[NICK] Spårfixardag 21:a april kl. 10

nisseson

Aktiv medlem
Spårfixardag 21:a april

Det är dags för stigfixardag med NICK. Lördagen den 21:a april kl. 10 ses vi på ängen vid spårcentralen. Utöver lite slyrensande där det behövs så finns det några korta omdragningar på 20-40 meter vi vill göra för att förbättra spåret. Alla som kan bidra, med mycket eller lite, är välkomna. Även om du bara kan vara med en kortare stund så är det så klart fortfarande kul att du kommer!

Verktyg som kommer behövas: skruvdragare, hammare med spikutdragare, kniv, såg, sekatör, grensax, kratta, kvast, spade. Ta med vad du har!

Alltså:
Datum: Lördagen den 21 april.
Tid: kl 10.
Plats: Spårcentralen vid Ursvik.
http://igelbacken.blogspot.se/

Jag dyker upp med ett 20-tal skyltar, en liten såg och en kraftig sekatör. Någon som har med skruv/skruvdragare?

Utöver det har jag förstått att det behövs räfsor/krattor och en spade då det gjorts en omdragning vid kraftledningen där vi behöver krafsa fram en tydligare stig.

//j

vder.png

Lär väl vara lite fuktigt i skogen men i alla fall torrt uppifrån.

//j

Jag är dessvärre bortrest. Däremot tänkte jag tänkte jag vara så fräck att jag vill föreslå var det ska stärkas upp med skyltning :)

1. Där man tar vänster efter första utförslöpan (förbi spången/hoppet)
2. I slutet då man kommer fram till det nybyggda villaområdet. Hur ska man köra då egentligen? Jag brukar få irra mig tillbaka till starten rakt genom skolbygget, inte helt rätt antar jag...

Så där, arbetsdagen avklarad.

Surhålen i början av spåret dikades ur så gott det gick. Tyvärr är området där så pass sankt att det aldrig kommer bli bra. Spänger eller omdragning är möjliga lösningar.
En omdragning är inte helt enkel då det går väldigt många löparspår just där. Att bygga spänger kräver även det en ordentlig insatts då det rör sig om en ganska lång sträcka.
Nu är i alla fall den värsta blötperioden över så det börjar torka upp (tills dess är det bästa att bara köra rakt igenom, det är lika lerigt/sankt vid sidan om så att gå ut där leder bara till att det blir en leråker av hela området).

Lite nya skyltar sattes upp. Pilar för att bättre markera där spåret delar sig i huvuddragningen och "genvägen" samt i slutet där man kommer ner mot det nybyggda villaområdet. Vi har ett gäng skyltar kvar och kommer ta med dem ut vid några rundor framöver för att skruva upp dem där det kan behövas (har ni någonstans där ni vet att det saknas så hojta till).

En omdragning gjordes där spåret korsar Järvaleden (tror jag den kallas). Denna korsningen var tidigare ganska skymd och de som kommer på cykel/moppe/springandes i nedförsbacken på Järvaleden kan inte förväntas förstå att det kan komma ut en cyklist ur buskarna.
Korsningen flyttades nu högre upp i backen där sikten är bättre. Så en ny backe och en passage förbi en myrstack med ilskna myror är nya utmaningar i spåret.

//j

Tillbaka
Topp