[nästan helt OT] Fjärr med timer-knapp för att styra pumpstation

erolwi

Aktiv medlem
Satte på vinterdäck på bilen idag och åkte till macken för att pumpa. Galen kö så jag ledsnade ut åkte och köpte en kompressor istället.

Nu tänkte jag göra en pumpstation i garaget av den för att enkelt kunna pumpa cyklar. Köpt ett digitalt kompressormunstycke och så tänkte jag sätta upp en slangvinda på väggen i garaget för att smidigt kunna pumpa både i och utanför.

IMG_5060.webp

Nu till mitt problem. Jag tänkte ställa kompressorn längst in i garaget och tänkte sätta på och av kompressorn via en fjärrstyrd strömbrytare med fjärren monterad vid slangvindan. Men jag tänker att det är stor risk att man glömmer stänga av så jag skulle vilja ha en fjärrkontroll som har timmerknapp, exempelvis en knapp för 30 minuter.

Tänker att det borde självklart finnas men jag lyckas inte googla fram det.
Typ såhär (men denna styr inte en strömbrytare):
IMG_5061.webp

Har någon något uppslag eller någon bättre, alternativ idé?

Senast ändrad:
Min kompressor är alltid igång. Den startar bara ca 10 sekunder någon gång per vecka för att fylla på tanken om jag inte använder den. Har du köpt en utan tank?

Min kompressor är alltid igång. Den startar bara ca 10 sekunder någon gång per vecka för att fylla på tanken om jag inte använder den. Har du köpt en utan tank?
Ok, är det tätt så kanske det kan funka så. Hade antagit att det skulle läcka mer. Jag köpte en liten med 6l tank så den lär tappa tryck snabbare. Men är det så sällan den går så skulle man kunna ha en rörelsesensor som matar kompressorn när man är i garaget. Men det känns ändå onödigt på något sätt om den ska dra igång varje morgon när barnen hämtar sina skolcyklar.

Men skulle ju kunna ha dubbelt. Fjärr med on/off knapp samt rörelsesensor.

Men går det så lite så är det inte hela värden om man glömmer den på så en vanlig on/off-fjärr blir nog tillräckligt funkis.

Senast ändrad:
Har två kompressorer som bara går igång när jag använder dem.
Går de igång vid annat tillfälle så är det läckage någonstans.

Har två kompressorer som bara går igång när jag använder dem.
Går de igång vid annat tillfälle så är det läckage någonstans.
Risken för läckage ökar väl iofs om man drar slang och har en vinda och grejer. Men min har jag heller aldrig hört gå igång av sig själv när jag lämnat den på.

Är det inte skadligt för kompressorn att alltid stå trycksatt? Jag drar alltid ur trycket när jag är klar med dagens arbete…

Jag tycker TS idé låter smart. Det borde väl finnas många vägguttag som går att styra med en app? Eller ska det vara just en fysisk tryckknapp?

har timer på kompressorn i garaget under sovrummet med syfte att den inte skall råka gå igång nattetid.

den har stått trycksatt sedan nittiotalet och verkar inte tagit skada av det.

vissa tillbehör och påfyllare läcker mer än andra.

för luftpåfyllnad bil och cykel föredrar jag min makita 18 volt batteripåfyllare, så får man hög noggrannhet på trycket och slipper dra ut slangar.

Jag tycker TS idé låter smart. Det borde väl finnas många vägguttag som går att styra med en app? Eller ska det vara just en fysisk tryckknapp?
Halvt allergisk mot applösningar, iallafall för sånt här, så absolut en fysisk knapp.

Hittar inget vettigt trådlöst, om du inte redan har någon slags smart hem att integrera i.

Finns det möjlighet att dra en kabel, så kan du helt enkelt ha en "vanlig" timer vid dörren?

Det går väl bra att köpa random tex nexa med fjärr om man vill.

Men man kan också dra en sladd från eller förbi nånstans man når. Vet inte om det finns nån jordad brytare som är laglig att sätta på lös sladd men man kan ju alltid dela sladden i två o sätta kontakter

Edit. Jo finns.

En exakt sån har vi till vår gamla microvågsugn, efter att den en gång gick igång av sig själv.
Och har en på inköpslistan till skotorken efter att den misslyckats med att stänga av sig förra veckan.

En bra produkt för att skjuta upp det elektroniska förfallet hemma 😅

En exakt sån har vi till vår gamla microvågsugn, efter att den en gång gick igång av sig själv.
Och har en på inköpslistan till skotorken efter att den misslyckats med att stänga av sig förra veckan.

En bra produkt för att skjuta upp det elektroniska förfallet hemma 😅
Jag köpte en liknande till elcykelns laddare, fast en variant från classe med en knapp där ett tryck = 1 timme, en nivå av finlir som jag är kompatibel med.

Problemet med den är att den skulle hamna vid kompressorn, längst in i garaget (där det alltid är mest kaos). Jag vill ha samma funktion men vid slangvindan, flera meter bort.
Om du tänker ha det någorlunda permanent så kan du slänga upp en sådan + ett dedikerat uttag vid kompressorn.
Det står att den har "Ingång för extern tryckknapp", och så sätter du den externa knappen vid dörren.

Så kan du slå på timern från valfri plats

Om du tänker ha det någorlunda permanent så kan du slänga upp en sådan + ett dedikerat uttag vid kompressorn.
Det står att den har "Ingång för extern tryckknapp", och så sätter du den externa knappen vid dörren.

Så kan du slå på timern från valfri plats
Jo, det hade ju varit fint men fast elinstallation får jag väl inte göra själv och ta in en elektriker spränger absolut budgeten på detta projekt.

Den här borde väl duga? Inte timer i grunden, men fjärrkontroll och ingen app. Vill du så går det sedan att snöa in på system med app och timer.

Den här borde väl duga? Inte timer i grunden, men fjärrkontroll och ingen app. Vill du så går det sedan att snöa in på system med app och timer.

Jo. Det är min plan nu att köpa just den. Vet redan nu att jag oftast kommer glömma stänga av den (kompressorn låter ju inget så fort trycket är uppe) men kan konstatera från tråden att det sannolikt inte är något problem att glömma den på. Iallafall så länge systemet är rimligt tätt. När jag startade tråden hade jag uppfattningen att ett system läcker mycket mer och den skulle gå i tid och otid men verkar inte vara fallet. Sen får jag se om en plan b behövs ifall systemet ändå läcker och jag fortsatt glömmer stänga av manuellt.

Jo. Det är min plan nu att köpa just den. Vet redan nu att jag oftast kommer glömma stänga av den (kompressorn låter ju inget så fort trycket är uppe) men kan konstatera från tråden att det sannolikt inte är något problem att glömma den på. Iallafall så länge systemet är rimligt tätt. När jag startade tråden hade jag uppfattningen att ett system läcker mycket mer och den skulle gå i tid och otid men verkar inte vara fallet. Sen får jag se om en plan b behövs ifall systemet ändå läcker och jag fortsatt glömmer stänga av manuellt.
Om du istället skaffar den lite dyrare inspelning så kan du på sikt slaffa en gateway och mäta hur mycket den egentligen står på.

Har tänkt göra så på min, men inte orkat.

Men ja, med en slangvinda och ett garage med stora temperatursvängningar så kan det kanske läcka en del

IMG_5107.webp
Kan konstatera att grejerna håller tätt. Efter fyra dagar fanns det fortfarande luft. Men jag har en IKEA on/off-knapp ändå, men det gör inget om man glömmer. Bästa grejen är nog ändå tavlan med trycken, så man slipper komma ihåg alla olika tryck.

Min pumpstation funkar bra. Det enda som är tråkigt är pumphuvudet som följde med pumpen.

För att lösa det så köpte jag ett SKS pumphuvud. Närmare bestämt ett SKS MV Easy Multi Valve head.IMG_5156.webp
Tyvärr fick jag problemet att huvudet har backventilsfunktion så man kan inte släppa ut luft via pumpen, vilket är halva grejen. Och tyvärr var det ingen simpel kulventil man kunde plocka bort. För övrigt en fascinerande simpel konstruktion jag inte kan begripa hur den funkar…

Så nu är jag på jakt efter ett trevligt pumphuvud utan backventil. Gärna för både presta och schrader men det funkar med enbart presta. Några tips?

Tillbaka
Topp