Njutar-cykling

Njutar-cykling
Jag är 60+ newbie i det här forumet och har försökt hitta det jag söker men inte lyckats.
Jag ber om ursäkt om jag ställer en fråga som ställts många gånger förr.

Vi cyklar hardtails och har cyklat långsamt i hemmaskogar och på hemmavägar i många år, men nu vill vi se mer. Så över till min fråga:

Var hittar man bra "njutar-cykling" i norra Sverige (gärna norr om Dalälven)?

Med "njutar-cykling" menar jag enkel, trafik-fri cykling, gärna med vacker utsikt. Om jag gör en önskelista, vad finns som matchar en eller många av dessa önskningar?
  1. Breda stigar utan för mycket stenar och rötter. Kanske möjligen otrafikerade grusvägar.
  2. Adrenalin-fritt (dvs. inga kraftiga utförslöpor, hopp, teknikmoment... kom ihåg, vi är 60+ nybörjare :-)
  3. Gärna många leder inom samma område så man kan bo på ett ställe och cykla mellan de olika lederna.
  4. Vackra vyer. Tänk om man kunde hitta kalfjäll med breda stigar utan downhill-moment?
  5. Biltrafikfritt
  6. Cyklingsbart till midsommar. Kanske säger jag emot mig själv som nyss skrev "kalfjäll"?
  7. Stugboende
  8. Restauranger och caféer i området
Finns det i vårt vackra land, eller bara i mina drömmar?

Senast ändrad:
Njutar-cykling
Högbo och Hjulsjö som tidigare nämnts matchar alla önskemål utom no 4.

Enda stället jag kan komma på där man kan cykla kalfjäll utan stök är kring Stekenjokk, men det är inte cykelbart till midsommar.

Njutar-cykling
Jag är 60+ newbie i det här forumet och har försökt hitta det jag söker men inte lyckats.
Jag ber om ursäkt om jag ställer en fråga som ställts många gånger förr.

Vi cyklar hardtails och har cyklat långsamt i hemmaskogar och på hemmavägar i många år, men nu vill vi se mer. Så över till min fråga:

Var hittar man bra "njutar-cykling" i norra Sverige (gärna norr om Dalälven)?

Med "njutar-cykling" menar jag enkel, trafik-fri cykling, gärna med vacker utsikt. Om jag gör en önskelista, vad finns som matchar en eller många av dessa önskningar?
  1. Breda stigar utan för mycket stenar och rötter. Kanske möjligen otrafikerade grusvägar.
  2. Adrenalin-fritt (dvs. inga kraftiga utförslöpor, hopp, teknikmoment... kom ihåg, vi är 60+ nybörjare :-)
  3. Gärna många leder inom samma område så man kan bo på ett ställe och cykla mellan de olika lederna.
  4. Vackra vyer. Tänk om man kunde hitta kalfjäll med breda stigar utan downhill-moment?
  5. Cyklingsbart till midsommar. Kanske säger jag emot mig själv som nyss skrev "kalfjäll"?
  6. Stugboende
  7. Restauranger och caféer i området
Finns det i vårt vackra land, eller bara i mina drömmar?
Kan du tänka dig att styra kosan söderut är du alltid välkommen ner till Småland och Öland. Vi har samlat ett antal av de mest välutvecklade områdena för stigcykling i ett nätverk som heter Biking South East, och den typ av stigar du efterfrågar klassas som gröna i vårt sätt att beskriva dem. www.bikingsoutheast.se
Med lite framförhållning kan jag även kasta in ett erbjudande om turförslag på andra platser, eller längre rundor om du önskar så.
// Oskar
Ps. Det Öländska alvaret är väldigt likt en högfjällsplatå ;-)

Bilagor

• Stora_alvaret.jpg
    Stora_alvaret.jpg
    697.8 KB · Besök: 86
Njutar-cykling
Härligt, tack för alla bra förslag på "njutar-cykling". Jag har samlat alla era tips med länkar och några jag hittat själv:
Just nu lutar det åt en Bergslagen/Sälen-sväng :-)

Senast ändrad:
Njutar-cykling
Det finns väldigt många leder runt Leksand, Rättvik, Mora och däromkring. Det kan jag verkligen rekommendera. Fin natur och mycket för nybörjaren.

Tillbaka
Topp