Men för att försöka vara lite seriös i ett inlägg. Det här med "stötighet".
Jag har flera gånger läst om folk som tycker att just Venge är en ganska stötig eller okomfortabel cykel. Jag har också hört i verkliga livet från folk som jobbar i cykelbranschen något i stil med att "när Venge släpptes så kom en massa motionärer och köpte den, inom några månader kom många tillbaka nästan gråtandes och ville lämna tillbaka den då de inte kunde cykla på den" (eller något i den stilen).
Helt anekdotisk hörsägen, javisst. Men tillsammans med de närmast obscent dåliga komfortvärdena i Tour så drar i alla fall jag slutsatsen att Venge inte direkt ligger i framkant när det kommer till komfort. Inte bara jämfört med "komfortracers" som t.ex. Roubaix eller Endurace utan rent allmänt.
Nu säger lundatok mfl att de inte alls upplever den som okomfortabel, och så kan det mycket väl vara. Dels beror ju den upplevda komforten på så mycket mer än själva ramen utan också mycket på däck, sadelstolpe, styrlinda, sittställning i allmänhet med mera. Dels kanske det varierar från exemplar till exemplar. Dels kanske inte just de parametrar som Tour mäter ger en helhetsbild av "komfort". Dels är det säkerligen högst individuellt hur man uppfattar en cykel. Slutligen beror det säkert mycket på hur man cyklar, om man främst cyklar snabba rundor på 1-2h så upplever man säkert cykeln på ett annat sätt än om man harvar runt på långa randonneur-lopp.
Men i och med att TS ska använda den till Vättern framöver så är nog inte komfort en helt oväsentlig detalj i sammanhanget. Det kan därför vara värt att påpeka att den KAN upplevas som mindre komfortabel än många andra racers.