Nattpuls vs dagvilopuls?

ozzian89

Medlem
Nattpuls vs dagvilopuls?
Vilopuls?
Är det skillnad på nattpulsen och vilopulsen?

Jag har typ 65 på dagen i vila och typ 50 på natten:

Vilken är det som räknas när man kollar vad som är normalt för ens ålder?
natt pulsen har sjunkit massor på 3 månader, men dagkursen ingenting.

Massor= 63 till 49

Nattpuls vs dagvilopuls?
Aron sa:
Vilopulsen brukar man mäta precis när man vaknat, innan man går upp ur sängen på morgonen.
ok, jag kollar de sista 4h när jag vaknar, garmin visar detta!

Vad bra, för det är ju jättepositivt med att min pus blivit lägre.

Jag har svårt att sätta betyg på min kondition, känns som många faktorer spelar in, ex om jag klarar 10km på en viss tid så kan den vara sämre en dag gav att jag tränat ben dagen innan och så, men natt pulsen har gått åt rätt håll.

Nattpuls vs dagvilopuls?
ozzian89 sa:
Vilopuls?
Är det skillnad på nattpulsen och vilopulsen?

Jag har typ 65 på dagen i vila och typ 50 på natten:

Vilken är det som räknas när man kollar vad som är normalt för ens ålder?
natt pulsen har sjunkit massor på 3 månader, men dagkursen ingenting.

Massor= 63 till 49

Garmin mäter inte vilopuls som alla andra. "Vilopuls" enligt Garmin är alltså inte det lägsta uppmätta pulsvärdet, utan snarare ett genomsnitt av puls under en viss tid.

Om du har högre puls på dagen kan det bero på att du nyss ätit, druckit kaffe, etc.

Mäter du alltid på samma sätt så kan det vara värdefullt att studera trender, om du jämför med dig själv. Jag tror inte att det finns något som räknas som normalt, men utan att veta hur gammal du är så gissar jag att vilopuls mellan 30-60 inte är helt ovanligt.

Nattpuls vs dagvilopuls?
Fast det där är ju mest gammalt snack bara. Visst är en lägre puls bättre än en hög och i vissa fall kanske det kan peka på nåt.
Men t ex min puls går ner under 48 när jag sitter i soffan, får alltid be dem ställa om mätningen när jag ligger på sjukhus för skiten tutar och varnar under 50 hela tiden (ja jag tjänar också in min olycksfallsförsäkring..). Jag är inte alls i speciellt bra form.

Samma med maxuträkningen då jag ska ha en maxpuls på 179 men slår fortfarande upp i 196 i topparna på tävling och kan snitta över 180 på 40 cx.

Visst är det bra att ha koll över tid men läs inte in för mycket i det imho.

Nattpuls vs dagvilopuls?
Men om man har haft vilopuls på 63 innan och efter månaders träning har 49 så är det väl bra?

Sen vet jag att vissa har 60 i vilopuls och är dubbelt så vältränade än mig!

Nattpuls vs dagvilopuls?
ozzian89 sa:
Jag är 51år
Enligt aktiv träning:Vilopuls för män
https://aktivtraning.se/traning/ta-reda-pa-max-och-vilopulsen

så mina 49 slag så är jag vältränad...
men det jag var ute efter var om nattens puls var rätt att jämföra med.
och den har gått från 63 till 49 så jag är på väg åt rätt håll.
Den där tabellen är ren bullshit. Jag är över 40 år gammal, inte särskilt vältränad och har vilopuls en bra bit under 40 slag/min. Just nu står jag i köket och kombinerar disk med internetcykling och har puls på 42. Det är rent genetiskt.

Nattpuls vs dagvilopuls?
Jag har gett upp på att förstå min puls. När jag är fullt frisk har jag en vilopuls kring 38-40 men den patetiska maxpulsen av 165. Farsan hade problem med sinusnoden och jag börjar undra om det är något liknande här, EKG ser dock bra ut.

Nu till det intressanta, när jag är killförkyld sjunker vilopulsen, ibland ner till 31-32. Jag har frågat läkare om detta och precis som deras "förståelse" för en tuff killförkylning så lägger de huvudet på sned och säger något i stil med "du kanske missade ett par slag?". Jag antar att Polar därmed har en slumpmässig rutin för vilopuls...

Nattpuls vs dagvilopuls?
Har skaffat fitbit. Den verkar ta vilopuls efter man vaknat som nämns ovan. Nyhet för mig. Kurvan följer exakt den förkylning jag haft sen jag började mäta. Pulsen upp ju sjukare jag är.

Nattpuls vs dagvilopuls?
När jag är fullt frisk har jag en vilopuls kring 38-40 men den patetiska maxpulsen av 165. Farsan hade problem med sinusnoden [/quote]
Vad är det för patetiskt med din maxpuls? Den är ju helt individuell. Med åren har min sjunkit så att den nu är under 145.
Jag pratade en gång med vinnaren av veteranklassen i Raid Cristalp, han såg aldrig en puls över145.

Nattpuls vs dagvilopuls?
Vilopulsen sjunker generellt som en respons på effekterna av konditionsträning, vilket dels beror på ökad blodvolym i kroppen, dels beror på hjärtats förbättrade slagvolym. Min lägsta puls i soffan framför tvn är 32 från när jag var 45 år. Som 52 -åring ligger jag ofta kring 35-38, har inte tagit vilopulsen särkilt mycket på senare år. Maxpuls 165. Både vilopuls och maxpuls är individuella värden och man bör nog bara jämföra med sig själv här.

Nattpuls vs dagvilopuls?
Är 46 år och har en maxpuls på ~185, vilopuls på ~45 (på morgonen innan jag gått upp). Vid mancold och andra åkommor stiger vilopulsen upp mot och ibland över 60. Har jag över 50 vet jag att jag är eller håller på att bli sjuk. Anser mig inte vältränad, men i relativt god form.

Tillbaka
Topp