Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nu blir man ju nyfikenjofahjalm sa:Eftersom det är fredag... Senast ts nästan dog stod det i dn att han körde rakt ut i gatan.
jofahjalm sa:Eftersom det är fredag... Senast ts nästan dog stod det i dn att han körde rakt ut i gatan.
johnny165 sa:jofahjalm sa:Eftersom det är fredag... Senast ts nästan dog stod det i dn att han körde rakt ut i gatan.
Den person som skrev det va ju samma gubbe som stod bredvid mig och uppgav till polisen direkt eftet att vi (cyklister) hade grönt och bilisten inte..sen hade jag aldrig gasat på nerför den backen om jag inte haft grönt..:)
1888 sa:-Andy- sa:Det jag vänder mig mot är att du verkar lägga skulden på hela företaget baserat på det som EN individ gör. Det är extremt ologiskt. Det är lika ologiskt som att bli förbannad på alla kvinnor (eftersom det var en kvinna som körde) eller på alla som kör bil i Stockholm (det var ju en bilförare som körde på cykeln).
Men, det är ju vad alla andra gör mot oss cyklister.........
Adam K sa:Du läser verkligen inte vad jag skriver efter sitt du sett vad du velat va?
2 gånger om skriver jag att det är chefens reaktion jag vänder mig emot.
-Andy- sa:Tror du att chauffören har en incidentfri bakgrund?
Och chefen skulle, trots händelsen, "prata med henne."
Oacceptabelt urskuldrande reaktion på dråpförsök.
Incidenter som inträffade är helt oacceptabel. Jag har ingen aning om vad chauffören har gjort tidigare och jag tror inte du vet heller. Rena spekulationer leder inte någonstans.
Det jag vänder mig mot är att du verkar lägga skulden på hela företaget baserat på det som EN individ gör. Det är extremt ologiskt. Det är lika ologiskt som att bli förbannad på alla kvinnor (eftersom det var en kvinna som körde) eller på alla som kör bil i Stockholm (det var ju en bilförare som körde på cykeln).
DT sa:Vid sådana här tillfällen önskar man att man hade haft en GoPro-kamera vid pendlingen. :-(
-Andy- sa:Ditt sätt att resonera är djupt oroväckande och är grunden till mycket ont i samhället. Bara så du vet.
Makten sa:DT sa:Vid sådana här tillfällen önskar man att man hade haft en GoPro-kamera vid pendlingen. :-(
Om jag inte minns fel är det att betrakta som olaglig övervakning (samma anledning som dashcams inte används i Sverige). Vill också minnas att videomaterial från trafikincidenter inte "kunnat" användas som bevis i domstol, förmodligen av nära besläktad anledning. Idioti alltså.
geologen sa:Makten sa:DT sa:Vid sådana här tillfällen önskar man att man hade haft en GoPro-kamera vid pendlingen. :-(
Om jag inte minns fel är det att betrakta som olaglig övervakning (samma anledning som dashcams inte används i Sverige). Vill också minnas att videomaterial från trafikincidenter inte "kunnat" användas som bevis i domstol, förmodligen av nära besläktad anledning. Idioti alltså.
Vi har fri bevisprövning i Sverige. Dvs, allt får användas, oavsett om beviset tillkommit på olagligt vis eller inte. Däremot kan det naturligtvis leda till separat rättssak om det vill sig illa.
Just i fallet med kamera monterad på en cykel eller i en bil, det kan inte räknas som otillåtet, oavsett vad tramsmyndigheten Datainspektionen tycker. I så fall skulle det vara olagligt att filma med stativ, eller för personer med vissa former av fysisk funktionsnedsättning att filma. Nej, filma på, anser jag!
Trots en dom som stödjer det rimliga i att en fordonsmonterad kamera inte kan vara olaglig, så är Datainspektionen så jävla rubbade att de överklagar domen. Citat från deras egen hemsida:
"Kammarrätten i Göteborg har i en dom (juni 2015) bedömt att en mobiltelefon med kamera som sätts i en hållare i en bil eller på en cykel får anses vara manövrerad på platsen och därför inte omfattas av kameraövervakningslagen. Datainspektionen har överklagat domen till Högsta förvaltningsdomstolen."
-Andy- sa:1888 sa:-Andy- sa:Det jag vänder mig mot är att du verkar lägga skulden på hela företaget baserat på det som EN individ gör. Det är extremt ologiskt. Det är lika ologiskt som att bli förbannad på alla kvinnor (eftersom det var en kvinna som körde) eller på alla som kör bil i Stockholm (det var ju en bilförare som körde på cykeln).
Men, det är ju vad alla andra gör mot oss cyklister.........
Vad spelar det för roll?
skier sa:Är det bara jag som blir kränkt av att TS pendlar med Challenge tubdäck? Jag behöver bättre betalt...
Skönt ändå att det "bara" var cykeln som blev skrot.
Adam K sa:-Abdy-
Jag får göra affärer med vem fan jag vill.
Och att acceptera att anställda får göra vilka galenskaper som helst utan annan åtgärd än att prata lite med dem är Oacceptabelt för mig.
En rimlig åtgärd hade varit att stänga av föraren tills utredningen är klar, och kanske sätta henne på "anger management" e.d.
Det är inte förarens aktion som får mig att inte vilja ha affärer med DHL utan chefens reaktion på de, vilket indikerar systemfel eller åtminstone dålig styrning.
Kundreaktioner är det bästa sättet att få en kommersiell verksamhet att förbättra sig.
geologen sa:Makten sa:DT sa:Vid sådana här tillfällen önskar man att man hade haft en GoPro-kamera vid pendlingen. :-(
Vi har fri bevisprövning i Sverige. Dvs, allt får användas, oavsett om beviset tillkommit på olagligt vis eller inte. Däremot kan det naturligtvis leda till separat rättssak om det vill sig illa.
Just i fallet med kamera monterad på en cykel eller i en bil, det kan inte räknas som otillåtet, oavsett vad tramsmyndigheten Datainspektionen tycker. I så fall skulle det vara olagligt att filma med stativ, eller för personer med vissa former av fysisk funktionsnedsättning att filma. Nej, filma på, anser jag!
Trots en dom som stödjer det rimliga i att en fordonsmonterad kamera inte kan vara olaglig, så är Datainspektionen så jävla rubbade att de överklagar domen. Citat från deras egen hemsida:
"Kammarrätten i Göteborg har i en dom (juni 2015) bedömt att en mobiltelefon med kamera som sätts i en hållare i en bil eller på en cykel får anses vara manövrerad på platsen och därför inte omfattas av kameraövervakningslagen. Datainspektionen har överklagat domen till Högsta förvaltningsdomstolen."
DT sa:...
Förresten, hur funkar det med såna där Google Maps-bilar som åker runt och filmar åt alla håll för att skapa "Street view"? Det borde väl vara jävligt olagligt i så fall.
DT sa:geologen sa:Makten sa:DT sa:Vid sådana här tillfällen önskar man att man hade haft en GoPro-kamera vid pendlingen. :-(
Intressant. Verkar lätt rubbat faktiskt. Men om de överklagade till HFD för över ett år sedan så borde det ha kommit ett utslag, eller har det varit en så utdragen process?
Förresten, hur funkar det med såna där Google Maps-bilar som åker runt och filmar åt alla håll för att skapa "Street view"? Det borde väl vara jävligt olagligt i så fall.
jesperC sa:Hade inte TS blivit träng/prejad så hade han nog inte jagat efter.
Samtidigt finns ordet _igen_ i rubriken.
Om man ofta tycker sig bli utsatt för saker i trafiken så bör man fundera på en sak:
Är det olika personer som utsätter en för dessa incidenter så finns det en annan person här som är den gemensam nämnaren.
(Gäller inte bara TS utan detta är något som jag själv önskar att jag skulle tänka på ibland när jag blir förbannad i trafiken)
//j
.A. sa:jesperC sa:Hade inte TS blivit träng/prejad så hade han nog inte jagat efter.
Samtidigt finns ordet _igen_ i rubriken.
Om man ofta tycker sig bli utsatt för saker i trafiken så bör man fundera på en sak:
Är det olika personer som utsätter en för dessa incidenter så finns det en annan person här som är den gemensam nämnaren.
(Gäller inte bara TS utan detta är något som jag själv önskar att jag skulle tänka på ibland när jag blir förbannad i trafiken)
//j
Det är helt meningslöst att "diskutera" med framför allt bilister som man tycker kört illa. Jag vågar påstå att det i de flesta fall är kontraproduktivt.
Perfekt! Då är det bara att filma järnet och sen bara redigera bort ansikten i efterhand. Problem solved datainspektionen. :-)Lars.E sa:DT sa:...
Dom löser det genom att "blurra" http://www.dn.se/ekonomi/google-maps-blurrade-ko/
Frankenstein's Bike sa:skier sa:Är det bara jag som blir kränkt av att TS pendlar med Challenge tubdäck? Jag behöver bättre betalt...
Samma tanke här, funderar på om däcket går att rädda? Det ser oskadat ut på bilden?
johnny165 sa:Frankenstein's Bike sa:skier sa:Är det bara jag som blir kränkt av att TS pendlar med Challenge tubdäck? Jag behöver bättre betalt...
Samma tanke här, funderar på om däcket går att rädda? Det ser oskadat ut på bilden?
Ja däcket är helt och fortfarande sprängfullt med luft:)
Pfaff sa:geologen sa:Makten sa:DT sa:Vid sådana här tillfällen önskar man att man hade haft en GoPro-kamera vid pendlingen. :-(
Spännande!
Datainspektionen ifrågasätter Tryckfrihetsförordningen!
Jensen sa:Frågan är varför DU ska köpa ny hoj. Är det inte dhl som ska stå för den, eller rättare sagt deras försäkring
johnny165 sa:Jensen sa:Frågan är varför DU ska köpa ny hoj. Är det inte dhl som ska stå för den, eller rättare sagt deras försäkring
Jo, men det är väl upp till polisen om dom ställer sig på min sida? Annars blir det väl till o bråka med mitt försäkringsbolag..
DmA sa:Jag kör med dashcam i min firmabil. För en dag kommer det ligga nån på huven och anse sig haft företräde.
DmA sa:Jag kör med dashcam i min firmabil. För en dag kommer det ligga nån på huven och anse sig haft företräde.
Aliide sa:Tyvärr får du ändå inte använda filmen som bevismaterial vid ev rättegång, såvida du inte har tillstånd från datainspektionen i handskfacket... Väldigt vad det är poppis för lastbilsförare med dashcams (och poppis att dela sina filmer på cyklister på sociala medier).
Aliide sa:DmA sa:Jag kör med dashcam i min firmabil. För en dag kommer det ligga nån på huven och anse sig haft företräde.
Tyvärr får du ändå inte använda filmen som bevismaterial vid ev rättegång, såvida du inte har tillstånd från datainspektionen i handskfacket... Väldigt vad det är poppis för lastbilsförare med dashcams (och poppis att dela sina filmer på cyklister på sociala medier).