nice keps under hjälm

Eskilj

Aktiv medlem
nice keps under hjälm
Hej! Dags för inköp av ny underhjälmenkeps.

Stilpolisen förbjuder ju alla former av reklamyttringar på kepsen, och säger inte nej till bra kvalitet..

Plus att tjockskalligheten är +2,5 standardavvikelser...

Söker efter tips på lite vad som tror jag, men finns det några mindre företag e d ju kul. Gribgrabreklam känns sådärkul att cykla runt med, även om kepsarna verkar helt ok.

Tack på förhand!

nice keps under hjälm
För mig är poängen a) att slippa få ner svett i ögonen, b) värmande om det är kyligt, c) funkar lite som regnskydd s.a. glasögonen inte får lika mkt vatten på sig.

Som det mesta är det väl en smaksak. Jag gillar det dock av ovan nämnda anledningar och kör därför med det.

nice keps under hjälm
Om det primärt är svettavledningsaspekten man är ute efter finns även band någon sorts gummiband som man kan sätta runt huvudet som leder bort svetten så att den inte rinner ned i ögonen. Lite som en hängränna tror jag. Har aldrig testat men jag har för mig att någon här på forumet talat (skrivit?) sig varm för den lösningen.

nice keps under hjälm
Jag är en nöjd användare av en cykelkeps från Halo
med inbyggt och välfungerande svettband
White-Halo-Cycling-Cap.jpg

https://haloheadband.eu/en/hat/64-halo-cycling-cap-white.html
Men varma dagar, som det verkar bli åtminstone nu under helgen, använder jag deras
"Visorband" under hjälmen
HAVB-8.jpg

https://haloheadband.eu/en/visorband/195-halo-pullover-visorband-white.html
De har även återförsäljare inom EU (Spanien)

Men om de passar dig har jag förstås ingen aning om. Jag har iofs inget litet huvud, strl L 59-63 i den senast köpta hjälmen och Halo räcker till i strl för mig
Pannbandet i Halo har en "hängränna" i silikongummi i underkant fram som gör att det fungerar riktigt bra under lång tid
a208b7132a38723f4d91e3338f5145ae.jpg

https://www.haloheadband.com

Redigerat: EU-länken

Senast ändrad:
nice keps under hjälm
Jag tycker ofta kepsarna är små för mitt huvud i stl 59. Men hittade för några år sedan en white-keps på XXL som var tillverkad av Craft, som passar bra. Så Craft verkar göra kepsar för oss storhövdade.

Här finns en till nedsatt pris, ska även vara 25% rabatt i helgen med VIP0521. Tyvärr dock med Craftlogga på sidan...

nice keps under hjälm
Jag tycker ofta kepsarna är små för mitt huvud i stl 59. Men hittade för några år sedan en white-keps på XXL som var tillverkad av Craft, som passar bra. Så Craft verkar göra kepsar för oss storhövdade.

Här finns en till nedsatt pris, ska även vara 25% rabatt i helgen med VIP0521. Tyvärr dock med Craftlogga på sidan...
Japp, jag har 62 så det blir ännu lite roligare att prova märken. Har insett att de flesta designar så att det skall täcka 95% av befolkningen, (de som är tjockskalligare än 97,5% av befolkningen vill nog ändå inte köpa en cool cykelkeps, förutom jag då...)

nice keps under hjälm
Bra kepsar om man har lite större klump ovanpå axlarna är ett intressant kapitel. Det där "one size fits all" som många tillverkare kör med borde i mitt tycke ersättas med "one size fits some". Följer tråden med intresse.
One size fits none heter det.
Jag har några Cykelcafe LeMond- kepsar som passar mitt 59cm huvud bra.

nice keps under hjälm
Har jag förstått saken rätt; det är tabu att ha skärm på hjälmen när man cyklar LVG, så istället sätter man på sig en... keps... eh, under hjälmen? :oops:

Svett i ögonen avhjälps enkelt med ett tunt pannband. Finns med windstopper om det är kyligt. ?

...3...2...1... *någon blir provocerad*

nice keps under hjälm
Har jag förstått saken rätt; det är tabu att ha skärm på hjälmen när man cyklar LVG, så istället sätter man på sig en... keps... eh, under hjälmen? :oops:

Svett i ögonen avhjälps enkelt med ett tunt pannband. Finns med windstopper om det är kyligt. ?

...3...2...1... *någon blir provocerad*
Nej, du har missförstått. Man har en cykelkeps när man cyklar, därför är det tabu att ha skärm på hjälmen. Du ser den subtila skillnaden?

Gäller förstås även i skogen. ...3 ...2 ...1

nice keps under hjälm
Nej, du har missförstått. Man har en cykelkeps när man cyklar, därför är det tabu att ha skärm på hjälmen. Du ser den subtila skillnaden?

Gäller förstås även i skogen. ...3 ...2 ...1

Ja, skillnaden är att alla ens under-hjälmen-huvudbonader (som man naturligtvis anpassar efter vädret) måste ha skärm. Vilket gör allt betydligt jobbigare, helt i onödan.

nice keps under hjälm
Ja, skillnaden är att alla ens under-hjälmen-huvudbonader (som man naturligtvis anpassar efter vädret) måste ha skärm. Vilket gör allt betydligt jobbigare, helt i onödan.
Det är faktist praktiskt på riktigt. Jag kör så i skogen också numera, bortsätt ifrån smällvinter då tar jag hjälmen med skärm och en tjockare mössa, men det är inte ofta det blir så kallt här i människobyn.

nice keps under hjälm
Det är faktist praktiskt på riktigt. Jag kör så i skogen också numera, bortsätt ifrån smällvinter då tar jag hjälmen med skärm och en tjockare mössa, men det är inte ofta det blir så kallt här i människobyn.

Jag bryr mig inte om diverse stilregler som finns i lvg-cykling. Men keps tycker jag är väldigt skönt. Brukar ha det när jag åker längdskidor och sånt med.

nice keps under hjälm
Köpte en hjälm med inbyggd skärm. Skärmen pajjade så jag var tvungen att ha keps under ändå :)
Du får köpa en bättre hjälm nästa gång. :sneaky: Jag menar, håller det i skogen så är det klart att det håller för vägbruk.

Jag ser bara inte hur det kan vara mer praktiskt än att ha skärmen på hjälmen så att den alltid är med. Även när man kör helt utan mössa. ?

Är det inte helt solklart att det bara är en kulturell grej? Edit: Själv tycker jag att merparten av alla cykelspecifika kläder och attiraljer är så enormt fula att det inte spelar så stor roll om man har "rätt" grejer eller inte. Ser ju ut som skit oavsett, så då är det bättre att gå efter funktion istället.

nice keps under hjälm
Jag har alltid keps när jag cyklar, och cyklar året runt. Två kepsar är allt som behövs. En som är lite mer fodrad med öronlappar och vindtät för de riktigt kyliga dagarna och en tunnare yllekeps för resterande tid. Kepsarna kompletteras med buff vid behov.
Två kepsar alltså, så jäkla jobbigt är det inte.
?

nice keps under hjälm
Du får köpa en bättre hjälm nästa gång. :sneaky: Jag menar, håller det i skogen så är det klart att det håller för vägbruk.

Jag ser bara inte hur det kan vara mer praktiskt än att ha skärmen på hjälmen så att den alltid är med. Även när man kör helt utan mössa. ?

Är det inte helt solklart att det bara är en kulturell grej?

Kepsen kan man ju anpassa lite efter väder och vind. Hjälmen vill man ju ha på ett visst sätt. Men det kan säkert va kulturellt med. När jag t.ex varit på cykelsemester har jag bara den på huvudet hela tiden, då slipper man en extra keps t.ex

nice keps under hjälm

Är det inte helt solklart att det bara är en kulturell grej? Edit: Själv tycker jag att merparten av alla cykelspecifika kläder och attiraljer är så enormt fula att det inte spelar så stor roll om man har "rätt" grejer eller inte. Ser ju ut som skit oavsett, så då är det bättre att gå efter funktion istället.

Tja. Om man som jag svettas ganska mycket så spar det livslängd på hjälminredningen eftetsom kepan är lätt att sanera så ofta som behövs - inredningen till hjälmar brukar inte gilla att tas loss och tvättas sådär jettemånga gånger.

nice keps under hjälm
Jag har alltid keps när jag cyklar, och cyklar året runt. Två kepsar är allt som behövs. En som är lite mer fodrad med öronlappar och vindtät för de riktigt kyliga dagarna och en tunnare yllekeps för resterande tid. Kepsarna kompletteras med buff vid behov.
Två kepsar alltså, så jäkla jobbigt är det inte.
?
Aha, okej. Jag varierar mellan fyra olika huvudbonader beroende på temperatur. En fleece-mössa med windstopper för -15° till ~0°, en tunnare windstoppermössa från ~0° till +7-10°, ett pannband med windstopper upp till ca +13°. Är det varmare än så kör jag en avklippt löparmössa som endast är avsedd att suga upp svett (har inte hittat något tillräckligt tunt pannband), och faktum är att den håller mig svalare än utan mössa när det är riktigt varmt.
Med andra ord skulle det nog inte funka med keps. De gånger jag behöver skärm så måste den vara lång för att antingen skydda mot regn på glasögonen eller lågt motljus. Oftast är den dock uppfälld, men såklart alltid med eftersom den sitter på hjälmen. Känns logiskt och bra.

nice keps under hjälm

Är det inte helt solklart att det bara är en kulturell grej? Edit: Själv tycker jag att merparten av alla cykelspecifika kläder och attiraljer är så enormt fula att det inte spelar så stor roll om man har "rätt" grejer eller inte. Ser ju ut som skit oavsett, så då är det bättre att gå efter funktion istället. Bra kepsar är i bomull IMHO.

Fast den där anknäbben som kalla skärm på en MTBhjälm har (väl?) begränsade funktioner. Om nån alls. Sitter uppe mitt på hjälmen gör den. Skyddar möjligen mot lersprut från bakhjulet. Nån funktion bör den ju ha.
En cykelkeps med skärm funkar som regnskydd, insektsskydd och solskydd förutom svettrem och kylskåp om man blöter ner den när det är riktigt varmt.

nice keps under hjälm
Yep, cykel = kultur.
Det kan uppfattas provocerande för den som inte känner av.
Typ som när någon begär in ketchup på fine dining.
Eller smaska vid matbordet.
Etc..

nice keps under hjälm
Aha, okej. Jag varierar mellan fyra olika huvudbonader beroende på temperatur. En fleece-mössa med windstopper för -15° till ~0°, en tunnare windstoppermössa från ~0° till +7-10°, ett pannband med windstopper upp till ca +13°. Är det varmare än så kör jag en avklippt löparmössa som endast är avsedd att suga upp svett (har inte hittat något tillräckligt tunt pannband), och faktum är att den håller mig svalare än utan mössa när det är riktigt varmt.
Med andra ord skulle det nog inte funka med keps. De gånger jag behöver skärm så måste den vara lång för att antingen skydda mot regn på glasögonen eller lågt motljus. Oftast är den dock uppfälld, men såklart alltid med eftersom den sitter på hjälmen. Känns logiskt och bra.
Oj, vad du rör till det! Mycket enklare med en cykelkeps!

nice keps under hjälm
Fast den där anknäbben som kalla skärm på en MTBhjälm har (väl?) begränsade funktioner. Om nån alls. Sitter uppe mitt på hjälmen gör den. Skyddar möjligen mot lersprut från bakhjulet. Nån funktion bör den ju ha.
En cykelkeps med skärm funkar som regnskydd, insektsskydd och solskydd förutom svettrem och kylskåp om man blöter ner den när det är riktigt varmt.
Det beror förstås helt på vad det är för hjälm. Jag skulle aldrig köpa en utan skärm som snabbt går att fälla ner och upp och som har rimlig längd. Att vinkeln går att finjustera är dessutom väldigt bra då den kan anpassas till cykelpositionen. Helt olika krav om man ståcyklar i skogen eller om man kryper ihop i elak motvind vid transport. ?

Yep, cykel = kultur.
Det kan uppfattas provocerande för den som inte känner av.
Typ som när någon begär in ketchup på fine dining.
Eller smaska vid matbordet.
Etc..
Jag undrar om det inte är mer provocerande för den som "känner av". ?

nice keps under hjälm
När jag cyklar långa branta backar i värme är en sak som är bra med skärmen på kepsen att svetten leds ut och droppar ner från spetsen. En hjälmskärm kan rimligen inte ge denna funktion.

Mina försök med pannband vid löpning säger att när pannbandet är genomfuktat av svett så börjar det rinna ner lite över allt, inklusive ner i ögonen. Detta gör att jag inte tror att ett pannband i sig skulle funka lika bra som en keps i ovan nämnda situationen. Man måste i så fall på något sätt få in en hängrännefunktion som gör att svetten rinner undan från främre pannregionen och kan rinna vidare ner längs kinderna/sidorna av huvudet.

nice keps under hjälm
För mig är poängen a) att slippa få ner svett i ögonen, b) värmande om det är kyligt, c) funkar lite som regnskydd s.a. glasögonen inte får lika mkt vatten på sig.

Som det mesta är det väl en smaksak. Jag gillar det dock av ovan nämnda anledningar och kör därför med det.
Dessutom ganska skönt att dränka en bomullskeps i kallt vatten innan man drar på sig den, åtminstone när det är varmt ute. Alternativt spola med vatten genom hjälmen.

Tillbaka
Topp