Nishiki Criterium

Pastorn

Medlem
Nishiki Criterium
Jag är en glad amatör som cyklar mest till och från jobbet samt lite andra rundor.
Ska nu köpa en ny cykel och har blivit erbjuden att köpa en helt ny Nishiki Criterium 2011 för 8000:- av en kompis som inte cyklat en meter på den. Han ska utomlands och måste sälja.
Det är väl en ok cykel för det priset. Det är Tiagra rätt genom.

Senast redigerad av en moderator:
Nishiki Criterium
Om den är fullständigt ny är det väl ett rätt bra pris, 1000kr lägre än Nishikis rekommenderade 8995kr. Förutsatt att han har kvittot då, så du har garantin kvar.

Nishiki Criterium
Om du får kvitto och garanti så tycker jag att du ska köpa cykeln! Möjligen borde en kompis kunna ge dig ett lite generösare pris för att affären blir så smidig för honom.

Den är prisvärd och skön att cykla fort på, jag körde en del på en sån förra året. Lite diffus växling möjligen, men tiagra är inte så dåligt som en del komponentnördar säkert kommer att tycka här i tråden.

Nishiki Criterium
Spontant känns 8000 kr som ett lite högt pris på cykeln.

Länken nedan får bättre standard (Ultegra) och lättare cykel.
Inkl frakt får du hem den till samma pris.
Bara goda erfarenheter av leverantören.

http://www.bike-discount.de/shop/k94/a42366/rps-mallorca.html

Efter lite letande på olika närhandlare är jag övertygad om att du hittar mer cykel för pengarna.
Min erfarenhet är att det tyvärr är svårt för svenska cykelhandlare att matcha tyska och engelska cykelbutiker prismässigt.

/Fredrik

Nishiki Criterium
Har varit inne på www.bike-discount.de flera ggr. Det jag känner är att om jag ska köpa en ny cykel och det är något strul med cykeln eller något går sönder som inte bör gå sönder är det mycket jobbigare om man inte har en handlare att gå in till där man köpt cykeln.
Har jag fel i hur jag resonerar?

Nishiki Criterium
Jag håller med om att det känns tryggast att köpa cykel i butik om man inte känner sig helt van med att meka cyklar. Det blir ju lätt att man tycker att någonting är lite egendomligt som man vill fråga om och få justerad.

Nishiki Criterium
Butikens garanti gäller egentligen bara ursprungsköparen om det är inte är nån sorts fabriksgaranti?

Står hans namn på kvittot är garantin alltså som bortblåst.

Nishiki Criterium
AkeW skrev:
-------------------------------------------------------
> Butikens garanti gäller egentligen bara
> ursprungsköparen om det är inte är nån sorts
> fabriksgaranti?
>
> Står hans namn på kvittot är garantin alltså
> som bortblåst.

Bra poäng... men visst kan väl säljargarantin följa med i köpet om han har tur, beroende på hur butiken i fråga formulerat sina garantivillkor? Långskott kanske, men det är ju värt att be kompisen läsa garantivillkoren. Personligen hade jag nog köpt cykeln oavsett detta.

Nishiki Criterium
Efter ett samtal till konsumentvägledaren för 10 min sedan så gäller fabriksgarantin oavsett om varan bytt ägare. Man har även reklamationsrätt i 3 år. Har butiken en utökad garanti kan det vara så att den endast gäller ursrpungsköparen.
Tror jag ska slå till på cykeln. Verkar vara ett bra pris, cykeln har som sagt inte rullat 1 meter.

Nishiki Criterium
Pastorn skrev:
-------------------------------------------------------
> Har varit inne på www.bike-discount.de flera ggr.
> Det jag känner är att om jag ska köpa en ny
> cykel och det är något strul med cykeln eller
> något går sönder som inte bör gå sönder är
> det mycket jobbigare om man inte har en handlare
> att gå in till där man köpt cykeln.
> Har jag fel i hur jag resonerar?

nej ditt resonemang är skitbra! önskar att fler som inte riktigt vet vad dom gör tänker som du. köp cykeln, skit i de tyska cyklarna, hur bra de än må vara så verkar du ju bli nöjd med att göra din polare en tjänst. han blir glad och du får cykla fort! win -win

Tillbaka
Topp