Nobby Nic 29x2.6

Nobby Nic 29x2.6
Saxat från Mtbr.com:
"I have Arc 30 wheels that are 30mm internal width.

My 2016 HD 2.35 tires measure 61.68mm and 61.15mm wide at 20 psi. 61.42mm average.

This is the case width, not the knobs. The circumference is 2287mm as reported by my Garmin at 20 psi. I ride them around 14 psi, and use 2277 as my wheel circumference setting.

The new 29x2.6 NN measure 62.70mm and 62.72mm at 20 psi. 62.71mm average when first mounted. I let them sit overnight at 48 psi. In the morning, I lowered them back to 20psi. The front stretched to 66.88mm and back to 65.8mm! Average is 66.3mm. Wow, a legit 2.6 inches at 20 psi on 30mm internal rims.

At 12 psi my front is 65.2mm. At 16 psi my rear is 65.1mm.

But, I took them for a 13 mile ride, and then reset the pressure to 20 psi, and the front became 65.1mm and the back 64.1mm. Not sure why they got smaller - the rubber was colder, but the air pressure was still 20 psi. Garmin said the circumference is 2294 mm at about 19 psi using the same calibration route as with the HD. I rode it a bit farther and it then said 2304 mm.

I didn't weigh them, but joecx reported 792 grams. The HD is reported to be 830 grams on the Competitive Cyclist website.
"

Nobby Nic 29x2.6
Verkar vara ett toppendäck om man vill köra 29+ light
När kommer samma storlek för Racing Ralph eller Rocket Ron?

Senast redigerad av en moderator:
Nobby Nic 29x2.6
Om jag förstått allting rätt så är även RR på väg i 29x2.6.

Jag velar mellan de och/eller WTB Ranger (heter de väl?) men har inte byggt klart cykeln än så jag avvaktar :)

Nobby Nic 29x2.6
Oggler sa:
Hur ser utbudet ut i övrigt på breda däck för 29" Har conti några tex?
Om du tänker 2.6 eller större så verkar det inte vara så värst mycket att välja på.

Maxxis kommer med fler snart, Surly har några, Schwalbe har NN, Panaracer Fat B Nimble Finns också.

Men de flesta verkar vara 2.8 eller större, förutom Schwalbes.

Nobby Nic 29x2.6
Nobby Nic 29x2.6
Om inte 3.0 är för brett finns ju bontrager chupacabra eller panaracer fat b nimble också. Jag är sugen på ett 2.6 racing ralph bak och chupacabra fram. Tror det är perfekta kombon för min helstela halvfeting.

Nobby Nic 29x2.6
Skoj med 2.6" version av favvodäcket!

Blev en beställning direkt av ett TrailStar och ett PaceStar. Ska bli spännande att se om de passar i en Jeffsy. De verkar inte vara mycket bredare än ett HD 2.35", så förhoppningsvis funkar det bra.

Nobby Nic 29x2.6
LHelge sa:
Skoj med 2.6" version av favvodäcket!

Blev en beställning direkt av ett TrailStar och ett PaceStar. Ska bli spännande att se om de passar i en Jeffsy. De verkar inte vara mycket bredare än ett HD 2.35", så förhoppningsvis funkar det bra.

Du får återkomma med en rapport om hur de sitter och hur mycket spelrum du får. Tänkt att köra både fram och bak?

Nobby Nic 29x2.6
Vi får se hur det går, fram får det nog plats. Bak är jag inte lika säker på. Har kört HD 2.35" fram och NNN 2.35" bak hittills. Det har fungerat bra.

Senast ändrad:
Nobby Nic 29x2.6
Har dom på min Stumpy med roval Traverse fälgarna.
Har inte mätt bredden etc men upplever inte dom som jätte feta. Men dom ger bra grepp tycker jag. Struntade i dubbdäck i vinter till förmån för dessa.

Nobby Nic 29x2.6
Kan rapportera att däcken passade både fram och bak i en Jeffsy. I alla fall med originalhjulen med 22,5 mm innermått. De ska enligt DT Swiss fungera upp till 2,7" däck, men jag är rätt sugen på att uppgradera till ett par hjul med 30 mm innermått istället. Frågan är hur mycket bredare däcket blir. Är nog inte mer än 4-5 mm kvar på varje sida för bakdäcket.

Nobby Nic 29x2.6
Profilen av stommen i Tunna cykeldäck är i stort sett helt rund.
Omkretsen ökar med 7.5 mm om du går till 30 från 22.5 fälgar.
Då ökar diametern med 7.5/pi =2.4mm vilket ger 1.2mm på varje sida ...

Nobby Nic 29x2.6
Kung Stalle sa:
hm sa:
Profilen av stommen i Tunna cykeldäck är i stort sett helt rund.
Omkretsen ökar med 7.5 mm om du går till 30 från 22.5 fälgar.
Då ökar diametern med 7.5/pi =2.4mm vilket ger 1.2mm på varje sida ...

Det behöver den inte vara. kolla på Rceking o python tex.

Stalle

menar du att python är lite plattare uppe på mönstret?
är väl mest högre dobbar på kanten för att få till det , själva stommen är nog ganska rund ändå...?
och även om däcket inte är helt runt så +- några 1/10mm då

Hutchinson-Python-2-XC-mountain-bike-tire-tread-details06-600x298.jpg

Hutchinson-Python-2-XC-mountain-bike-tire-tread-details02-600x400.jpg

Senast ändrad:
Nobby Nic 29x2.6
LHelge sa:
Kan rapportera att däcken passade både fram och bak i en Jeffsy. I alla fall med originalhjulen med 22,5 mm innermått. De ska enligt DT Swiss fungera upp till 2,7" däck, men jag är rätt sugen på att uppgradera till ett par hjul med 30 mm innermått istället. Frågan är hur mycket bredare däcket blir. Är nog inte mer än 4-5 mm kvar på varje sida för bakdäcket.

Tekniskt sett bör man kunna ha dessa på crest mk3 (23mm) med andra ord! Har bredare hjul som är dödstunga annars.

Nobby Nic 29x2.6
NickPick sa:
LHelge sa:

Tekniskt sett bör man kunna ha dessa på crest mk3 (23mm) med andra ord! Har bredare hjul som är dödstunga annars.
Skön bump på nästan ett år gammal tråd! Och jag behöver nya däck och orkar inte googla. Är dom bra? Typ till mysåka och ibland droppa till platt med.

Nobby Nic 29x2.6
roskai sa:
Skön bump på nästan ett år gammal tråd! Och jag behöver nya däck och orkar inte googla. Är dom bra? Typ till mysåka och ibland droppa till platt med.

Herrn ska under inga omständigheter ha NN 2,6". Du kommer att hata dem, om du inte hinner göra slavsylta av dem på första provturen. Klart olämpligt däck för din cykelstil.

Nobby Nic 29x2.6
Nu känner jag inte till vilken cykelstil roskai har, men jag körde på NN 2.6" nästan hela säsongen. Kan rekommendera till allt utom riktigt kladdig lera, då det sätter igen direkt.

Det är ändå ett relativt lätt däck i förhållande till storleken, så det är knappast oförstörbart. För hårdare Enduro och DH vöe man nog satsa på någon kraftigare, men för stigcykling verkar det hålla bra.

Nobby Nic 29x2.6
LHelge sa:
Nu känner jag inte till vilken cykelstil roskai har, men jag körde på NN 2.6" nästan hela säsongen. Kan rekommendera till allt utom riktigt kladdig lera, då det sätter igen direkt.

Det är ändå ett relativt lätt däck i förhållande till storleken, så det är knappast oförstörbart. För hårdare Enduro och DH vöe man nog satsa på någon kraftigare, men för stigcykling verkar det hålla bra.

Jag avser egentligen inte förstörbarhet, utan vill påpeka att däcket är för lätt i förhållande till storleken för att kunna vara "dämpat" i rimlig mån. Jag som är betydligt försiktigare än roskai gillade det inte alls eftersom det är för flimsigt. Ett XC-däck med stor volym, kan man nog säga.

Men visst, det är ett utmärkt däck om man tar det lite lugnare. Bra grepp, låg vikt och så vidare.

Nobby Nic 29x2.6
Jag har precis klickat hem ett 2,6 däck med apex förstärkning och ska prova det som bakdäck. Det ska tydligen väga runt 950 gram så sidoväggarna borde tåla rätt mycket mer än den vanliga versionen som jag tycker är för vek. Någon som har erfarenhet av schwalbes apex-förstärkning?

Nobby Nic 29x2.6
Rockingman sa:
Någon som har erfarenhet av schwalbes apex-förstärkning?
Japp, har kört med apex på 27,5 x 3,0 nobby nic fram + bak i ett halvår, och visst känns de lite tunga emellanåt, men samtidigt lagom följsamma, stabila, och stryktåliga på sidorna. Gäller bara att hitta det perfekta däcktrycket :()

Nobby Nic 29x2.6
Bumpar en tråd lite då jag tycker det hänger ihop.

Jag åker en Trek Fuel EX8 2019. Den har original 30 mm fälg och Bontrager XR4 29x2,4. Jag gillar verkligen däcken, och är såld på dessa lite bredare voluminösare skapelser. Men tänk om gräset är ändå lite grönare på andra sidan? 2,6 kanske är ändå roligare?

Nu så funderar jag på om jag skulle skaffa en uppsättning 29x2,6, och då är frågan om man ska välja XR4 igen, eller Nobby Nic? Länge sedan jag åkte Nobby Nic, och på en helt annan cykel.

Så vem kan redogöra för skillnaden på dessa alternativ? Nobby Nic fick ju lite skit i tråden här ovan. Berättigat? Är XR4 annorlunda? Eller är det två väldigt likvärdiga däck från olika tillverkare bara?

Jag åker liksom stig, är inte särskilt snabb, men rätt tung. ;-) Klart kul om det rullar ok också, men mest fokus på kul, tryggt och bra grepp, men inte på bekostnad av hur mycket rull som helst då.

Nobby Nic 29x2.6
hur är greppet på våta rötter och vinterunderlag med xr4?

med nobby nic addix 29/2,6 är det väldigt bra, och i båda dallen överlägset bomboloni 29/3,0 som har relativt hård gummiblandning

Nobby Nic 29x2.6
kais01 sa:
hur är greppet på våta rötter och vinterunderlag med xr4?

med nobby nic addix 29/2,6 är det väldigt bra, och i båda dallen överlägset bomboloni 29/3,0 som har relativt hård gummiblandning

Vinter har jag inte testat, men på våta rötter och stenar så upplever jag det som "bra men inte fantastiskt". Bättre än vad jag haft på en mängd andra kombinationer innan, massor utav Schwalbe och något Maxxis däck. Det är dock första gången jag åker på 2,4 bredd, så jag misstänker att just bredden ger bättre grepp, så har svårt att avgöra vad som ligger i däcket och vad som ligger i strl liksom.

Nobby Nic 29x2.6
jo lägre tryck medför ju bättre grepp. och för vissa gummiblandningar verkar det vare mer färskvara än för andra...

så det verkar som xr4 är rätt ok. hur upplever du rullet då?

Tillbaka
Topp