NEWS: 2004 S-works Enduro

Vet inte om jag gillar Brain:en på S-worksen riktigt... Känns lite fånigt. Fast den ska väl vara känsligare i år iofs. Kanske funkar bättre än på förra årets (2003) Epic.

Romic har och har rätt länge haft hyggligt prissatta dämpare för eftermontering. Såna här intelligenta saker då. Coil.

Annars kommer ju 5th Elements luftdämpare hårt nu, kostar $349 i det stora landet i väst.

Fast en Romic känns tuffare :-=)

5th element air eller någon av Manitou Swinger luftdämparna, där är det som fungerar bäst tippar jag. Brain delen som sitter på Enduron ser enbart klumpig ut, lite utsatt också, samt att det ser väldigt trångt ut om man ska få dit en skiva bak?

/Leo - på jakt efter en 5th Air el. Swinger till Marinen kanske... :-9

Jag inbillar mig att det är samma mått som -03, dvs:

Top Tube Length*
Small 551mm
Medium 584mm
Large 610mm
X-Large 638mm

* TT is measured horizontally from center of HT to center of ST

Själv inbillar jag mig att sadelröret ser ut att vara mer framflyttad. Det är nog bara synvilla.

Om utifall att jag eventuellt rent hypotetiskt skulle vara intresserad av exempelvis en Enduro, så har jag svårt att pricka rätt storlek.
S eller M (Aftonbladet eller Expressen).

Jag är 171cm 52-53 i racercykelmått.

Några råd?

Mja, då blir det till att börja titta på vad du själv trivs med. Korta, snabbstyrda lite nervösa cyklar, eller den lite längre och mer stabila varianten.

Har du en gaffel med kort slaglängd och/ eller kort styrstam så kan du ju även kompensera hjulbas, styrvinkel och längden på "cockpit" på det sättet om du väljer den längre ramen.

Jämför måtten med den cykel du har idag så kan du alltid få någon ledtråd utifrån det, men det är svårt när man hamnar mittemellan. Bäst är om du kan testa, men det kan ju vara svårt att få till ibland.

Jag hade nog tagit den lilla.

/Per

Det verkar som specialized kör med korta styrstammar och långt topprör.
Föredrar kort topprör men det övriga ska ju stämma. Min nuvarande topprörslängd är 56-57 tror jag.

Ok, då lutar det ännu mer åt en small.

Själv ska jag ha en medium och då är jag ca 398 cicero hög, eller 179cm som lär vara en vanligare måttenhet. =)

Kör på 54 cm c-c racer och på mtb:n är toppröret ca 58.

Obed: Trevlig tur idag på Kinnekulle! Har du sett att Spesh har lagt upp geometrin nu på hemsidan? Den ska vara samma som -03 enligt Evalds mtb, men jag har inte jämfört själv.

Du kan väl maila mig förresten, Leo nämnde att du hade hittat något ställe som sålde dom billigt! Jag fick tanken att vi kunde köpa samtidigt och dela på frakten kanske? Men det beror på när du har tänkt köpa förstås, den närmsta tiden har jag inte råd att lägga ut stålars för en ram.

/Per

Tillbaka
Topp