Liten rapport från mitt deltagande...
Som vanligt trångt och stökigt längs Utbyvägen efter starten. Efter en halvmil hojtar folk till strax framför och väjer undan. En kille ligger avsvimmad tvärs över vägen och det var inte en trevlig syn. Jag och flera andra bromsar, vänder om för att försöka hjälpa till men när jag kommer fram är där redan 6-7 personer och en av följemotorcyklarna på plats, så jag fortsatte. Men då fanns inga klungor kvar, så jag satte full fart och cyklade solo mer eller mindre hela vägen till Ödenäs. Jag hade lite draghjälp i nån kilometer efter Jonsered, men det var allt.
Ett par hundra meter från depån i Ödenäs kom jag ikapp en grupp på 5-6 personer och den rullade snabbare på platten än jag orkade cykla solo i 5-6 mil, så jag bäddade in mig och flöt med. Det gick inte så snabbt, för folk låg framme och drog toklänge, 3-4 minuter i taget. Jag föreslog att vi skulle köra halvminutsförningar och öka farten, och det gick rätt hyfsat.
Några kilometer in på den nya sträckningen kom en större klunga ikapp oss och jag hakade på där. Tempot höjdes betydligt, tack och lov. Det var hårt, för vid det här laget hade det sista av mina energireserver börjat försvinna. Nu var varje tramptag en smärtsam process, men jag bet mig kvar i svansen på den krympande klungan.
Som vanligt så var det åter dags för solocykling igen efter backen ner mot Jonsered, där jag inte vågade bränna på. När jag kom ner var min grupp ca 150-200 m längre fram, och med mina trötta ben och en tilltagande motvind så var det ett hopplöst företag att försöka komma ikapp. Eftersom det bara var några kilometer kvar till mål så trampade jag på i min egen takt, bitvis väldigt långsamt, och rullade över målmattorna på 3.06.52 (enligt den preliminära resultatlistan). Det var inom 10 s från min egen uppmätta tid, så det är säkert rätt.
Det var inte under tre timmar som jag hade planerat, och säkerligen klarat utan problem om jag inte hade stannat och kollat läget vid vurpan i början. Men det känns ändå bra att jag inte bara cyklade vidare.
Nöjd är jag också med effektsiffrorna, även om det inte är mycket att skryta med i absoluta termer.
1 timme med 242 W
2 timmar med 218 W
3 timmar med 201 W
Nästan 20 % av totaltiden var med puls över 180 (tröskelpulsen är ca 172-174 för mig).
När jag kom fram till Kviberg var jag extremt tom på energi! Pastan var väldigt välkommen! Benen är rätt sega...
Nu ska jag bara slappa resten av dagen!