Vernersson
Aktiv medlem
Nästan ihjälkörd igen..
Skulle ju vilja se den polis som kommer till en olycksplats och den ena parten säger "jag har förloppet fångat på min dashcam" och polisen inte vill ta sig en titt på materialet.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
geologen sa:Aliide sa:DmA sa:Jag kör med dashcam i min firmabil. För en dag kommer det ligga nån på huven och anse sig haft företräde.
Tyvärr får du ändå inte använda filmen som bevismaterial vid ev rättegång, såvida du inte har tillstånd från datainspektionen i handskfacket... Väldigt vad det är poppis för lastbilsförare med dashcams (och poppis att dela sina filmer på cyklister på sociala medier).
Men vad baserar du det på? Jag skrev ju lite högre upp att vi inte verkar ha nån sån begränsning i Sverige. Har du uppgifter som motsäger det?
Aliide sa:Tyvärr får du ändå inte använda filmen som bevismaterial vid ev rättegång, såvida du inte har tillstånd från datainspektionen i handskfacket...
stakka sa:Tips till alla som tror att man inte kan åberopa en film inspelad på en olaglig kamera som bevis.
Googla "fri bevisföring".
Jag har tillgodo att se eller höra om en polis som bryr sig ifall det är en cyklist som blivit påkörd.Vernersson sa:Skulle ju vilja se den polis som kommer till en olycksplats och den ena parten säger "jag har förloppet fångat på min dashcam" och polisen inte vill ta sig en titt på materialet.
Aliide sa:geologen sa:Aliide sa:DmA sa:Jag kör med dashcam i min firmabil. För en dag kommer det ligga nån på huven och anse sig haft företräde.
Tyvärr får du ändå inte använda filmen som bevismaterial vid ev rättegång, såvida du inte har tillstånd från datainspektionen i handskfacket... Väldigt vad det är poppis för lastbilsförare med dashcams (och poppis att dela sina filmer på cyklister på sociala medier).
Men vad baserar du det på? Jag skrev ju lite högre upp att vi inte verkar ha nån sån begränsning i Sverige. Har du uppgifter som motsäger det?
http://www.datainspektionen.se/frag...er-galler-for-dashcams-eller-vindrutekameror/
Datainspektionen vann alltså tvisten i högsta förvaltningsrätten om att fast (även med sugproppar/hållare) kamerautrustning på/i fordon är tillståndspliktig likasom vanlig kameraövervakning på hus. Tvisten stod ju i att kamera på fordon är i rörelse och alltså inte skulle innefattas. Men alltså krävs tillstånd...
I och med detta så får ej material som införskaffats på olaglig väg användas i rätten. Så antingen tillstånd från datainspektionen (vilket är typ omöjligt att få) eller titta på filmen i din lugna vrå alldeles ensam... (nämligen också olagligt att lägga ut filmen på nätet för allmän beskådan...)
.A. sa:Aliide sa:geologen sa:Aliide sa:DmA sa:Jag kör med dashcam i min firmabil. För en dag kommer det ligga nån på huven och anse sig haft företräde.
http://www.datainspektionen.se/frag...er-galler-for-dashcams-eller-vindrutekameror/
Datainspektionen vann alltså tvisten i högsta förvaltningsrätten om att fast (även med sugproppar/hållare) kamerautrustning på/i fordon är tillståndspliktig likasom vanlig kameraövervakning på hus. Tvisten stod ju i att kamera på fordon är i rörelse och alltså inte skulle innefattas. Men alltså krävs tillstånd...
I och med detta så får ej material som införskaffats på olaglig väg användas i rätten. Så antingen tillstånd från datainspektionen (vilket är typ omöjligt att få) eller titta på filmen i din lugna vrå alldeles ensam... (nämligen också olagligt att lägga ut filmen på nätet för allmän beskådan...)
Ursäkta om jag uttrycker mig otrevligt, men du pratar i nattmössan. I Sverige tillämpas fri bevisprövning. Googla det. DI tolkar kameraövervakningslagen så att det blir omöjligt att filma om inte någon håller kameran i handen. Stativfilmning blir till exempel inte längre möjlig. Att dra gränsen vid huruvida kameran är monterad på en hjälm eller på styret blir orimligt.
Vernersson sa:Skulle ju vilja se den polis som kommer till en olycksplats och den ena parten säger "jag har förloppet fångat på min dashcam" och polisen inte vill ta sig en titt på materialet.
Vill inte vara sån, men du bidrar inte direkt till "bättre stämning på forumet" själv.fhansson925 sa:Leker du polis nu också? Kanske bäst att du drar härifrån så att det blir bättre stämning på forumet. Det finns redan för många idioter som dig..
Eveningstar sa:Leker du polis nu också? Kanske bäst att du drar härifrån så att det blir bättre stämning på forumet. Det finns redan för många idioter som dig...
Eveningstar sa:Vill inte vara sån, men du bidrar inte direkt till "bättre stämning på forumet" själv.fhansson925 sa:Leker du polis nu också? Kanske bäst att du drar härifrån så att det blir bättre stämning på forumet. Det finns redan för många idioter som dig..
fhansson925 sa:Kanske är bättre att tänka innan man skriver, en del verkar inte ha lärt sig det..
even sa:Jag tror polisen som tar anmälan gärna ser eventuell video om den presenteras för dem. Men mest för att försöka bekräfta din muntliga utsaga om vad som hänt, inte som teknisk bevisning. Efter anmälan är det sak samma med videon. De verkar föredra traditionell bevisföring. Åtminstone för mindre brott där de kan få ihop tillräckligt utan att tillämpa video.
Aliide sa:Vid tvistemål i försäkringsärenden också, men i tingsrätten är det bannemig svårt att de få med digitalt material överhuvudtaget, fri bevisprövning sätter käppar i hjulet och domaren avvisar allt som oftast neka digitalt material så som ljud, filmer, gpx-filer (i fallet med han som stod still, men som polisen då ansåg inte och att man måste sätta ner foten vid stoppskylt).
stakka sa:Aliide sa:Vid tvistemål i försäkringsärenden också, men i tingsrätten är det bannemig svårt att de få med digitalt material överhuvudtaget, fri bevisprövning sätter käppar i hjulet och domaren avvisar allt som oftast neka digitalt material så som ljud, filmer, gpx-filer (i fallet med han som stod still, men som polisen då ansåg inte och att man måste sätta ner foten vid stoppskylt).
Intressant. Det innebär iprincip att inga bilder eller filmer kan användas som bevis. Tror inte många kameror kör med "analog"-film år 2016.
stakka sa:Aliide sa:Vid tvistemål i försäkringsärenden också, men i tingsrätten är det bannemig svårt att de få med digitalt material överhuvudtaget, fri bevisprövning sätter käppar i hjulet och domaren avvisar allt som oftast neka digitalt material så som ljud, filmer, gpx-filer (i fallet med han som stod still, men som polisen då ansåg inte och att man måste sätta ner foten vid stoppskylt).
Intressant. Det innebär iprincip att inga bilder eller filmer kan användas som bevis. Tror inte många kameror kör med "analog"-film år 2016.
hm sa:Måste nog överklaga min fortkörningsbot jag fick från kameralådan....
Eller satt det en liten liten snutgris där i lådan med en handhållen Pentax ?
Kudos sa:Är det bara jag som undrar hur många fultyskar hon hade där bak?
sih sa:Kudos sa:Är det bara jag som undrar hur många fultyskar hon hade där bak?
Och vem ska leverera TS nya cykel?
Bengt-re sa:sih sa:Kudos sa:Är det bara jag som undrar hur många fultyskar hon hade där bak?
DHL ftw!
staine sa:En annan läskig fråga, törs man cykla till jobbet i morgon? :(
Bengt-re sa:staine sa:En annan läskig fråga, törs man cykla till jobbet i morgon? :(
Jadå. Bara att vara försiktig och misstänksam. Utgå ifrån att alla antigen vill döda dig eller tittar på mobilen - agera som så vore fallet så kommer det att gå bra. ?
-Andy- sa:Adam K sa:Du läser verkligen inte vad jag skriver efter sitt du sett vad du velat va?
2 gånger om skriver jag att det är chefens reaktion jag vänder mig emot.
-Andy- sa:Tror du att chauffören har en incidentfri bakgrund?
Och chefen skulle, trots händelsen, "prata med henne."
Oacceptabelt urskuldrande reaktion på dråpförsök.
Incidenter som inträffade är helt oacceptabel. Jag har ingen aning om vad chauffören har gjort tidigare och jag tror inte du vet heller. Rena spekulationer leder inte någonstans.
Det jag vänder mig mot är att du verkar lägga skulden på hela företaget baserat på det som EN individ gör. Det är extremt ologiskt. Det är lika ologiskt som att bli förbannad på alla kvinnor (eftersom det var en kvinna som körde) eller på alla som kör bil i Stockholm (det var ju en bilförare som körde på cykeln).
Jag har läst det du skriver, även om jag inte förstod allt i ditt senaste inlägg. Varför ska du bojkotta DHL för att EN av deras anställda är helt galen? Det lär ju knappast vara så att den galna kvinnan agerade på order från arbetsgivaren DHL.
Ditt sätt att resonera är djupt oroväckande och är grunden till mycket ont i samhället. Bara så du vet.
Bengt-re sa:sih sa:Kudos sa:Är det bara jag som undrar hur många fultyskar hon hade där bak?
DHL ftw!
ForesterGuy sa:hm sa:Måste nog överklaga min fortkörningsbot jag fick från kameralådan....
Eller satt det en liten liten snutgris där i lådan med en handhållen Pentax ?
Förr så satt det Nikonkameror i skåpen, och eftersom de var för snåla för att köpa ett 500-bildersmagasin så fick en polispatrull uppehålla sej i närheten för att byta 36-bildersrullen stup i kvarten...vansinne.
Kudos sa:Är det bara jag som undrar hur många fultyskar hon hade där bak?
Bengt-re sa:stakka sa:Aliide sa:Vid tvistemål i försäkringsärenden också, men i tingsrätten är det bannemig svårt att de få med digitalt material överhuvudtaget, fri bevisprövning sätter käppar i hjulet och domaren avvisar allt som oftast neka digitalt material så som ljud, filmer, gpx-filer (i fallet med han som stod still, men som polisen då ansåg inte och att man måste sätta ner foten vid stoppskylt).
Det är märkligt onekligen. Någon som har någon trovärdig förklaring på varför det kan tänkas vara så?
Aliide sa:Bengt-re sa:stakka sa:Aliide sa:Vid tvistemål i försäkringsärenden också, men i tingsrätten är det bannemig svårt att de få med digitalt material överhuvudtaget, fri bevisprövning sätter käppar i hjulet och domaren avvisar allt som oftast neka digitalt material så som ljud, filmer, gpx-filer (i fallet med han som stod still, men som polisen då ansåg inte och att man måste sätta ner foten vid stoppskylt).
Det är märkligt onekligen. Någon som har någon trovärdig förklaring på varför det kan tänkas vara så?
Ta nog bort det där med "digitalt", tror nog analogt går lika dåligt ;-)
Kanske har det att göra med att allt måste äkthets-avgöras.
(Vilket dock inte utfördes inför tingsrätts-rättegångarna efter Göteborg 2001 där polisen och åklagaren själv hade mixtrat ihop en aktionfilm med snabba klipp och ljud och debatten som följde på det. (Hovrätten avvisade dock den som bevismateral).) Efter detta är nog domstolarna än försiktiga att släppa igenom film etc som bevismateral.
Det skulle med andra ord bli svårt att ha en medbrottsling som vittne i rätten.Aliide sa:I och med detta så får ej material som införskaffats på olaglig väg användas i rätten.
Allt filmmaterial kan förfalskas om man vill.Bengt-re sa:Det är märkligt onekligen. Någon som har någon trovärdig förklaring på varför det kan tänkas vara så?
Fältprästen sa:Allt filmmaterial kan förfalskas om man vill.Bengt-re sa:Det är märkligt onekligen. Någon som har någon trovärdig förklaring på varför det kan tänkas vara så?
Men det skulle nog vara lättare att få det trovärdigt om en polis vittnar om att det visar på någonting som hänt i omedelbar närtid och utom allt rimligt tvivel visar händelseförloppet. Dvs att det skulle vara omöjligt att få till i förväg.
Ja, plus att det är glasklart att det nyss är inspelat.Bengt-re sa:Eller om polisen tar hand om inspelningsutrustningen på plats? Fast är väl egentligen det du menar?
Frankenstein's Bike sa:anledningen till att Datainspektionen överklagar beslutet om dash-cams är för att få till ett "hårt" prejudikat att kunna hålla sig till, inte att de vill vinna till varje pris.