Nav med 9 mm axel?

leviao

Ny medlem
Nav med 9 mm axel?
Hej!
Först vill jag tack för all fantastisk info jag har hittat här på forumet inför min cykelrenovering. Det börjar kännas mer och mer som man kan ett och annat om cyklar (från att ha kunnat noll). Nu till mitt problem:

Jag har en 5 år gammal crescent lvg med vad jag tror är lite udda specs. Jag behöver ett nytt 28" bakhjul. Gaffelbredden är dock 135 mm, och det passar bara med 9 mm axlar (navet i gamla hjulet har en axeldiameter på 9 mm). Så vad kan man göra? Jag hade först tänkt bygga ett hjul för skojs skull, men jag hittar inga 135mm-baknav med axel på 9 mm, och inga nya hjul heller. Är det ett alternativ att borra upp så att en 10 mm axel går ner i ramen? Eller går det att använda min gamla 9mm-axel i ett nytt nav?

Nav med 9 mm axel?
Vad är det för nav?

Fast ta och fila upp gaffeländen till 10 mm. Det är så lite att det inte gör någon stor skillnad för ramens styrka.

:)

Nav med 9 mm axel?
Om man mäter på en M10-stång så ser den ut att vara lite drygt 9mm eftersom gängorna gör den lite smalare. Så har du mätt upp 9mm genom att mäta diametern på den gamla axeln är det nog 10mm.

Nav med 9 mm axel?
Tack för svaren. Efter nogrann(are) inspektion så har jag kommit fram till att det nog rör sig om 10 mm. Jag hade provat med en 10mm insexnyckel, och den gick inte ner så bra och vid mätning av axeln såg den först ut att vara 9 mm.

...aldrig mer biltema plastskjutmått...(jaja, skratta ni, man kan aldrig veta innan man provat!)

Tillbaka
Topp