NICK varvtider?

NICK varvtider?
Micke S skrev:
-------------------------------------------------------
> 26:08 idag på Nick-spåret med mål och start
> där varvning sker. Inga fossingar i backen, så
> jag slipper tidstillägg av ville.

T-j-u-g-o-s-e-x minuter?! Du glömde skriva att det var med motocross, eller hur? (Nejdå, jag har sett hur fort det går att ta sig upp och vinna Queen of the slakmota för dig. :-))

Grymt imponerande!

NICK varvtider?
Jag blev tvungen att läsa igenom den här tråden. En del tider är rätt galna, och jag inser med stor sorg hur jag efter banomsträckning inte kommer kunna testa mig gentemot dessa mer. Men å andra sidan så innebär en ny bansträckning möjligheter att för en kort stund inneha ett banrekord.

26 minuter är heeelt galet.

NICK varvtider?
Cyklade igår, nära att dra rätt in i massa renfällda träd efter ca 4km. Känns som att det är nya kalhyggen varje gång man cyklar. De kan väl inte bygga hus mitt i skogen!?

NICK varvtider?
Johan78 skrev:
> Cyklade igår, nära att dra rätt in i massa
> renfällda träd efter ca 4km. Känns som att det
> är nya kalhyggen varje gång man cyklar. De kan
> väl inte bygga hus mitt i skogen!?

Nej, men kanske en väg. Ryktet säger att E18 ska dras om en smula.

NICK varvtider?
...genast blir då min fråga om NICK-spåret fungerar bra för en nybörjare, eller är den väldigt teknisk. Kommentarerna på Stigoteket säger bägge delarna. Jag tänkte introducera någon för mtb och vill inte ha en massa stök och bröt, utan fina stigar med inslag av teknikalitet.

Patrik

NICK varvtider?
NICK är inte superknixigt men det är kanske inget introduktionsspår för en total nybörjare. Med risk för att bli sågad här på forumet så tror jag att tex. Hellas Gröna spåret, om man nu får cykla där nuförtiden, är ett bättre introduktionsspår.

Senast redigerad av en moderator:
NICK varvtider?
Det var nog relativt nära kista, svårt att se för alla trän... men det är ju knappast något problem där snart... Finns det några planer på att dra om spåret eller är det någon som har tips på alternativ väg?

NICK varvtider?
cyklariskogen skrev:
> ...genast blir då min fråga om NICK-spåret
> fungerar bra för en nybörjare, eller är den
> väldigt teknisk. Kommentarerna på Stigoteket
> säger bägge delarna. Jag tänkte introducera
> någon för mtb och vill inte ha en massa stök
> och bröt, utan fina stigar med inslag av
> teknikalitet.
>
> Patrik

NICK-spåret är i princip rotmatta hela vägen. Inte speciellt roligt för en nybörjare.

NICK varvtider?
Ursvik är lättcyklat. Inga svåra tekniska partier. Men det är ganska kuperat för en 08:a och det brukar göra att många nybörjare tycker det är fysiskt jobbigt.

Klart du skall testa. Det är bara då du vet. Ska det vara mer tekniskt lättare så blir nog nästa grusväg eller liknande.

NICK varvtider?
gzon skrev:
> Med risk för att bli sågad här på forumet så
> tror jag att tex. Hellas Gröna spåret, om man nu
> får cykla där nuförtiden, är ett bättre
> introduktionsspår.

Jag körde Gröna idag och medelhastigheten var bra mycket lägre än den jag brukar ha på NICK eftersom jag upplevde Gröna som mer teknisk än NICK, som har fler fina fartpartier.

Håller med Ville och tror att det mer hänger på fysiska än det tekniska.

NICK varvtider?
En torr dag borde en nybörjare med lite flås kunna uppskatta NICK men du kan lätta upp det genom köra genvägen och dessutom "gena" lite på följande ställen.

- Vid första korsning med milspåret, ta väster och sedan höger, höger, höger och du är tillbaka efter det spåriga surhållet.

- Ta höger när du kommer ut på bilgrusvägen vid hundklubben jämte Kista och håll till vänster tills genvägen korsar vägen, där ska du till höger.

- Brantabacken med följande DH-backe kan genas förbi på den gamla skogsvägen man korsar i början av uppförsbacken.

Finns några ställen till men de är inte helt kosher och fria från stigtalibaner ;-)

NICK varvtider?
skaparn skrev:
> Johan78 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Cyklade igår, nära att dra rätt in i massa
> > renfällda träd efter ca 4km. Känns som att
> det
> > är nya kalhyggen varje gång man cyklar. De
> kan
> > väl inte bygga hus mitt i skogen!?
>
>
> Nej, men kanske en väg. Ryktet säger att E18 ska
> dras om en smula.

Körde förbi där idag och det var en skogsmaskin där och röjde upp så det kan nog vara farbart snart igen. På lite sikt få vi väl se över den dragningen.

NICK varvtider?
Spåret är riktigt fint nu förutom det nya kalhygget som gjorde mig aningens förvirrad. Fick traska en liten bit innan jag hittade fortsättningen. Men spåret är sådär lagom tekniskt och har partier som går riktigt snabbt, galet skoj! Snackade förresten med en kille när jag kom i mål som tipsade att man kunde köra på vägen åt vänster för att komma runt till stigen lite snabbare där vid kalhygget. Kan ju vara värt att testa.

Trots felkörning och en semestrande kondition gjorde jag precis under 45 minuter från parkeringen och tillbaka.

NICK varvtider?
Första pannlampsturen för säsongen. Startade vid nio-tiden och ett varv senare var det ganska mörkt. 35 minuter utan att köra ner till parkeringen. Det ligger kvar en hel del fällda träd i närheten av Kista - någon borde gör något :-) Torrt och fint i skogen, cykeln blev nog inte ens smutsig.

NICK varvtider?
Micke S skrev:
> 26:08 idag på Nick-spåret med mål och start
> där varvning sker. Inga fossingar i backen, så
> jag slipper tidstillägg av ville.

Skönt att du slapp tidstillägg!!..:)

2008 var ett tag sedan. Tiderna förändras.

Banan är något kortare idag, Banan har ganska mycket mer rötter idag, Micke är troligen mycket snabbare idag.

Jag körde 2 varv utan vila nu på kvällen. Första på 25:57 med någon omkörning och felkörning. Svårt att få ett så långt varv perfekt.

Andra varvet kändes bra men med ca tio min kvar skrammlade det om sadeln så jag var tvungen att stanna och ta bort den(stannad inte klockan), köra resten av banan med en lång stolpe utan sadel och en sadel i fickan=D. Dessutom dog växlarna hundra meter före mål så jag valde att stoppa klockan då och det blev ca 28 min.

I slutet svänger jag höger precis innan "stenbumlingen" innan man ska svänga ner mot pareringen och kör in på spåret igen i uppförsbacken och tar mina varvtider på höjden där.

Missar självklart inte lilla vänstervsängen precis när amn kommer ut på fältet med.:)

Så nu är det upp till Micke eller någon annan att puttsa vidare.

NICK varvtider?
Galna tider!

36 minuter körde jag på sist. Då själva varvet, inte biten ner till start/stop. Men visst har det hänt mycket med spåret på 3 år.

/* Jörgen */

NICK varvtider?
Ha ha, vad är det med dig och sadlar Ville? Det var väl likadant när du kom och hetsade mig och Kaijan i Väsjöbacken, då hade du tappat sadeln strax innan...

Starkt kört Ville, du verkar vara i bra form nu. Någon mer tävling inplanerad? En revansch på Lida Loop borde du väl ha tid med?

NICK varvtider?
Ja alltså, vem fan uppfan sadlar?!?!

Fredrik. Formen är god. men jag kan tydligen inte cykla i skogen så jag får lära om. Min monark och jag trivs faktistk betydligt bättre ihop än vad jag presterar på tävlingsbanorna.

Det finns en tävling som inte är så officiell där jag faktsitk presterat. allt annat är klara underprestationer och jag förösker klura ut varför. Just den biten är ganska kul intresant faktiskt:) Man lär sig mycket. Eftersom jag faktiskt lyckats en gång så måste det finnas där...

Nästa tävling blir Borlänge tour. Verkar trevligt med tre dagar. Banan lär dock inte passa mig och min FS som jag kör nu. Men man brukar lära sig saker på det ivf:)

Jag kör även upplandscupen och tänkte försöka köra Nortälje imorgon.

Lida loop ska få sig en revanch, även hammarbyhillen tänkte jag köra som är nära och bra. Resa långt i sverige och kasta bort tid har jag inte riktigt planeringen för:)

Tiderna på Nick igårkväll sattes förövrigt på IBIsen..;-)

NICK varvtider?
Ville skrev:
> Fredrik. Formen är god. men jag kan tydligen inte
> cykla i skogen så jag får lära om. Min monark
> och jag trivs faktistk betydligt bättre ihop än
> vad jag presterar på tävlingsbanorna.

Har du några teorier? Arbetar du för mkt med kroppen/cykeln och sliter ut dig genom att slänga runt bakhjulet runt hinder som du inte behöver, lyfter fram/bak för mkt, eller tvärtom väljer dåliga linjer, tappar moment och behöver accelera upp igen? Eller hetsar du upp dig för mkt och får inte ner pulsen på "vilosträckor"?

NICK varvtider?
Fredirk, Jo, kepsen var målet. Jag vet ju hur det blev förra året när vinterträningen var kul för då cyklade inga andra ivf. Men när väl sesongen drog igång så drog alla andra ut i skogen och hade kul.

Ville inte låsa in mig i den situationen i år så jag bestämde mig för att kepsen var målet.
Sen blev det att man löste en elitlicens för att testa södertälje. Och där är jag nu

Hojja för att ha kul i skogen får jag kanske göra nästa år,..elelr året därpå….man blir ju inte yngre och man får fram för allt inte mer och mer tid

Stizze, Jag har en rad teoprier, mitt liv bygger på teorier;-)

Jag tror inte det är en faktor utan flera. Man skulle tex kunna säga rutin. Södertälje var det andra loppet i mitt liv som varade över 1,5 timmar.

Sittställning är en: Jag satt 2-3 cm lägre än monarken på min HT vilket jag inte märkt/vetat. Det här med sadel är inte lätt.

Kroppsfysiologi är en annan. Jag har riktigt bra arbetsekonomi vilket kan vara bra men kan kanske ge andra nackdelar vilket kan vara explosivitet. Den tävlingen som gick bäst för mig så var det en enda lång seg uppförsbacke per var. Inga korta snabba kurvor med små accelerationer.

Jag hoppas kanske skivstång samt lite andra ändingar kan ge resultat.

Jag verkar även ha riktigt usel pulsåterhämning. Men samtidigt orka ligga väldigt nära max länge. Vad sägs tex om 95% av maxpuls i närmre 2 timmar?

Jag kanske borde sattsa på vättern;-) vättern i uppförsbacke hade nog varit bättre ändå.

Som läget är nu är jag mest nyfiken och åker till borlänge i hopp om att lära mig mer mer än att jag tror att resultatetn ska skrammla in.

Enligt monarken ska topp tio och kanske bättre ändå inte vara några problem. Södertälje körde jag om 11:e plattsen innan kramp och rygg körde ner mig i botten.

Får se vad som händer under året

Säga vad man vill om Svetton, men man lär sig en jävla massa om sig själv.

NICK varvtider?
oxr skrev:
> Jag tror du är nervös. Vi minns alla hur det
> gick på SSWC.

Attans!, är det alltså inte glömt än?!

Med lite tur slinker Micke ut i spåret idag och slaktar tiden. Då har jag nytt mål att gå på!

NICK varvtider?
Ville skrev:
> oxr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tror du är nervös. Vi minns alla hur det
> > gick på SSWC.
>
>
> Attans!, är det alltså inte glömt än?!
>
>
> Med lite tur slinker Micke ut i spåret idag och
> slaktar tiden. Då har jag nytt mål att gå på!

Jag glömmer aldrig ett tillfälle som öppnar en möjlighet för förnedring :)

Min varvtid på NICK i går kväll var i ju för sig öppet mål för allmän förnedring, tur att ingen såg mig.

NICK varvtider?
jag körde en sväng i morse.. körde dessutom fel vid bygget bredvid kymmlingelänken, så jag körde motsols till det fallna trädet och började om.

så min tid, som jag inte vet vad blev egentligen, är .. fel. :)

NICK varvtider?
oxr skrev:
> Vi minns alla hur det gick på SSWC.

Jag har glömt, kan ingen påminna mig? ;)

NICK varvtider?
Hur är det, är det här spåret tydligt uppmärkt så man kan klocka sig? Förra sommaren var det inte riktigt självklart hur spåret gick. Således meningslöst att klocka sig.

NICK varvtider?
Oggler skrev:
> Hur är det, är det här spåret tydligt
> uppmärkt så man kan klocka sig? Förra sommaren
> var det inte riktigt självklart hur spåret gick.
> Således meningslöst att klocka sig.

Du får köra ett par uppvärmningsvarv tills du hittar =)

Tycker spåret överlag är ganska bra uppmärkt. Problemet med området är att det går stigar kors och tvärs överallt så det är svårt att ha skyltar på bra sätt vid alla korsningar. Har även märkt att skyltar verkar "ramla" bort ibland.

En annan grej är att vi som kört spåret ett antal gånger lärt oss att hitta runt utan skyltningen, man blir blind för var det behöver sättas upp fler.
Jättebra om ni som har problem att hitta runt hänger med på städ/röj-turerna som brukar hållas några gånger per år. På dessa har vi med oss extra skyltar som vi kan sätta upp där det behövs.

Annars skicka ett mail till cyklaiursvik@happymtb.org och beskriv var du kör fel så kan vi försöka hitta dit och märka upp bättre.

//j

NICK varvtider?
Precis som Jesper säger så är nog uppmärkningen inte fulländad. Ska du sätta en bra tid så bör du nog ha tillräckligt bra koll på banan så du slipper läsa skyltar.

Hoppas kunna var med på nästa fixardag.

NICK varvtider?
Kvaliten på uppmärkningen behöver ju inte vara så bra att man hittar första gången utan problem. Men det bör ju vara så bra att man med lite trix och fix i alla fall kan lista ut hur spåret går. Om det ska vara kul och jämföra varvtider så är det ju bra om alla hojar samma runda.

För övrigt så låter det kul att jämföra varvtider. Så tummen upp för någon form av uppmärkning av rundan :-)

NICK varvtider?
Vågar inte svara på om man hitatr runt helt utan koll. För en gångs skulle hittar jag faktsitk.

Kan du inte avra försökskanin och där du kör vilse får du peka ut på en karta:)

NICK varvtider?
> Kan du inte avra försökskanin och där du kör
> vilse får du peka ut på en karta:)

Absolut. Jag bor dock i uppsala. Men det händer titt som tätt att jag hojar i områdena där runt NICK-spåret. Jag hojade som sagt där förra sommaren och då kändes det som att det fanns en del allternativa vägar att ta.

Om någon ska hoja där nån kväll eller helg så mottager jag gärna en guidad tur. Fast just ni sitter jag och väntar ut en förkylning.

NICK varvtider?
Fan, idag var det fint!!

Man glömmer lätt bort hur jävla kul det är att hojja på regnblöta rötter!

4 varv fick jag in på dagens distanspass. Sämsta tid var på 29:03, sista varvet var snabbast på 28:20 typ. INga rekord, men jävligt bra cykling!

Sämst markerat är det nog när amn kommer ut på de stora grusvägarna.

NICK varvtider?
Nick för första gången på länge, först utan att kolla på klockan och med ca 2,1 kg i däcken, jvlr vad rötter det är på det där varvet. Andra varvet med 1,8 kg, funkade bättre, och det tog 40 minuter med start/mål vid spårcentralen. Inte jättesnabbt... men det var med HT, hur mycket vinner man med FS i rotröran? Är det nån som kört med både och och kan jämföra? Tiderna ovan, är det med HT eller FS.

Vad brukar ni andra ha för tryck?, ska man kanske laborera med lite lägre bak och lite högre fram? Jag ska testa lite olika men tar gärna emot tips./J :)

NICK varvtider?
körde spåret imorse och vänder vid brukshundsklubben, dvs vid 'nybyggena' där spåret delar sig och jag kör alltså inte ner till själva motionsområdet/parkeringen. var vänder ni andra (greppade inte riktigt var du vänder ville?)?

det ger ganska precis 8km och tiden 33:23, går nog att pressa lite till..

kör på en HT med 34/18.

NICK varvtider?
Körde ett varv ikväll och det blev 32 minuter, höftat från sports-tracker, ej ner till parkeringen medräknat.
Perfekta förhållanden, men oj vad rötter och sten jämfört med tidigare år.
Fick sällskap av en snabb Scott, och vi hittade rätt bra ihop, men missade i nordöstra hörnet där det blev lite grusväg tills vi såg spåret igen.
Helstelt gick rätt bra men det blir väldigt skakigt.
Vi tog oss över stenbumlingen Ville :)
29 minuter får bli årets mål, men då med dämpad cykel och utan felkörningar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp