Nåsten time trial

Nåsten time trial
Vilket fail!

Jobbade hemifrån idag och fick den lysande idén att dokumentera en sväng på TT:n. Riggade kompaktkameran på hjälmen och gav mig av. Försökte gasa på för allt var jag var värd (vem vill inte göra ett bra intryck på film) men när jag med andan i halsen tog av mig hjälmen för att stänga av den efter färisten så var den död. Kollade och den hade bara klarat en minut på TT:n innan den dog i närkontakt med en gren :)

Inte blev det nåt personbästa heller :)

EDIT: Ny film med hela sträckningen (hade tänkt vänta och dokumentera ett vassare åk men det ser inte ut att bli förrän nästa år så lägger upp denna så länge)

/Johan

Senast ändrad:
Nåsten time trial
Osis.

Du fick i alla fall med den bit som är lättast att missa och som ger flest sekunders fördel om man gör det.

Nåsten time trial
Sålde ju min hoj för en tid sedan men kände ändå att jag hade lite mer att ge på sträckningen så i lördags lånade jag min brors cykel (även det en 27.5" FS) och gjorde ett försök att förbättra min tid!

Tiden blev 23.25 (uppmätt med Strava). Gick inte helt problemfritt med tanke på att cykeln hade helt annan geometri och fjädring än vad jag är van vid, bromsarna "felvända" och Sram växlar som jag inte alls kom överens med (lyckades växla till tyngre ofrivilligt vid flera mindre bra tillfällen)!

Men snart har jag en ny cykel som jag säkert ganska snart kommer att komma bra överens med :)

Nåsten time trial
23.25 med en osamarbetsvillig cykel får väl anses hyfsat :-) Grymt snabbt kanske t.o.m.!

Taktiskt att klämma till med bästa tiden precis innan regnet också så det blir grymt svårt för Jojje och Oskar att slå dig :-) Vi får väl se om det blir lika fina förhållanden igen i år! Hoppas det…

Senast ändrad:
Nåsten time trial
dnleriksson skrev:
-------------------------------------------------------
> 23.25 med en osamarbetsvillig cykel får väl
> anses hyfsat :-) Grymt snabbt kanske t.o.m.!

+1. Sjukt snabbt

> Taktiskt att klämma till med bästa tiden precis
> innan regnet också så det blir grymt svårt för
> Jojje och Oskar att slå dig :-) Vi får väl se
> om det blir lika fina förhållanden igen i år!

Knappast troligt. Skönt att ha något att skylla på.

> Hoppas det…

Eller inte.

/Johan

Nåsten time trial
HiLo skrev:
> App,app stillastående start ska det vara, tur att
> det inte blev rekord :-)

Allvarligt:) Jag som brukar köra flygande start får ogiltigförklara alla tider hittills i så fall :)

> Kul med kortfilm!

Eller hur. Köpte faktiskt en bättre lämpad kamera och hoppas återkomma med dokumentation av hela sträckningen så småningom.

/Johan

Nåsten time trial
HiLo skrev:
> Bra kört Tony.

+1

> Grymt fort det går för toppen i år, det materialet eller stigen?

Stigen har fått en och annan kurva uträtad av allt cyklande. Trist då den är Nåstens mest tekniska och själva poängen med den är att den skall vara svår och snirklig. Vill man köra fort rakt fram så finns det massor av fina grusvägar man kan hålla till på.
Jag brukar lägga ut lite pinnar och småstenar på de värsta ställena. Dessa är alltså inte små roliga hinder att hoppa över utan de markerar fel väg!

Nåsten time trial
25:30 idag.

Tänkte att jag skulle göra ett sista(?) försök för säsongen att gasa på. Kul men hittade inget flyt alls i regnet så det var inte ens i närheten av nåt personbästa.

Faktiskt mer nöjd över framsteg med bakhjulskörningen på transporten :)

Fick upp pulsen i alla fall :)
nstenklassiker_12_okt.jpg

/Johan

Nåsten time trial
JojjeM skrev:
> Med lite tur kanske det kan bli hårdfruset utan
> snö nån gång längre fram...

Hmm, kom ju ett pajsigt knä emellan så nåt försök på fruset underlag blev det aldrig.

Men nu är det 2015, knät är bättre och det kanske är dags för lite hets. Såg på Strava att en viss herr Helmersson satt ett mål på 22:59 för säsongen :)

För egen del törs jag inte sträcka mig längre än att hoppas kunna slå mitt eget personbästa. Årets materialuppgraderingar inskränker sig nog till nya däck.

Några andra som planerar nytt personbästa?

/Johan

Nåsten time trial
Självklart! Tänkte mig sub27 förra året och gled in på 26.25 efter 2550km på racern :-) Ingen Vättern planerad på ett tag så träningsmängden lär inte vara i minsta närhet av det så vi får väl se om jag nånsin kommer cykla snabbare…

Men sub26.11 vore ju fint! Eller vad säger du Hetsis :-)

Inte klokt vad strava-appen var omgjord förresten! Har inte varit så aktiv där på ett tag.

Det vore trevligt om någon med tillstånd (vem som nu har det i ett reservat…) kunde röja lite grenar på tt:n. Det börjar bli lite mycket piska ansikte på vissa ställen.

Senast ändrad:
Nåsten time trial
JojjeM skrev:
> JojjeM skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Med lite tur kanske det kan bli hårdfruset
> utan
> > snö nån gång längre fram...
>
>
> Hmm, kom ju ett pajsigt knä emellan så nåt
> försök på fruset underlag blev det aldrig.
>
> Men nu är det 2015, knät är bättre och det
> kanske är dags för lite hets. Såg på Strava
> att en viss herr Helmersson satt ett mål på
> 22:59 för säsongen :)
>
> För egen del törs jag inte sträcka mig längre
> än att hoppas kunna slå mitt eget personbästa.
> Årets materialuppgraderingar inskränker sig nog
> till nya däck.
>
> Några andra som planerar nytt personbästa?
>
> /Johan

Nytt personbästa ska det bli, annars är det underkänt! Kul med lite hets. Och nu får det härliga vårvädret gärna visa sin nuna igen.

Nåsten time trial
dnleriksson skrev:
>
> Men sub26.11 vore ju fint! Eller vad säger du
> Hetsis :-)

Hmm, jo, säger detsamma... Känner mig iskall dock, får ha som mål att bara orka ta mig igenom hela i år :-)

Nåsten time trial
Hetsjägar´n skrev:
> dnleriksson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Men sub26.11 vore ju fint! Eller vad säger du
> > Hetsis :-)
>
> Hmm, jo, säger detsamma... Känner mig iskall
> dock, får ha som mål att bara orka ta mig igenom
> hela i år :-)

Äsch, sub 30 klarar du ju med ena handen bakbunden.

Sen beror det väl lite på vad det blir för väderlek. Känns ju som att det måste vara relativt kruttorrt för att ska kunna stå på obehindrat.

/Johan

Nåsten time trial
Dålig fart i den här tråden :).

Kan konstatera att min egen plan att ersätta träning med nya däck inte alls gett önskat utfall. Gasade på hyfsat igår men rullade in nästan två och en halv minut efter min bästa 2014-tid. Det hade nog gått att pressa lite till men att cykla mer än två minuter snabbare kändes väääldigt avlägset :)

Dags att börja träna och hoppas på en lika torr september som förra året om det ska bli något nytt personbästa...

/Johan

Nåsten time trial
dnleriksson skrev:
> Hur kör man nu då? Eftersom det är ett
> naturreservat måste man väl använda de spänger
> som finns så banan lär väl vara lite omdragen?

Aha, det har inte jag fattat. Om det stämmer så ska vi förstås sköta oss (vilket jag inte gjorde till hundra procent igår). En av de nya spängerna tjänar man nog några sekunder på men totalt blir nog sträckan något långsammare jämfört med när det är som torrast och man bara kan rulla rakt genom i alla fall de inledande surhålen.

För övrigt sätter jag en slant på att OskarH kommer att vara snabbast i år :)

/Johan

Nåsten time trial
När surhålen är torra gör man ju inte direkt nån skada :-)

Jag vet inte säkert heller… har bara för mig att jag läst det förut. Har ingen källa förutom ett dåligt minne :-P

Nåsten time trial
JojjeM skrev:
> För övrigt sätter jag en slant på att OskarH
> kommer att vara snabbast i år :)

Jag sätter inte emot! Han var jobbigt snabb i lördags. Iofs är min bästa tid i år runt 32 minuter så det är väll inte så mycket att jämföra med men han försvann väldigt fort.

Nåsten time trial
Inledde säsongen i lördags med 28:11. (inklusive ett par avklivningar vid värsta surhålen)
Årsbästa på Strava men det finns ju många med potential att knycka den titeln relativt omgående :)

KOM numera nere på 21:49 vilket känns helt overkligt.

Men ett PR borde ju kunna bli årets mål :)

/Johan

Nåsten time trial
JojjeM sa:
Inledde säsongen i lördags med 28:11. (inklusive ett par avklivningar vid värsta surhålen)
Årsbästa på Strava men det finns ju många med potential att knycka den titeln relativt omgående :)

KOM numera nere på 21:49 vilket känns helt overkligt.

Men ett PR borde ju kunna bli årets mål :)

/Johan

28 minuter är ju görsnabbt! Speciellt när det fortfarande är smetigt ute på stigarna!

Mitt mål för sommaren blir nog att ta mig ner under 30 minuter, ligger på 33.23 nu. Att gå från billig helstel hoj till fullgung har hittils inte gett någon tidsvinst, men när sommaren kommer så borde ju bara den bättre cykeln ge nån minut, resterande tid borde jag kunna kapa med lite träning :)

Nåsten time trial
Ja, det är en väldigt bra tid med tanke på väglaget Jojje! Jag tror dessvärre att jag inte kommer slå personbästa i år :-(
Har varken kondis eller tryck i benen för det tror jag. Under 30 ska jag däremot definitivt!

Nåsten time trial
Promenerade hela TTn igår med hunden, det var ju mindre sjöar på vissa håll och rätt så lerigt. Brukar det se ut så på våren eller är det extra illa i år? När jag körde den i höstas var den torr och i fint skick :)

Nåsten time trial
dnleriksson sa:
Jag tror dessvärre att jag inte kommer slå personbästa i år :-(
Har varken kondis eller tryck i benen för det tror jag.

Äsch, klart du kan fixa nytt PB. Bara att hoja :)

Shrue sa:
Promenerade hela TTn igår med hunden, det var ju mindre sjöar på vissa håll och rätt så lerigt. Brukar det se ut så på våren eller är det extra illa i år? När jag körde den i höstas var den torr och i fint skick :)

Skulle säga att det är normalblött för årstiden. Och vissa år blir det ju knappt bättre. 14-15 var nog ovanligt torra och fina framåt sensommar tidig höst.

/Johan

Nåsten time trial
Med de nya spängerna och många uträtade kurvor är väl personbästa ett måste :-)

Undrar vad det som gjort att TT´n förändrats så mkt de senaste åren med alla genvägar och uträtade kurvor?
Back in the days när alla körde 26" var stigen i princip oförändrad under årtionden.

Så vad tror ni, varför har TT´n förändrats så mkt de senaste åren?

a) fler 29ers på stigen
b) fler feta AM-cyklar på stigen
c) cykeltrend med fler ovana cyklister som genar runt svårigheter på stigen
d) ökad "stravahets" i samhället
e) annat

/Det var bättre förr

Nåsten time trial
d) Det genas inte bara där det är svårt utan även där det går att spara hundradelar.

Om man inte gillar snirkliga stigar så finns det fina grusvägar man kan cykla på.

Nåsten time trial
Tror också c och d. Hade det inte varit en känd tidtagningssträcka hade det inte sett ut så. Ser samma i Vårdsätraskogen där kommunen ansträngde sig och bröt en kurvig flowig stig hösten -14. När stravandet började förra sommaren rätades allt ut och den blev tristare, då den inte heller är så teknisk.

Nåsten time trial
Det är ju inte alldeles lätt när man cyklar på en stig att veta vilken krångelväg som några gubbar på ett psykelforum bestämt är den korrekta heller. Är man dessutom inte på platsen så ofta så kanske man bara tar den mest intuitiva vägen, man har ju rätt kort tid på sig att fatta beslutet.

Nåsten time trial
wobblie sa:
Det är ju inte alldeles lätt när man cyklar på en stig att veta vilken krångelväg som några gubbar på ett psykelforum bestämt är den korrekta heller. Är man dessutom inte på platsen så ofta så kanske man bara tar den mest intuitiva vägen, man har ju rätt kort tid på sig att fatta beslutet.

Det är ju precis därför man måste se till att det inte blir några genvägar från första början, och arbeta för att den ursprungliga stigen är den mest intuitiva.

Även mina cykelkompisar som inte hänger på Happy klarade att hålla sig på stigen, tack vare att man hade rätt inställning till hur man ska bete sig i skogen och på stigarna.

Det gick ju bra att hålla klassikern som singletrack i ganska många år innan det började bli ett problem, sen har det gått ganska fort.

Tillbaka
Topp