[NICK] NICK needs you 11/6 kl 10!

nisseson

Aktiv medlem
NICK needs you!

Hej allihopa, det är dags för stigfixardag med NICK. Lördagen den 11 juni kl. 10 ses vi på ängen vid spårcentralen. Årets stora nyhet är en omdragning av spåret vid nybyggena vid gamla skjutbanan. Här har några av oss rekat fram en ny ca.1,8km lång dragning som behöver iordningställas. Delar av den nya dragningen behöver i stort sett bara märkas upp, andra delar kräver lite mer färdigställande. Den nya dragningen kommer bli bra mycket bättre än den sträcka den ersätter med färre surhål och mer hällar. :-) I.o.m. att det är mer arbete än vanligt så behöver vi även att fler än vanligt ställer upp. Alla som kan bidra, med mycket eller lite, är välkomna. Även om du bara kan vara med en kortare stund så är det så klart fortfarande kul att du kommer!

Verktyg som kommer behövas: skruvdragare, hammare med spikutdragare, kniv, såg, sekatör, grensax, kratta, kvast, spade. Ta med vad du har!

Utöver spårfixandet så smäller vi även in NICK´s årsmöte, kort och snärtigt.

Alltså:
Datum: Lördagen den 11 juni.
Tid: kl 10.
Plats: Spårcentralen vid Ursvik. http://tinyurl.com/nick-ursvik

/Olof – Sekreterare NICK

Det kommer bli rikigt fint. Men det är som sagt en hel del jobb som behöver göras så ju fler händer ju bättre.

Jag tar med en liten såg.

/* Jörgen */

Självklart kommer jag att vara där. Sthlms enda oficiella MTB spår av rang behöver vård, borde bli minst 100 pers, annars kan vi lägga ner. Men lägg starttiden lite tidigare, 10:00 är em för en famoljefar.

I egenskap av valberedning för NICK letar jag efter personer att föreslå som styrelse för årsmötet som också går av stapeln. Känner ni er manade till detta kan ni PMa mig, alternativt posta i den här tråden.

Jag är säker på att någon i den sittande styrelsen kan svara på frågor angående vad det innebär rent praktiskt att sitta i styrelsen, men målet med NICK har alltid varit att hålla formalian till ett minimum så att de insatser man gör framför allt handlar om att det praktiska arbetet med spåret.

Styrelsens uppgift är framförallt att organisera städdagar vid behov, och hålla lite koll så att spåret inte förfaller. Det ingår förstås också att planera omdragningar där såna behövs, hålla lite övergripande koll på slitage, fixa fram skyltar osv. Inte så krångligt.

Förutom den omdragning som görs nu kommer det inom en snar framtid att behöva göras ytterligare en ny ganska stor.

Jag ska försöka ge mig ut en tur med snitselbandet i kväll om någon är nyfiken på förhandsvisning av nya tänkta sträckningen.

Lunda för min del, men vi kan nog ordna det. Jag gissar att JesperC passerar förbi dig på väg till jobbet varje dag.

Nu har jag märkt upp nya dragningen för er som är nyfikna. Gul snitsel, börjar ca 1,5 km från slutet. Tyvärr åker snitslarna ner i rask takt. I morgon ska beslutande kommunaltjänsteman ut och ta sig en titt så förhoppningsvis får vi domen sen.

lyckats slå mig loss från jobbet till efter lunch. kommer dock gärna tidigare än kl 10 om någon med koll är där tidigare..

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Lunda för min del, men vi kan nog ordna det. Jag
> gissar att JesperC passerar förbi dig på väg
> till jobbet varje dag.

Jo, jag borde kunna plocka upp lite skyltar någon dag.

//j

oxr skrev:
> I morgon ska beslutande kommunaltjänsteman ut och
> ta sig en titt så förhoppningsvis får vi domen
> sen.

Spännande!

/* Jörgen */

Då har vi fått ett preliminärt godkännande för en del av den tänkta sträckningen. Ska bara skicka in en nya karta.

Provade nya dragningen idag, snitslarna satt kvar.
Kan bli riktigt trevligt, roliga hällar på sina ställen:-)

Ska försöka komma nästa lördag men det är dagen innan Lida.

NNNN

paxel skrev:
> Provade nya dragningen idag, snitslarna satt kvar.
>
> Kan bli riktigt trevligt, roliga hällar på sina
> ställen:-)
>
> Ska försöka komma nästa lördag men det är
> dagen innan Lida.
>
> NNNN

Brukar ju inte bli så särskilt mycket, eller hårt, cyklande på röjdagarna så blir väl en perfekt uppladdning =)

//j

Ja, tidigare än 10, jag har lyckats på chefen att gå med på att jag kommer in vid 13. Så ska jag kunna vara med mer än 2 h så vore det najs att börja tidigare.

Gurra skrev:
> Ja, tidigare än 10, jag har lyckats på chefen
> att gå med på att jag kommer in vid 13. Så ska
> jag kunna vara med mer än 2 h så vore det najs
> att börja tidigare.

klart Gurra ska dit tidigt! ska skicka med han spett yxa och spade! hoppas ni alla gör ett dunder jobb för att få NICK fint för säsongen. önskar ja kunde komma och hjälpa till.

Påminner också lite försiktigt om detta :)

fredrikw skrev:
> I egenskap av valberedning för NICK letar jag
> efter personer att föreslå som styrelse för
> årsmötet som också går av stapeln. Känner ni
> er manade till detta kan ni PMa mig, alternativt
> posta i den här tråden.
>
> Jag är säker på att någon i den sittande
> styrelsen kan svara på frågor angående vad det
> innebär rent praktiskt att sitta i styrelsen, men
> målet med NICK har alltid varit att hålla
> formalian till ett minimum så att de insatser man
> gör framför allt handlar om att det praktiska
> arbetet med spåret.

Idag har jag hämtat ut en massa trevliga redskap på motionsgården, och skickat glada mejl till kommunen.

För övrigt har jag idag fått reda på att NICK-spåret är ett free ride-spår. :)

Vi ses på lördag!

aha.. synd att jag inte läste om de gula snitslarna tidigare då jag körde NICK imorse, nu följde jag kanske dem en bit.. vill någon sätta lite bra tider så är det väl läge nu, hårt och snabbt samt välkört. :)

jag hoppas komma loss i helgen.

oxr skrev:
> För övrigt har jag idag fått reda på att
> NICK-spåret är ett free ride-spår. :)
>

*trycker på gilla-knappen*

Senast ändrad:
Det kommer behövas skruvdragare med Torx20-bits. Ta med alla som har.

I nödfall går det förstås även med skruvmejsel eller borrsväng.

äre freeride så äre :)

Det finns nog faktiskt en möjlighet till wallride bygge om någon vill. jag ska försöka hitta lite virke så för att bygga lite också.

oxr skrev:
> Idag har jag hämtat ut en massa trevliga redskap
> på motionsgården, och skickat glada mejl till
> kommunen.
>
> För övrigt har jag idag fått reda på att
> NICK-spåret är ett free ride-spår. :)
va, vänta nu, jag köpte ny AM hojj förra våren, detta måste helt klart kunna användas som argument att köpa ny hojj, väcker genast frugan och börjar förhandla, inte mitt fel att kommunen ändrar spelreglerna. :D

> Vi ses på lördag!
Japp

Tillstånd/dispens att flytta del av cykelspår i Igel-bäckens naturreservat i Solna
Sökande
Nätverket Igelbäckens Cykelkamrater
Objekt
Igelbäcken, tillstånd/dispenser

Beslut
Nätverket Igelbäckens Cykelkamrater, ges tillstånd respektive dispens att, i enlighet med ansökan med kartbilagor, förlägga en del av befintligt cykelspår till ny plats i Igelbäckens naturreservat i Solna samt att skylta upp den nya delen av cykelspåret på samma sätt som resterande cykelspår.
Tillståndet och dispensen gäller från den 10 juni 2011 till den 31 december 2011. Kom-munekologen ska meddelas så snart spåret har flyttats.
Beslutet har fattats med stöd av naturreservatets föreskrifter punkt AI:15 och C5 samt miljö- och hälsoskyddsnämndens delegationsordning.

Bakgrund
En sträcka av befintligt cykelspår i och strax utanför Igelbäckens naturreservat i Solna (ärende MHN/2005:280) påverkas av byggnationer i Järvastaden och kan inte vara kvar i befintlig sträckning. Den delen av cykelspåret behöver därför flyttas. Nätverket Igel-bäckens Cykelkamrater ansöker om att få förlägga den här delen av cykelspåret på ny plats i Igelbäckens naturreservat i Solna.

Naturreservatets föreskrifter
Det är förbjudet att, utan tillstånd från miljö- och hälsoskyddsnämnden, anlägga cykel-väg i Igelbäckens naturreservat i Solna. Det är även förbjudet att sätta upp skyltar. Dis-pens från föreskrifterna krävs för att få sätta upp skyltar.

Spårförslaget
Nätverket Igelbäckens Cykelkamrater anger i ansökan att den nya sträckningen är pla-nerad för att ge minimalt ingrepp i naturen och att det inte är fråga om något egentligt anläggningsarbete, utan att det begränsas till uppmärkning med tidigare överenskom-men skyltning samt beskärning av grenar som hänger i vägen.
Nätverket framför också att den nya sträckningen tar hänsyn till befintliga spår samt att den utformas för att ge säkra korsningar med befintliga spår.

Bedömning
Miljö- och hälsoskyddsnämnden (MHF) instämmer i att den aktuella delen av cykelspå-ret behöver flyttas. MHF har i fält tittat på den nya dragning av cykelspåret, som Nät-verket Igelbäckens Cykelkamrater föreslår, och bedömer att förslagen sträckning kan accepteras.
Förslaget har utformats så att cykelspåret inte går över blöta markpartier, vilket är vik-tigt för att begränsa markskador. Erfarenheter av befintligt cykelspår visar att slitaget är litet på torr mark. MHF ser positivt på att spåret planeras för att ge ett så litet ingrepp i naturen som möjligt och att förslaget tar hänsyn till befintliga spår med annan använd-ning samt att det utformas för att ge säkra korsningar.

Information
Om Nätverket Igelbäckens Cykelkamrater önskar nyförlägga fler delar av cykelspåret än som var med i ansökan ska en ny ansökan lämnas in för den delen.

Kommer vi gå eller cykla till platsen för att fixa med spåren?
Jag kan ev dyka upp. Tar isf med lite verktyg.
Bra att veta om cykeln ska med

Vi kommer börja med att cykla sträckan. Ca 30 passager brukar ge en hygglig grund för en stig. Sen delar vi upp oss lite. Om det behövs kan vi ordna med lite verktygsförvaring om det inte kommer gå att cykla med verktyg. Jag kommer ha kärra som man kan lasta en del på.

Kan man göra någon nytta även om man fortfarande är så mycket nybörjare att man måste hoppa av cykeln (planerat såväl som oplanerat) stup i ett vid försök att ta sig runt spåret? I så fall dyker jag gärna upp och hjälper till.

Det vore bra om vi kunde få med några nybörjare som kört vilse på spåret också. Vi får kritik för att det är svårt att hitta runt och att skyltningen måste förbättras. Tyvärr är jag och många med mig lite för bra på att hitta för att första var vi ska förbättra skyltningen.

Tillbaka
Topp