeln och Shimano-pedalerna monterades på Kickerbajken. Men jag insåg då att eftersom jag fortfarande körde två till tre pass i veckan på Kickerbajken och ett till två pass på den riktiga cykeln så skulle jag bli tvungen att byta klossar på skorna ungefär tre gånger i veckan vilket jag kände att jag inte alls skulle orka med i längden. Den bästa lösningen jag då kom på var att köpa ett par nya cykelskor så att jag kunde ha ett par med Look-klossar och ett par med SPD-SL-klossar. (Här kanske någon skulle invända att det hade varit bättre att köpa ett par Look-pedaler till och sälja Shimano-pedalerna men eftersom min hustru, som också använder Kickerbajken har ett par Shimanopedaler på sin riktiga cykel hade det inte löst problemet. Det problemet har istället lösts genom att Lina lånar mina cykelskor när hon använder Kickerbajken under vinterperioden...)

Den enda uppsidan med denna lösning är att de båda paren skor borde hålla lite längre men ur ett resursperspektiv känns det inte helt optimalt. Detta är kanske inte vad TS menade med att "byta cykelskor" men rent faktiskt byter jag nu cykelskor tre gånger per vecka.

(Inlägget kan även ses som ett inlägg i frågan om det verkligen är bra för cykelkonsumenterna att cykelindustrin har flera parallella, okompatibla pedalsystem.)
Och då,kommer vi till en av mina många små käpphästar; samtliga mina cyklar har spd-pedaler (utom någon med plattisar) och alla mina skor har spd-klossar. Problemet inte bara löst utan är obefintligt.
Skorna är dessutom numera så många 😳 att jag ännu inte lyckats slita ut ett par.

Det är idiotiskt att det inte finns bra sulor att sula om flats-skor med. Fast det finns det! Vibram klättersko-gummi, lämpligen "edge" gummit, som är en aning hårdare, men fortfarande riktigt greppigt. De har inte mönster men piggar trycker in sig bra i dem.
Sedan jag började med datt låta sula om har jag inte behövt köpa nya flats-skor.

Jag har däremot köpt 2! par lvg-skor fast mina tidigare inte varit slut, hur lvg-skor nu tar slut, som någon undrade ovan.
Första paret jag hade var lite för stora så jag köpte ett par i en storlek mindre, samt att de hade styvare sula och bättre remmar. Och var beggade.
Det andra var för att jag inte gillar vita skor egentligen, och det nyare paret var samma färg som min nya cykel. Otroligt fåfängt. Men de hade boa, kanske bättre. Och var beggade.

Din kompis kan få höra att om nya skor får ut honom oftare på cykeln så är det värt det.

Tillbaka
Topp