[NICK] Spårfixardag/omdragning 14:e juli kl. 9

nisseson

Aktiv medlem
Spårfixardag 14:e juli

Det är dags för stigfixardag med NICK. Lördagen den 14:e juli kl. 9 ses vi på ängen vid spårcentralen. Vi har två lite längre omdragningar vi vill göra för att förbättra spåret. Alla som kan bidra, med mycket eller lite, är välkomna. Även om du bara kan vara med en kortare stund så är det så klart fortfarande kul att du kommer! Det går att droppa in senare än kl 9, vi håller nog på ett par timmar kan jag gissa. Följ bara spåret så hittar du oss, omdragningarna är dels förbi surhålet innan korsandet av banvallen och sen borta efter militärförråden.

Verktyg som kommer behövas: skruvdragare, hammare med spikutdragare, kniv, såg, sekatör, grensax, kratta, kvast, spade. Ta med vad du har!

Alltså:
Datum: Lördagen den 14:e juli.
Tid: kl 9.
Plats: Spårcentralen vid Ursvik.
http://igelbacken.blogspot.se/

Hade varit toppen men måste jobba på annat håll. har dock en fyllhacka att låna ut om det skulle vara något, tappa inte bort den bara förutsatt att ingen tagit den redan. Ligger gömd i skogen.

Yeayyy, ska surhålet bort!?!? Säger som Gert; Äntligen!
Kommer till 90% sannolikhet, men 9 är tidigt.

NNNN

Jo, det är lite anledningen till att vi startar så okristligt tidigt.
Så inga problem att komma förbi för lite spårdragning och cykling på förmiddagen och sedan cykla in till Stockholms Stadion och byta om till löparskorna ;-)

//j

Ska spåret bli längre eller vad är tanken med omdragningen?

Hur många gånger per år ändras NICK? Är så nöjd nu när jag äntligen hittat runt de två senaste gångerna! Har cyklat i ursvik sedan 2009 och alltid haft problem att få till ett helt NICK-varv :P

När man cyklar med polare så har "alla" sin egen variant av vad som är NICK-spåret ;)
Får se om jag kan komma loss och hjälpa till på lördag!

Det byggs en hel del i området så vi är tvungna att dra om det på några ställen.

Borta vid militärområdet såg det ut så här för ett tag sedan: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1878114/1878114#msg-1878114. Där drar vi spåret lite längre upp i skogen så att vi samtidigt slipper biten nere på ängen mot Kista som brukar bli lerig/översvämmad.

Den andra omdragningen är vid lerhålen i början. Tanken var först att bygga spänger där. Vi kom dock fram till att det skulle behövas en ganska stor arbetsinsatts och ändå inte bli så bra så även där har vi försökt hitta ett alternativt spår (inte helt lätt då det är trångt i skogen med alla löparspår och ridstigar).

//j

+1

tyvärr jobbar jag denna helg och kan inte bidraga :( sur hållet glädjer mig att det försvinner har tugat i sig en x9:a bakfösare och en ultegra så död åt sur hålet!

Gällande verktyg: Var det några staketpinnar som behövde sågas bort? Funderar på om jag skall låna med en bågfil från jobbet.

Annars tar jag med skruvdragare med Torx T20 samt ett gäng skyltar, en sekatör och en trädsåg. Spadar, krattor och liknande brukar ju gå bra att låna från motionsgården.

//j

Som sagt, vi är där några timmar så sjusovare kan ju ansluta lite senare. Bara att följa spåret så hittar ni oss eller slå en signal så guidar vi till där vi är (numret till cykel-telefonen står i profilen).

//j

Såja.

Surhålen i början är nu officiellt borta.

Det blev en riktigt fin ny dragning. Var gärna uppmärksamma på skyltarna när ni kör den nya sträckan så att den "sätter sig" rätt.

Jag var tvyngen att avvika tidigare, övriga är fortfarande kvar och håller på med omdragningen uppe vid kymlinge.

Där skulle vi behöva hjälp av någon med en batteridriven såg för att såga bort metallrester från ett gammalt staket. Jag tog en med bågfil och det var riktigt svettigt, tyvärr är det många kvar. Någon som har en bra såg?

Blev ju en riktigt fin dragning det där! Som Jörgen_A skrev så skulle en batteridriven maskin, gärna en cykel/MC-tjuvs-batterivinkelslip, vara kanon för att komma åt nära marken. Säkert gjort på 15-20 minuter.

Kul att ses och rekommenderar andra som läser och cyklar här att dyka med på nästa tillfälle. Var första gången jag var med, tips är att ta med dricka och nån macka eller annat litet. Grövre sekatör eller grensåg var också väldigt handy.

Även den andra omdragningen är färdigröjd och skyltad. Men då det, som sagt, finns en fem-sex metallpinnar kvar som sticker upp mitt i stigen så väntar vi med att öppna den officiellt tills vi fått bort dem (början av den nya dragningen är inte uppskyltad ännu). Vi har i alla fall märkt upp metalresterna som vi hittat med röd/vita band men då de är ordentligt vassa och kantiga måste de bort.

Så är det någon här som har tillgång till något batteridrivet som man kan använda?

Bägge de nya sträckorna känns i alla fall bra. Vi slipper surhålen och biten på ängen närmast Kista som brukar vara översvämmad på våren.
I början av första nydragningen, precis efter man passerar vägen, är det en liten bit som kommer bli blöt och uppkörd men där har folket på motionsgården lovat att hjälpa till med material för att dränera och fixa till.

På den andra nydragningen finns en bergknalle som blir en utmaning för de flesta men bortsett från den är de inga svåra partier. Precis på slutet finns även här en liten bit, strax innan man kör över bron, som även den riskerar att bli blöt men vi får se hur det utvecklar sig.

//j

Härligt att ni blev (i stort sett) klara med den andra delen också. Bra jobbat.

Jag kan ringa den spåransvariga på kommunen på måndag och se om han kan hjälpa oss om vi inte får fram någon såg själva.

Nope, verkar rejält gjort med gjutet fundament vad det kändes som när jag försökte gräva runt :)

sikkel skrev:
-------------------------------------------------------
> Det kanske går att slå ner dom i marken med en
> slägga?

Om det är samma sorts staketstolpar som från början fanns i backen efter trappstegsdroppet som är efter där man cyklar längs med banvallen krävs det rejäla doningar för att få bort dom. När vi drog spåret fick vi hjälp från en Aron som jobbade på motionsgården och som hade en vinkelkap som han fyrhjulade ut i skogen. Ingenting man gräver bort, eller vill köra på heller för den delen :)

Härken skrev:
> Tjenare,
> Lite sugen på att höra hur det gick. Hur många
> var ni och vad blev gjort? Några bilder?

Vi var 6-7 stycken som var ute och jobbade och några bilder blev det inte vad jag vet. Två omdragningar är, som sagt, i stort sett klara.

Den första behöver lite mer arbete precis i början där den går över ett parti som kommer bli blött och uppkört. Den är dock uppskyltad och färdig att börja användas (första cyklisterna hade redan hittat in på den innan vi hunnit klart).
Den nya dragningen är lättåkt, precis som sträckningen som den ersätter. Den korsar dock löparspåret på ett par ställen och just innan den korsar banvallen, och går ihop med det gamla stigen, så delar den även spår med den lätta 5km-löparslingan i ett tiotal meter så visa hänsyn.

Omdragning nummer två är även den röjd och uppskyltad (utom precis i början). Mot slutet av den här omdragningen är det dock en bit där rester av ett gammalt staket sticker upp mitt i stigen. De är uppmärkta med röd/vita plastband men då de är vassa och kantiga och kan skada däck +ANNAT så måste de kapas bort. Jag var förbi Itex i ett annat ärende idag och passade på att fråga om de hade något portabelt för uthyrning, vilket de tyvärr inte hade. Men som fredrikw skrev så är det mycket möjligt att de på motionsgården har verktygen som behövs.

//j

Är det så att det finns möjlighet att komma hyffsat nära dem där stolparna med bil? För isådanna fall skulle jag kanske kunna Åka ut med generator och vinkelslip

Kul att få vara med att bygga, tack för sällskapet! Var bara med på andra delen och helt utan wikidepialänkad källa så kändes det som att det blir mer singletrack än med förra dragningen, kudos till de som rekat spår.

Vad gäller bilaccess så tror jag det kan bli svårt, kändes som om vi var mitt i urskogen.

P1000008.JPG

Bygglaget fixar avledningen in på den andra omdragningen, rolig singletrack med en backe där det kan gå fort nedför.

P1000016.jpg

Ersättningshäll till Villes häll. Som alltid är den brantare än på bilden.

NNNN

Svensson87 skrev:
> Är det så att det finns möjlighet att komma
> hyffsat nära dem där stolparna med bil? För
> isådanna fall skulle jag kanske kunna Åka ut med
> generator och vinkelslip

Hur tungt är det att bära? Om det inte är ohyggliga vikter så borde det väl gå att transportera per fot om man är ett par stycken. Skulle behöva tänka lite karta för att komma fram till hur nära man kan komma.

Aggregatet i sig väger nog 20-30kg sen är det ungefär 10liter bensin i den :P men är man 2 så går det ju att släpa en bit

Förr fanns det en Aron med en fyrhjuling som jobbade på motionsgården, han hjälpte oss att ta bort staketrester när vi byggde spåret. Om jag inte minns fel gick denna Aron bort för några år sedan, men det finns kanske någon annan som sköter spåren? Kanske kan vara värt att kolla upp.

jansson99 var en ovärderlig länk till motionsgården med hans förflutna i skidklubben där, han kanske känner någon där fortfarande? ändra rubriken till "Hjälp behövs, NU!" så dröjer det nog inte lång tid innan han ser detta :)

Oj! Har ni ersatt min häll. Folk verkar i varje fall ha kört runt den de senaste åren så det var kanske lika bra.

Kul att ni lägger så mycket energi åp spåret. önskar jag hade mer tid att hjälpa till. men jag kommer garanterat att köra upp spåren lite åt er:-) Och förr elelr senare får jag till en fixar dag med.

Ja du, är nog rätt dålig på att föklara. Innan man kommer ut på stora första ängen så köra man rätt flowig singeltrack. Precis innan det börjar gå nerför så körde man upp på en lite småklurig häll. Men många kör bara förbi idag då det saknas träd i skogen.

Vi får köra en tag så kan jag visa.

Körde spåret igår kväll och det blev kanon. Nu slipper man komma hem med lera upp till öronen. Jag tar mig icket uppför hällen på bild två men drömma kan man ju :)

Vet inte om det skulle vara öppet mot Villes häll till staketstolparna är kapade? Jag hann bränna på ända fram till hällen innan jag kom på att det var där vi backtrackade och plockade bort skyltar. Högersvängen in i skogen är ganska otydlig trots att vi försökt kratta bort mossa. En pil åt höger skulle sitta bra där.

Senast ändrad:
Jag körde också NiCK igår, nya dragningen är faktiskt riktigt bra! Vi sa väl dock att vi avvaktar med att skylta om helt (och stänga av gamla dragningen) tills att staketpinsresterna är borta. Annars riskerar någon dra sönder däcken ordentligt som inte känner till problemet (det ryktas om människor som inte läser på Happy, jag har aldrig träffat någon som inte gör det iofs. :-) )

Aron gick i pension. Nya vaktmästaren är riktigt bra, han cyklar spåret själv och fixar nedfallna träd och kompletterar med skyltar när han kör vilse.

När det gäller bil går det att komma nära, antingen via banvallen eller från stora Ursvik.

Tillbaka
Topp