Neej, vad gick paj nu då?!

davveno1

Aktiv medlem
När jag trampade till i en brant uppförsbacke så small de till högt från bakhjulet. Lät som när kedjan hoppar till på en kugge.

Kommer inte många meter till innan bakhjulet inte drivs framåt längre.

Skamskjuts hem och av med kassetten, då kan jag med handkraft vrida på bodyn(tror jag den heter, dom spåren kassetten sitter på) och de liksom slirar i navet?!

Cykeln är en jeffsy -20 med dt-swisshjul.

Vad är ras? Nått som bara går att dra åt?

IMG_20210401_184105.jpg

Klickar fint åt ena håller men åt tramp/driv-hållet är det bara lite motstånd sen kan jag vrida och något glider.

Det small ganska högt när det hände. Trodde en eker eller något small av.

Det är svårt att ser detaljerna på bilden, men är inte klackarna för runda och inte vass på hörnorna?
Har du hittat små metalldelar inne i navet eller på frihjulet?

Känns som att det skulle kunna vara "ratchet" ringen i navet som rykt? Kan du röra på den?
1.10 in i det här klippet:

Om du har tur gick bara ringen sönder. Du kan byta den, men då behöver du också verktyget som visar i videon.

Du kan också passa på att byta till ratchet. Då får du bästa frihjulsystem som finns och också fler angreppspunkter, som ger bättre kontroll i stök.

Tänkte på det just efter jag skickade svaret. Skulle gissa att kuggringen är gjord av stål och navkroppen av alu. I så fall är navkroppen sönder ...

Skulle tänkte att det är en garantiärande.

Är mycket förvånad att gängorna gick sönder. DT Swiss 240/350 nav är en av de mest pålitliga i världen. Jag tror att 350 använder samma navkroppen, men kanske är som annorlunda och starkare. När något går sönder i en 370 nav brukar det vara klackarna.

Senast ändrad:
Helt klart garanti.

Däremot kanske jag skulle försöka skramla fram ett hjul på egen hand, så att du kan cykla under dom månaderna du kommer att vänta på ersättningshjul från YT. (Jag killgissar att det är så det kommer bli)

sök på youtube och lär dig laga själv om du har intresset =). Mycket roligare när man kan laga allt själv och avsebärt billigare blir det också =).

Det kunde har varit värre ... När min gamla baknav gick av fick jag (lack)skador på ram pga chainsuck och för att det behövdes vald för att få ut bakaxlen.
Skrotade axeln nått jävulskt när jag inte fick driv och föll åt sidan. Så jag vet inte vad som är värst.
Har dock tid att vänta på reklamation för jag kan inte cykla med axeln nu ändå.

Köp ett extra bakhjul! Skönt med dubbla med olika däck på så kan du skifta efter underlag. Bak gör ju ändå mest för rullet. Torrt snart så då är ett mer lättrullat fint! Beroende på vad du har nu då förstås ?

Kan du snurra på huset som de tre klackarna sitter fast i? Isf är det ju rörsprinten som gått av. Borde vara lätt att byta om så är fallet.

Jaa, två samtal senare så har jag ett mail. Där står de att dom vill ha in hjulet för bedömning. 4-6 veckors väntetid i deras 'workshop' + frakt tid osv. Utan vidare 2månader OM dom godkänner reklamationen.

Detta måste de vara väll?
Finns de prisvärdare varianter?

Om jag skulle köpa ny hjul, skulle jag köpa med DT Swiss 350 nav, som har star ratchet och fler PoE, kanske också starkare nav. Men det kostar såklart också mer. DT Swiss XM 1700 är kompletta hjul. Billigare är t.ex. från slowbuild, men då tar det längre.

Jaa, två samtal senare så har jag ett mail. Där står de att dom vill ha in hjulet för bedömning. 4-6 veckors väntetid i deras 'workshop' + frakt tid osv. Utan vidare 2månader OM dom godkänner reklamationen.
Råkade ut för samma på ett par nukeproofhjul från chainreaction. De fixade i alla fall fram en fraktsedel för returen. Köpte ett par nya hjul och när crc hade granskat ärendet fick jag tillbaka pengarna för de nya hjulen. Kolla om YT kan gå med på något liknande. Då kan du också använda kartongen till de nya hjulen till returen.

Yt går inte med på något alls, 6 veckor i deras verkstad + frakttid är det enda alternativet. Och då ska man hoppas att reklamationen godkänns, annars får man stå för kalaset själv.
Dom går inte med på att LBS hanterar det, endast att jag skickar det och sitter och väntar 6veckor + frakttid.

Så alla vet hur dom hanterar sina reklamationer :)

Tillbaka
Topp