Nishiki SRI team 07

• Trådstartare Trådstartare Danielsan
  • Start datum Start datum
D

Danielsan

Guest
Nishiki SRI team 07
Jag har kollat runt en hel del på cyklar. Nishiki SRI team verkar vara den prisvärdaste i klassen runt 15000. Så läste jag lite på forumet och hittade en varning för just den Nishikin med kommentaren att Nishiki brukar blanda in dåliga komponenter. Jag undrar vilka komponenter är det som är dåliga på den?

http://tcm.bazment.se/templates/bike.aspx?page_id=871
http://www.nishiki.se/index.php?page=cyklar&id=36&view=spec

Exempelvis har Scott Scale40 som många rekomenderar har typ rakt av ett modellsteg under på växlar. där Nishiki har XTR har scotten XT och där Nishikin har XT har Scotten bara LX...

Och en helt annan sak, vad är det för sjukt beteende vissa märken har att sälja cyklar utan pedaler? Vad är nästa vitala del man plockar bort hjulen? Ska man ens kalla det cykel om den saknar pedaler? Borde inte priser med olika pedalalternativ anges för att vara seriöst? Eller kalla det "ett nästan komplett komponentpaket"... Dags att ringa konsumentombudsmannen kanske :-)

Nishiki SRI team 07
Jag fick exakt samma kommentar angående Nishiki SRI Team 07 och svaret jag fick var att vevparti/vevlager/kassette inte skulle vara så hett:

Vevparti Truvativ Stylo Team, 44/32/22t
Vevlager Truvativ GXP
Kassette Shimano Deore XT, 11-32

Tycker väl dessa verkar helt ok dock, så jag förstår inte riktigt vad grejjen är?

Nishiki SRI team 07
Tack för svar,

Kollade lite priser på grejerna på Cyclecomponents, Truvativ Stylo Team kostar 2120kr. På Scotten därmot sitter ett Shimano LX FC-M580, vilket kostar 1140.

Kassetten som sitter på scotten (är ju typ en del som passar på 12årings skolcykel), kostar 195kr, den på Nishikin kostar 460kr.

Det kanske helt enkelt är så att det är lättare för snackarna att stava till Scott än Nishiki... Jag är lite besviken på svarsbristen när man frågade en konkret fråga, och när man får veta vad som är dåligt så är det ändå way bättre än på Scotten för samma peng.

Nishiki SRI team 07
Danielsan skrev:
-------------------------------------------------------
> Och en helt annan sak, vad är det för sjukt
> beteende vissa märken har att sälja cyklar utan
> pedaler? Vad är nästa vitala del man plockar
> bort hjulen? Ska man ens kalla det cykel om den
> saknar pedaler? Borde inte priser med olika
> pedalalternativ anges för att vara seriöst?
> Eller kalla det "ett nästan komplett
> komponentpaket"... Dags att ringa
> konsumentombudsmannen kanske :-)

Vill man ha vanliga vardagspedaler går det säkert att snacka till sig ett par för cykelns pris.
Annars handlar det ju om att pedalen nästan räknas in med skon - på något sätt. Dyrare cyklar förväntas få typ SPD eller motsvarande Clip-in-pedaler - något man kanske anser att köparen vill välja själv.
Men det är klart. omöjligt skulle det väl inte vara att cyklarna kom med både pedaler och tillhörande klossar så behöver man bara sköta skorna själv.
Köper man nu en hel cykel över disk så brukar man nog få pedaler och eventuella skor till rejält nedsatta priser - som ett paket - också.

Nishiki SRI team 07
Tidningen Kadens testade förra årets modell av SRI Team, och om jag inte minns fel så fick det 4 1/2 av 5, så jag tror du kan vara ganska lugn (en del bibliotek borde ha det numret av tidningen, kan ha varit nummer 1 -06). Dessutom tror jag det finns flera nöjda ägare här på Happy.

Senast redigerad av en moderator:
Nishiki SRI team 07
jag tycker båda är lite tunga, knappt 12 kg. tycker det finns mer prisvärda hojar i den nivån ex Cube reaction eller Canyon. att nishiki se'n kan ha lite svårt att slå sig in beror kanske på viss konservatism, men det är svårt att hitta seriösa mtb:are som hojar på en nishiki

Nishiki SRI team 07
Canyon, gissar att du tänker på Grand Canyon 8. Den har en del SRAM grejor. Annars verkar den vara rätt lik Nishikin...

Cube Reaction har likt Scotten XT och LX där SRI har XTR och XT, men Reaction ligger ju även lägre i pris...

Du har rätt angående vikten på dom, men tvivlar på att du skulle fixa ett blindtest där du får hojja en vända, och sen tala om om du haft vatten i flarran eller ej. Det vore intressant att få veta lite mer om ramen på nishikin.

Linus hjulen på Nishikin, hur är det med dom? Och är inte 100mm i gaffeln i mesta laget för en xc hoj?

Nishiki SRI team 07
Med tanke på hur mycket man bromsar och accelererar i skogen känns det som om vikten på de roterande delarna (hjul, pedaler, däck...) är bra mycket mer intressant än om man har vatten i flaskan eller ej.

Nishiki SRI team 07
Visst är det väl så, men mycket viktigare är väl då rätt ställning, att man typ inte pumpar en sunkig gaffel ut och in, att typ växlarna lirar fint och rappt, att man har en styv ram osv.

Vill man optimera roterande massa borde man ju skivbromsar vara helt förkastligt. Men fördelen i dessa ligger väl mest i att dom blir mindre blöta och geggiga?

Nishiki SRI team 07
Skivbromsar bromsar dessutom finfint även när det är lerigt utan att slita ner fälgarna, man behöver inte meka med dem lika ofta eftersom beläggen räcker längre.

Nishiki SRI team 07
Danielsan: 100 mm gafflar är standard idag på xc. Angående roterande vikt: det är den yttre roterande vikten som är central, dvs. fälg/slang/däck. Skivor och nav spelar mindre roll för rotationsvikten.

Nishiki SRI team 07
enduromannen skrev:
-------------------------------------------------------
> Danielsan: 100 mm gafflar är standard idag på
> xc.

Beror väl lite vad man kör för hoj. Under XC-tävlingarna är det 80mm som dominerar på ht-sidan medans 100mm på fulldämpat. På nishikin är reban perfa för ramgeometrin men blir mer rejsig med 80mm.

Tillbaka
Topp