NICK-spåret omdragning och underhåll

jesperC

Aktiv medlem
NICK-spåret omdragning och underhåll
(bump)
Helgvädret ser ut att bli sisådär men regnet verkar upphöra på lördag förmiddag så jag försöker komma förbi
Någon särskild utrustning/redskap som ni känner att det är brist på som man bör ta med?

//j
 

trailbiker

Aktiv medlem
NICK-spåret omdragning och underhåll
På söndag är arbetsdagen, samling 10 vid spårstarten. En motorsåg vore grymt om man har och kan hantera den. Annars är batteridriven cirklar och skruvdragare uppskattat, tätt följt av sekatör/japansåg. Anmäler man sig via Facebook-eventet får man lunch också!
 

trailbiker

Aktiv medlem
NICK-spåret omdragning och underhåll
NICK-spåret är nu omdraget. Vi i Sundbybergs Stigcyklister ber er att respektera avspärrningarna, inte gena och skapa smitvägar och visa hänsyn till övriga grupper i skogen som vi på vissa ställen delar stig med. Trailforks uppdateras imorgon och vänligen skapa inte några nya segment på Strava. Saknar du skyltning eller hittar något annat, skicka ett meddelande till mig eller posta på vår sida på Facebook.
 

trailbiker

Aktiv medlem
NICK-spåret omdragning och underhåll
Jag har uppdaterat Trailforks (väntar på godkännande) och skapat ett segment på Strava (NICK 2.0) för att matcha segmentet måste man följa A-linjerna där dessa är skyltade. Dagens KOM är 43 minuter!
 

Atakua

Aktiv medlem
NICK-spåret omdragning och underhåll
Nu är jag klar med ruttens omdragning på OpenStreetMap. Med de senaste nyheterna att Trailforks inför paywall för att se stigar blir öppna information på OSM ännu viktigare för att kunna upptäcka nya stigar. För mig är jag glad att jag alltid dubblerar mina Trailforks-bidrag även till OSM.

1598703490630.png
 

kais01

Aktiv medlem
NICK-spåret omdragning och underhåll
NICK-spåret är nu omdraget. Vi i Sundbybergs Stigcyklister ber er att respektera avspärrningarna, inte gena och skapa smitvägar och visa hänsyn till övriga grupper i skogen som vi på vissa ställen delar stig med. Trailforks uppdateras imorgon och vänligen skapa inte några nya segment på Strava. Saknar du skyltning eller hittar något annat, skicka ett meddelande till mig eller posta på vår sida på Facebook.
vad är beefen med strava..?
 

p3tre

Medlem
NICK-spåret omdragning och underhåll
Kul med dom nya stigavsnitten och bra att det var avbandat på ställen där man brukar åka av gammal vana.
Bra jobbat av alla som hållt på med det här.

Idag kanske jag hade klarat mig utan Segbacken 2.0 men ändå rolig spårdragning!
 

fredrikw

Aktiv medlem
NICK-spåret omdragning och underhåll
Körde ett varv igår, riktigt bra jobbat med nya dragningen! Som en av dom som var med när spåret anlades och var ute och krattade fram de första dragningarna av NICK-spåret är det roligt att se hur det har utvecklats, och dessutom se åtminstone en gammal dragning återkomma igen. Inledningvis kändes det som att den nya dragningen hade gjort spåret mer lättcyklat, men den känslan gick över snabbt :)
 

Atakua

Aktiv medlem
NICK-spåret omdragning och underhåll
Här är min lilla recension på hur jag upplever NICK-2.0 jämfört mot den förra varianten.

Vad har blivit bättre
* Stigen blev längre. Den omfattar nu den gamla genvägenssträckan, så att man inte är tvungen välja mellan genvägen och den fullständiga sträckan.
* Bredare spänger. Jag uppskattar en sådan spång efter en svår rulle och sväng där jag brukade missa spångens entré och hamna på rötter.

* Nya/lagade spänger där det behövs. Nu kan man köra tidigare tröga ställen i hög takt.
* Tydligt märkta B-linjer. Tidigare var det lite oklart i vissa fall vart man skulle fortsätta vid ett par vägskäl.
* Härlig rulle någonstans här: https://osm.org/go/0bC1nLxnx--?m= . En chickenline finns att tillgå.
* Otroligt fin flow på den nya sträckan som börjar här: https://osm.org/go/0bC1btgQw-?m= Det finns även nya möjligheter att pumpa och till och ha lite "air".

Vad har blivit värre
* Stigen blev längre. Det finns nu en lång tråkig grusvägssträcka över Igelbäcken och förbi Wihlborgs äng tillbaka till andra varvet.
* Bredare spänger. Själv tycker jag om smala spänger som utmaning, särskilt om de passerar över några bottenlösa hålor ifyllda med slask, vassa spikar eller lava.
* Självkorsande dragning gör det att man kan enkelt gå vilse. Det är inte självklart för alla hur man hittar vägen tillbaka till den "Varv 1/Varv 2" skylten härifrån: https://osm.org/go/0bC1bgwB?m= Jag såg cyklister som svängde norrut för tidigt.
Jag tror att varvet 2 är på så viss formgivet precis för att inkludera utförstillfället här: https://osm.org/go/0bC1afH2g-?m=
* Hastighetsvarningsskyltar och till och med en fartspärr här: https://osm.org/go/0bC1ajb5l-?&m= Den sistnämnda platsen har alltid varit vansklig eftersom man bombar utför dit ur ut skogsmassan mot motionsspåret och eventuella oberedda motionerare på det.

Vad har stannat oförändrat
* De flesta gamla kära sträckorna med sina vanliga utmaningar finns kvar. Jag saknar bara en nerförsbacke som började här (precis inför f.d. genvägens start) men nu är permanent stängd: https://osm.org/go/0bC1ZqXiQ-?m=
Men den platsen var onekligen helt förstörd och behöver flera år vila för att naturen återhämtar sig.

Som slutsats har NICK-spåret blivit ännu vackrare!
 
Senast ändrad:

Lejon

Aktiv medlem
NICK-spåret omdragning och underhåll
Här är min lilla recension på hur jag upplever NICK-2.0 jämfört mot den förra varianten.

Vad har blivit bättre
* Stigen blev längre. Den omfattar nu den gamla genvägenssträckan, så att man inte är tvungen välja mellan genvägen och den fullständiga sträckan.
* Bredare spänger. Jag uppskattar en sådan spång efter en svår rulle och sväng där jag brukade missa spångens entré och hamna på rötter.

* Nya/lagade spänger där det behövs. Nu kan man köra tidigare tröga ställen i hög takt.
* Tydligt märkta B-linjer. Tidigare var det lite oklart i vissa fall vart man skulle fortsätta vid ett par vägskäl.
* Härlig rulle någonstans här: https://osm.org/go/0bC1nLxnx--?m= . En chickenline finns att tillgå.
* Otroligt fin flow på den nya sträckan som börjar här: https://osm.org/go/0bC1btgQw-?m= Det finns även nya möjligheter att pumpa och till och ha lite "air".

Vad har blivit värre
* Stigen blev längre. Det finns nu en lång tråkig grusvägssträcka över Igelbäcken och förbi Wihlborgs äng tillbaka till andra varvet.
* Bredare spänger. Själv tycker jag om smala spänger som utmaning, särskilt om de passerar över några bottenlösa hålor ifyllda med slask, vassa spikar eller lava.
* Självkorsande dragning gör det att man kan enkelt gå vilse. Det är inte självklart för alla hur man hittar vägen tillbaka till den "Varv 1/Varv 2" skylten härifrån: https://osm.org/go/0bC1bgwB?m= Jag såg cyklister som svängde norrut för tidigt.
Jag tror att varvet 2 är på så viss formgivet precis för att inkludera utförstillfället här: https://osm.org/go/0bC1afH2g-?m=
* Hastighetsvarningsskyltar och till och med en fartspärr här: https://osm.org/go/0bC1ajb5l-?&m= Den sistnämnda platsen har alltid varit vansklig eftersom man bombar utför dit ur ut skogsmassan mot motionsspåret och eventuella oberedda motionerare på det.

Vad har stannat oförändrat
* De flesta gamla kära sträckorna med sina vanliga utmaningar finns kvar. Jag saknar bara en nerförsbacke som började här (precis inför f.d. genvägens start) men nu är permanent stängd: https://osm.org/go/0bC1ZqXiQ-?m=
Men den platsen var onekligen helt förstörd och behöver flera år vila för att naturen återhämtar sig.

Som slutsats har NICK-spåret blivit ännu vackrare!
Jag testade för några dagar sedan och kan bara hålla med om det mesta!
Jag Körde rätt mycket i Ursvik för drygt tio år sen och sen dess har det kommit flera ”nya” versioner av Nick men den senaste var absolut bäst, längst och mest varierad. Senaste gången jag körde var väl tre år sen.
Jag tänkte länge att det var lätt att hitta runt på den nya dragningen men efter ett tag körde jag ändå fel. Tror det var nåt ställe där man Korsade spåret. Det förvirrade mig grundligt....
 

johan44

Aktiv medlem
NICK-spåret omdragning och underhåll
Nick igår första gången på läänge, förut såg jag nick som en ointressant rotmatta. Nu supertrevligt spår! Stort tack för allt arbete. Håller med om att nån sträcka vid varv 1 är mycket grus (men det är inte många minuters cykling på grus i praktiken) och också svårt att hitta, annars väldigt bra. Imponerande engagemang.
 

BAPEsta

Aktiv medlem
NICK-spåret omdragning och underhåll
Hur är det att köra där nu när det regnat hela morgonen? Drar mig lite från att ge mig ut i skogen på Järvafältet mellan Barkarby och Sollentuna. Men vill inte missa cykling idag.
 

trailbiker

Aktiv medlem
NICK-spåret omdragning och underhåll
Kul med all feedback på NICK. Vad gäller skyltar kommer det upp fler, dom tog slut hos kommunen. Grusvägen tillbaka är knappa kilometern av 13 totalt, sluttar uppför och är bra för konditionen. Naturreservat så det går inte att komma undan den.

Där fartspärren är idag kommer vi behöva gräva och formge nån sorts "flowtrail" för att få ner hastigheten, den är överst på listan.

Posta gärna här, på Trailforks eller Facebook med feedback / idéer.
 

clara

Medlem
NICK-spåret omdragning och underhåll
Hur är det att köra där nu när det regnat hela morgonen? Drar mig lite från att ge mig ut i skogen på Järvafältet mellan Barkarby och Sollentuna. Men vill inte missa cykling idag.
Tungt och lerigt men säkert kul ändå ;). De värsta surhålen har spänger. Vi är många som cyklar Nick året runt så idag är nog inte värre än nån novemberdag.
 

Sunny

Medlem
NICK-spåret omdragning och underhåll
Kul med all feedback på NICK. Vad gäller skyltar kommer det upp fler, dom tog slut hos kommunen. Grusvägen tillbaka är knappa kilometern av 13 totalt, sluttar uppför och är bra för konditionen. Naturreservat så det går inte att komma undan den.

Där fartspärren är idag kommer vi behöva gräva och formge nån sorts "flowtrail" för att få ner hastigheten, den är överst på listan.

Posta gärna här, på Trailforks eller Facebook med feedback / idéer.
Kanske redan finns men annars små reflexer, som extreme-slingan har, för mörkercykling
 

Atakua

Aktiv medlem
NICK-spåret omdragning och underhåll
Kanske redan finns men annars små reflexer, som extreme-slingan har, för mörkercykling
Jo, det finns det redan. Jag cyklade NICK-2.0 vid solnedgången med framlampan på och skyltarna syntes långt ifrån. Det var faktiskt enklare att hitta rätt väg än vid dagsljus.
 

trailbiker

Aktiv medlem
NICK-spåret omdragning och underhåll
Dom nya skyltarna har reflextryck. De små röda kommer tas ner. När vi får påfyllning av skyltar kommer det kompletteras.
 

jansson99

Moderator
Forumvärd
NICK-spåret omdragning och underhåll
Någon borde sätta upp en osm frågetråd.
Det finns några trådar om OSM, rätt gamla dock. Den här är värd att skaka liv i: https://happyride.se/forum/threads/vi-som-redigerar-openstreetmap.2931681/

Jag karterar Arvika med omnejd som terapi för att få koll på fina vägar och stigar för den nya trendcyklingen gravel. Jag riktar främst in mig på alla vägar ner till traktorstig som finns som öppen data från Trafikverket men har karterat en del MTB-stig också.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer