Nobben för cyklar på tåget

Boka platsbiljett och res, medan möjligheten ges,
med vår järnväg vart du vill, snart finns den inte till.

Tag en tripp med andra klass, gratis vatten bruna dass.
Om du kommer fram i tid, så fröjda dig därvid.

SJ, SJ gamle vän, festligt att du lever än.
Men du ser rätt krasslig ut, snart hörs ditt sista tjut.

Vad skall du med flyg och bil, tåget för dig många mil.
Dyrare för varje år, men tänk på vad du får.
Unna dig en kafferast, det finns smörgåsar i plast.
Dom har rest i många dar, men ligger ändå kvar.

SJ, SJ, ...

Det är mycket störande, jag har försökt hitta något sätt att ta sig från lkpg till sthlm med en cykel, utan att behöva cykla den och utan tillgång till bil. Men båda bussbolagen som trafikerar sträckan säger nej och sj som sagt blankt nej på denna sträcka.

Varför ska det vara så svårt i Sverige.
Av erfarenhet vet jag att det funkar i Tyskland ,Italien och Österrike.
IMG_1033.JPG ht=544

SJ, SL -lika svårt att få med cykeln oavsett bolag/färdsätt eller plats i Sverige... Är man utomlands går det bra, cykeln får man ta med på tåg likväl som tunnelbana och du får kliva på och av vart du vill med cykeln. Med SL får du åka pendeltåg, men inte under rusningstrafik eller till centralen -tunnelbana och roslagsbana är no-no (men i Berlin, Helsingfors, New York mm går det utmärkt att ta med cykeln på t-banan vart man vill). Att SJ inte kan fixa plats för cyklarna gör ju att dom tappar ännu fler resenärer, när ska dom förstå att det är bra service som ger fler resenärer och inte tvärtom ? :-( T

Var i Berlin i helgen, där var det inga problem att ta med cykel varken på T-banan(Ubahn) eller på pendeltågen, fanns tom utmärkt på vagnarna var dom vile ha cyklarna.

Sprockets skrev:
-------------------------------------------------------

> SJ, SJ gamle vän, festligt att du lever än.
> Men du ser rätt krasslig ut, snart hörs ditt
> sista tjut.

Med tanke på att den citerade texten skrevs för över 30 år sedan så är SJ sällsynt seglivat...

Men bortsett från det, tillförde den där artikeln från Ankeborgsposten något nytt?

Jag förstår inte riktigt problemet. Vi tog cyklarna på tåget tre resor under semestern, och betalade inte en krona extra. Man får ju förstås skruva lite, men inte värre än att det tog en kvart att sätta ihop båda igen. Med lite vilja fick de plats i bagage-hyllan på x2000 tillåmed.

Jag kan ha en viss förståelse för att SJ inte vill köra med en halv vagn reserverad för cyklar, även om de kontinentala tågbolagen gör det. Efterfrågan över året torde vara minimal, och att ha specialvagnar för sommartrafik är ju inte exakt trivialt.

Har åkt nattåg upp till åre ett par gånger och då har de haft ett utrymme där man kan dumpa bagage och skidor. Kan man inte ställa cykeln där eller är det speciella vintervagnar?

PÅ nattågen till åre finns sommartid 4 cykelbiljetter per tåg, misstänker att det är samma utrymme du pratar om. Har testat detta till åre och det funkade bra.
Håller dock med om kritiken, på tok för bökigt att få med sig cykel.
Galet dyrt är det också
Räknade på resa till åre, kostar ungefär samma att köra bil ENSAM!! Som att åka tåg. Känns lite galet.
För billigt att åka bil kanske?

Jag har för mig att det stod att det var ok att ta med cykel till Åre.

Inga problem för cykelproffsen att skruva isär cykeln och montera ihop den igen när man är på plats, men om man ska på familjesemester med 3 barncyklar + två vanliga och inte är van vid att montera cyklar så blir sjs inställning ett problem.

Varför skulle det vara jobbigt att haka på en extra cykel/bagagevagn från april till oktober?

En annan sak som jag stör mig på, som iofs inte har med SJ att göra, är att
om man åker fyra personer med fyra cyklar med Stena Line, så är det dyrare en fyra personer + bilen + fyra cyklar som hänger på bilen...

Eh, åker du någonsin tunnelbana eller pendeltåg i rusningstrafik?

Jag har definitivt ingen lust att smutsa ner mina kläder för att någon person har lust att medföra sin cykel på tunnelbanan. För informations skull kan jag meddela att det är _väldigt_ trångt på avgågnarna i rusningstrafiken.

En cykel tar förmodligen upp samma plats som åtta - tio personer som står på samma utrymme om man inräknar säkerhetsavstånd för att slippa luta sig mot cykeln.

Att man inte får medföra cykeln till centralen är väl inga större problem, det tar väl fyra minuter att trampa från karlberg till centralen liksom.

Däremot borde naturligtvis SJ få krav på sig att de måste erbjuda cykelplats på alla avgångar, det finns plats, det är bara en administrativ fråga de inte orkar med.

//T

Little Stereo (på jobbet) skrev:
> SJ, SL -lika svårt att få med cykeln oavsett
> bolag/färdsätt eller plats i Sverige... Är man
> utomlands går det bra, cykeln får man ta med på
> tåg likväl som tunnelbana och du får kliva på
> och av vart du vill med cykeln. Med SL får du
> åka pendeltåg, men inte under rusningstrafik
> eller till centralen -tunnelbana och roslagsbana
> är no-no (men i Berlin, Helsingfors, New York mm
> går det utmärkt att ta med cykeln på t-banan
> vart man vill). Att SJ inte kan fixa plats för
> cyklarna gör ju att dom tappar ännu fler
> resenärer, när ska dom förstå att det är bra
> service som ger fler resenärer och inte tvärtom
> ? :-( T

Det är väl inte mindre trångt på tunnelbanan i de städer som tillåter att man tar med cyklar? På något märkligt sätt så verkar det funka där.

Edit:
> Att man inte får medföra cykeln till centralen
> är väl inga större problem, det tar väl fyra
> minuter att trampa från karlberg till centralen
> liksom.

Det är den här typen av resonemang som gör att cykeln inte ses som ett alternativ. Samma sak med cykelfält på huvudgator - cyklisterna förväntas navigera runt på smågator istället för att följa de huvudgator som de flesta har ett hum om vart de leder. "Några minuter" här och där blir plötsligt en lång stund, och då blir cykeln plötligt inte ett så intressant alternativ för vanliga människor.

Edit2:
Men om man har cykeln i en väska då? Då blir det luddigare:

"Du kan inte skicka resväskor och bagage med SJ, men du får ta med dig så mycket bagage som du själv kan bära ombord på tåget. Det finns hyllor för förvaring ovanför sätena samt i varje ände av vagnen. Kom ihåg att ditt bagage inte ska inkräkta på andra resenärers utrymme."

Senast redigerad av en moderator:
mossmann skrev:
> En annan sak som jag stör mig på, som iofs inte
> har med SJ att göra, är att
> om man åker fyra personer med fyra cyklar med
> Stena Line, så är det dyrare en fyra personer +
> bilen + fyra cyklar som hänger på bilen...

Instämmer, det är pinsamt dyrt att ta cykeln med på Stena Lines färjor.

rouster skrev:
> PÅ nattågen till åre finns sommartid 4
> cykelbiljetter per tåg, misstänker att det är
> samma utrymme du pratar om. Har testat detta till
> åre och det funkade bra.
> Håller dock med om kritiken, på tok för bökigt
> att få med sig cykel.
> Galet dyrt är det också
> Räknade på resa till åre, kostar ungefär samma
> att köra bil ENSAM!! Som att åka tåg. Känns
> lite galet.
> För billigt att åka bil kanske?

Jag betalade 412 kr tur och retur Åre...

Priset beror helt på när du bokar.

Sprockets skrev:
> Det är väl inte mindre trångt på tunnelbanan i
> de städer som tillåter att man tar med cyklar?
> På något märkligt sätt så verkar det funka
> där.
>
>
> Edit:
> > Att man inte får medföra cykeln till
> centralen
> > är väl inga större problem, det tar väl
> fyra
> > minuter att trampa från karlberg till
> centralen
> > liksom.
>
> Det är den här typen av resonemang som gör att
> cykeln inte ses som ett alternativ. Samma sak med
> cykelfält på huvudgator - cyklisterna
> förväntas navigera runt på smågator istället
> för att följa de huvudgator som de flesta har
> ett hum om vart de leder. "Några minuter" här
> och där blir plötsligt en lång stund, och då
> blir cykeln plötligt inte ett så intressant
> alternativ för vanliga människor.
>
> Edit2:
> Men om man har cykeln i en väska då? Då blir
> det luddigare:
>
> "Du kan inte skicka resväskor och bagage med SJ,
> men du får ta med dig så mycket bagage som du
> själv kan bära ombord på tåget. Det finns
> hyllor för förvaring ovanför sätena samt i
> varje ände av vagnen. Kom ihåg att ditt bagage
> inte ska inkräkta på andra resenärers utrymme."

Det går ju utmärkt att ta med sig cykeln på tåget i en väska eller dylikt! Om man vill räcker det med att plocka av hjulen och lägga hela paketet i en svart sopsäck. På SJ's dubbeldäckare tar man sig sedan upp på andra våningen, där finns hur mycket plats som helst för cyklar i ändan av vagnarna.

SpanCox skrev: Eh, åker du någonsin tunnelbana eller pendeltåg i rusningstrafik?

Jag har definitivt ingen lust att smutsa ner mina kläder för att någon person har lust att medföra sin cykel på tunnelbanan. För informations skull kan jag meddela att det är _väldigt_ trångt på avgågnarna i rusningstrafiken.

En cykel tar förmodligen upp samma plats som åtta - tio personer som står på samma utrymme om man inräknar säkerhetsavstånd för att slippa luta sig mot cykeln.

Att man inte får medföra cykeln till centralen är väl inga större problem, det tar väl fyra minuter att trampa från karlberg till centralen liksom.

Däremot borde naturligtvis SJ få krav på sig att de måste erbjuda cykelplats på alla avgångar, det finns plats, det är bara en administrativ fråga de inte orkar med.
.....................................................................................................Det funkar skitbra i andra städer, där brukar det finnas ett utrymme i en vagnände som är avsett för cyklar... Å andra sidan åker normalt stockholmare i första och sista vagnen i tågsetet så mitten vagnen borde funka ok för cykel ? T

Daimler skrev:

> Det går ju utmärkt att ta med sig cykeln på
> tåget i en väska eller dylikt!

Och vad gör man av väskan när man är framme?

(och för övrigt, inga fler listiga tips om sopsäckar. Tack, men det avhandlades klart på det här forumet för sisådär tre år sedan)

Nån borde göra en cykelväska som man kan pumpa upp med cykelpumpen, så att formen på cykel döljs, så att man får ta med den utan gnäll. Väskan ska naturligtvis vara rimligt liten (som ett lättviktstält) i ihopfällt tillstånd.

Markus F skrev:
> (och för övrigt, inga fler listiga tips om
> sopsäckar. Tack, men det avhandlades klart på
> det här forumet för sisådär tre år sedan)

Det där är ju just vad de gör i Japan, Även där är det förbjudet att ha cyklar på tågen med med en 'rinko-bukuro' eller 'cykelpåse' på svenska så är det lugnt. Den används alltså enbart för att dölja att du har en cykel och göra det mer likt "vanlig" packing.

Att använda en sopsäck är möjligtvis tvivelaktigt, men det fungerar. Annars verkar en rinko-bukuro vara perfekt, går sådana att köpa i sverige?

Men det allra bästa är att sy en egen cykelbag. Instruktioner finns i Din Cykel (1989) av Rob Van Der Plas.

I kitesurfvärlden har man klurat ut det när det gäller flygtransporter iaf. Flera företag säljer väskor som rymmer både bräda och drake och som har texten "GOLFBAG" i stora bokstäver på sidan. Kanske nåt för någon cykelbagstillverkare att ta efter, jag skulle lätt köpa en pronto...

pl0nk! skrev:

> Det där är ju just vad de gör i Japan, Även
> där är det förbjudet att ha cyklar på tågen
> med med en 'rinko-bukuro' eller 'cykelpåse'

Tack, men vad var det jag skrev som var svårt att läsa?

Markus F skrev:
> pl0nk! skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Det där är ju just vad de gör i Japan,
> Även
> > där är det förbjudet att ha cyklar på
> tågen
> > med med en 'rinko-bukuro' eller 'cykelpåse'
>
>
> Tack, men vad var det jag skrev som var svårt att
> läsa?

Ska vi slåss? Kom ijen då .. jag kutta dig direkkt!!

(Övriga som förstår att detta är ett diskussionsforum kan ignorera detta inlägg)

pl0nk! skrev:

> Ska vi slåss? Kom ijen då .. jag kutta dig
> direkkt!!
Är det OK om några vänner till mig är med och kollar att allt går juste till?

Markus F skrev:
> Tack, men vad var det jag skrev som var svårt att
> läsa?

Kan du repetera, jag orkar inte skrolla upp och läsa igen?

Tillbaka
Topp